شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

امروز سالگرد صدور فرمان 8ماده‌ای مقام معظم رهبری درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال 1380 است.

11سال پس از صدور این فرمان مهم و تاریخی به سراغ عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده مجلس و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی رفتیم تا وضعیت مبارزه با مفاسد اقتصادی را از او جویا شویم.

  • مجموعه اقدامات‌ برای مقابله با مفاسد اقتصادی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

باید هر دوره‌ای را به نسبت خودش سنجید. یعنی مجموعه اقدامات و توفیقات در دوره‌های مختلف و در دولت‌های مختلف متفاوت است. به اعتقاد بنده در این دوره از فعالیت ستاد با عنایت و توجه خاصی که روسای قوای سه‌گانه نشان دادند توفیقات خوبی حاصل شده. هرچند بعضا مصوبات ستاد با مقاومت‌ها و بی‌اعتنایی‌هایی مواجه می‌شد. با این حال قطعا نمی‌توان مجموعه اقدامات را ایده آل و راضی‌کننده دانست و قطعا به آنچه مطلوب مقام معظم رهبری بوده نرسیدیم اما در این مسیر قرار داریم و حرکت‌های خوبی هم انجام شده.

  • این مقاومت‌ها بیشتر از چه جانبی صورت می‌گیرد؟


عمده مقاومت‌ها از سوی دستگاه‌هایی است که باید مصوبات ستاد را اجرا کنند. البته واقعا نمی‌توانم به‌علت برخی از این مقاومت‌ها اشاره کنم اما اگر مصوبات ستاد به نحو کامل اجرا می‌شد الان وضعیت بهتری داشتیم. مخاطب ما در بخش مالی، بانک‌ها هستند و در بخش زمین، وزارت مسکن و شهرسازی و منابع طبیعی. ما در بخش منابع طبیعی می‌توانیم مدعی شویم الان واگذاری خلافی در بخش زمین وجود ندارد.

  • اما همین چند سال پیش بود که ماجرای واگذاری غیرقانونی زمین‌های دولتی با قیمت‌های بسیار پایین در مناطق آزاد خبرساز شده بود؟

آن مورد مربوط به دوره قبل می‌شد.

  • اما در همین دولت آقای احمدی‌نژاد اتفاق افتاد؟

بله اما مربوط به دولت نهم بود که در آن زمان ریاست ستاد را آقای داوودی برعهده داشتند. الان مهم‌ترین مخاطب ما بانک‌ها هستند و معوقات بانکی جزو نخستین مصوبات ستاد بوده که تقریبا در همه جلسات ستاد هم مورد تاکید قرار گرفته اما متأسفانه بانک‌ها همراهی خوبی در این زمینه با ما نداشتند. به‌عنوان مثال همین یکی دو روز پیش بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام کرد به اشخاصی که دارای معوقات بانکی هستند خدمات مالی داده نشود. خب این مصوبه حداقل مال 14 ماه پیش است.

  • شاید اگر ستاد، پیگیری لازم را انجام می‌داد مفاسدی مانند اختلاس3000 میلیاردی اتفاق نمی‌افتاد؟

ببینید اختیارات ستاد محدود است و ما اختیار قانونگذاری نداریم تا بتوانیم سیستم بانکی را تغییر دهیم و دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. ما الان با مشکلات موجود مانند معوقات بانکی مبارزات خوبی داشتیم و اگر مصوبات ستاد در این خصوص نبود الان معوقات 3برابر رقم فعلی بود.

  • فکر می‌کنم شما به‌عنوان نمایندگان مجلس در این ستاد وظیفه تسهیل در رفع خلأ‌های قانونی موجود را هم بر عهده دارید؟

بله، بخش‌هایی را بنده خودم پیشنهادش را دادم و تصویب هم شد. مثلا بند 28 بودجه سال 90 در همین خصوص بود و به بانک‌ها اجازه می‌داد به هر نحو ممکن معوقات را وصول کنند. اما متأسفانه بانک‌ها گزینشی عمل کردند.

  • دولت را در مبارزه با مفاسد اقتصادی چقدر جدی می‌دانید؟

اگر بگوییم دولت از صدر تا ذیل آن در این مسئله جدی هستند، این طور نیست و متأسفانه بخش‌هایی از دولت به وظایف خود عمل نمی‌کنند. از جمله بخش‌های اقتصادی که حتی از ماجرای اختلاس 3 هزار میلیاردی هم درس نگرفتند و راه تکرار آن را نبستند و هیچ بعید نیست که در آینده نزدیک شاهد تکرار چنین تخلفاتی باشیم.

کد خبر 168176
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز