گروه اجتماعی- مینا شهنی: مصدومان سلاح‌های شیمیایی ایران قربانی نگاه مغرضانه جهانیان شده‌اند.

شیمیایی

شهریار خاطری، مدیر روابط‌عمومی موزه صلح، در مراسم روز گرامیداشت یاد قربانیان سلاح‌های شیمیایی گفت: غرض‌ورزی‌های بین‌المللی با دولت ایران باعث شده تا قربانیان سلاح‌های شیمیایی از سوی مجامع بین‌المللی به حاشیه رانده شوند.
او با اشاره به اینکه در حال حاضر 65 هزار جانباز شیمیایی تحت پوشش بنیاد شهید و امور جانبازان قرار دارند افزود: جمعیت قربانیان این سلاح‌های مرگبار در کشور بالغ بر 100 هزار نفر است که تمامی این افراد برای کنترل عوارض بیماریشان به حمایت دولت نیازدارند.

بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در پیامی که به مناسبت این روز منتشر کرد با تاکید بر اینکه قربانیان این حوادث رنج و مشقت زیادی تحمل کرده‌اند، آورده‌است: هنگامی که رنج و عذاب وارد شده از راه سلاح‌های شیمیایی را به جهانیان یاد آور می‌شویم، الزام آورترین مورد برای همواره غیرقانونی اعلام کردن آنها و برقراری و اثبات ممنوعیتی جامع و قانونی را به وسیله کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ارائه می‌دهیم.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: امسال پانزدهمین سال به اجرا گذاشته شدن کنوانسیون سلاح‌‌های شیمیایی است. امروز کنوانسیون با 188 دولتی که به نمایندگی از 98 درصد جمعیت جهان عضو آن هستند یکی از قوی‌ترین کنوانسیون‌هاست. اینجانب 8دولتی را که هنوز به کنوانسیون ملحق نشده‌‌اند فرامی‌خوانم تا در نخستین زمان ممکن بدان بپیوندند. بهانه‌ای برای تاخیر در نجات کره زمین از وجود این ابزارهای رنج‌زا و مرگ‌آور وجود ندارد.

در مراسم گرامیداشت یاد قربانیان سلاح‌های شیمیایی 40نفر از این قربانیان حضور داشتند که مجموعه کوچکی از جمعیت مصدومان شیمیایی کشور است، این مصدومان در طول 8 سال جنگ ایران و عراق دچار مصدومیت شده‌اند، بسیاری از مصدومان شیمیایی ساکن مناطق مسکونی بوده‌اند که در بمباران این مناطق دچار آسیب شده‌اند.

شرکت‌کنندگان در این مراسم 2اصله نهال زیتون به یاد این قربانیان در پارک شهر کاشتند و پس از آن نیز 29 کبوتر را به مناسبت 29 آوریل روز جهانی گرامیداشت یاد قربانیان سلاح‌های شیمیایی در میدان پارک شهر به پرواز درآوردند.جانبازان شیمیایی ایران مشکلات درمانی زیادی دارند و با توجه به اینکه بیماری این دسته از مصدومان فعلا قابل درمان نیست، تنها کمک درمانی که به آنها ارائه می‌شود راه‌هایی برای کنترل رشد بیماریشان است.

مهم‌ترین مشکلات مصدومان شیمیایی این است که جامعه بین‌الملل هرگز نسبت به پرداخت غرامت به این گروه اقدام مشخصی انجام نداده‌است، با وجود اینکه طی سال‌های اخیر برخی کشورها ناچار به پرداخت غرامت حوادث جنگ جهانی شده‌اند و از طرف دیگر براساس مصوبه سازمان ملل گروهی از مردم کویت نیز از عراق غرامت دریافت خواهند کرد اما مصدومان شیمیایی ایران تا‌کنون هیچ غرامتی از کشورهای مقصر در این حوادث دریافت نکرده‌‌اند. سازمان ملل متحد 29 آوریل مصادف با 10‌اردیبهشت را به‌عنوان روز گرامیداشت یاد تمامی قربانیان سلاح‌های شیمیایی جهان نامگذاری کرده‌است، مراسم دیروز نخستین مراسم گرامیداشت این روز در ایران بود.

کد خبر 168319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز