چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین در مقام تئوری دانمارکی‌ها خود را خوشبخت‌ترین شهروندان اتحادیه اروپا تصور می‌کنند – در تازه‌ترین نظرسنجی 97 درصد آنها چنین نظری داشتند – اما در عمل، زندگی در این شهر اسکاندیناویایی عاری از تنش نیست.

روزنامه دی پرسه اتریش نوشت، تازه‌ترین گزارش نهاد ناظر اروپایی نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی (EUMC) نشان می‌دهد دانمارک شاهد افزایش ناگهانی و سریع هر دو این زمینه‌ها بوده است – 70 درصد در سال 2005 میلادی. این گزارش قرار است 19 مارس منتشر شود.

دلیل این نتیجه حیرت آور، مناقشه بر سر کاریکاتورهای موهنی است که پایان ماه سپتامبر 2005 منتشر شد. این کاریکاتورهای موهن در روزنامه "یولاند پستن" به چاپ رسید و بسیاری از مسلمانان را متاثر کرد. این جریان باعث شد واکنشی میان دانمارکی‌ها و مهاجران این کشور و همچنین میان گروه‌های مسلمان در این کشور بروز کند.

محافل درونی اتحادیه اروپا می گویند، با توجه به این پیش زمینه باید افزایش موارد بیگانه ‌ستیزی را با احتیاط زیادی ارزیابی کرد.

فرانکو فراتینی، کمیسار داخلی اتحادیه اروپا افزایش نژادپرستی را در کشورهای عضو این اتحادیه یک مشکل می داند. وی 20 فوریه در برلین گفت، در فرانسه، ایتالیا، بلژیک و هلند شمار موارد نژادپرستانه و بیگانه ستیزانه بین 25 تا 40 درصد افزایش داشته است.

کد خبر 16809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز