همشهری‌آنلاین: احمد توکلی از افزایش 2.2 تا 4.3 برابری قیمت ها در صورت در آمد 75 هزار میلیارد تومانی دولت از اجرای فاز دوم هدفندی خبر داد و گفت: مردم از ما می‌خواهند که قیمت‌ها را سر جای اولشان برگردانیم و دیگر تمایلی به دریافت یارانه نقدی ندارند اما این را نه مقدور می‌دانیم نه معقول.

احمد توکلی در تشریح عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مجلس هشتم مطالبی را مطرح کرد که مهمترین آنها به نقل از مهر در زیر آمده است:

  • {آیین نامه جدید دولت در ایجاد محدودیت در فعالیت خبرگزاری‌ها} با توجه به تجربه‌ای که در امر رسانه دارم این دستورالعمل را نادرست می‌دانم، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آیین نامه جدید دولت را بررسی می‌کند.
  • یکی از کارهای مرکز پژوهش‌ها دفاع از تولید ملی است تا موانع کسب و کار را به صورت مستمر بررسی کرده و به دولت برای رفع آنها گزارش دهند.
  • {نقش این مرکز در انطباق عملکرد دولت با سند چشم انداز} دولت برای دستیابی به سند چشم انداز 20 ساله 4 برنامه 5 ساله را طی می‌کند. مرکز پژوهش‌ها در بررسی برنامه پنجم 36 سند مقایسه‌آی این برنامه با سند چشم انداز را تدوین کرد که باعث رد و تصویب برخی مواد برنامه پنجم در مجلس شد.
  • دولت معتقد است از اجرای فاز دوم هدفمندی باید 135 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد. کمیسیون تلفیق این درآمد را به 72 هزار میلیارد تومان تقلیل داده اما طبق پژوهش‌های دفتر زیربنایی مرکز پژوهش‌ها در صورتی که نظر کمیسیون تلفیق اجرا شود قیمت حامل‌های انرژی بین 2.2 تا 4.3 برابر افزایش می‌یابد.
  • طبقات مردم که مجموع مصرف انرژی و کالاهای یارانه‌ایشان کمتر از یارانه نقدی‌شان باشد با این پرداخت ها سطح رفاهشان افزایش می‌یابد مثل روستاها که پول آب نمی‌دهند و زدگی ساده تری از زندگی شهری دارند. اما خانواده‌هایی که سر مرز هستند و یارانه نقدی‌شان افزایش قیمت‌ها را جبران می‌کند در صورتی که تورم بیشتر از یارانه نقدی رشد کند این مرزها پایین تر رفته و معترضین بیشتر می‌شوند.
  • در جلساتی که در مساجد تهران در ایام انتخابات داریم مردم از ما می خواهند که قیمت‌ها را سر جای اولشان برگردانیم و دیگر تمایلی به دریافت یارانه نقدی ندارند، ما مجبوریم به آنها توضیح دهیم که این را نه مقدور می‌دانیم نه معقول. راه دولت باید ادامه یابد اما اگر دوباره انحرافاتی در اجرای قانون هدفمندی ایجاد شود، اصلاح کار حضرت فیل است.
  • پژوهش‌هایی که در آمارهای ارایه شده از طرف دولت در زمینه تورم انجام شده نشان می‌دهد که مشکلاتی در این آمارها وجود دارد. دیر ارایه شدن این آمارها نیز نشان دهنده وجود مشکلات است. آمارها یا ثبتی است یا تخمینی که دستیابی مرکز پژوهش‌ها به آنها مشکل است و نمی‌تواند پیش بینی درباره آنها داشته باشد.
  • {رایزنی‌های جبهه پایداری برای تغییر رئیس مرکز پژوهش‌ها} در روزنامه‌ها چنین شایعاتی را شنیده‌ام. بنده 8 سال اینجا را اداره کردم اگر کسی توانایی بیشتری برای اداره مرکز پژوهش‌ها داشته باشد بخلی ندارم. در صورتی که این تغییرات به خاطر تنگ نظری‌های سیاسی باشد تاسف می‌خورم.
کد خبر 168131
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز