گروه شهری: با آنکه قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست 22 اسفندماه سال گذشته در جمع خبرنگاران از مکلف شدن وزارت نفت به عرضه سوخت یورو4 در جایگاه‌های سوخت رسانی کلانشهرهای کشور از آغاز سال‌جاری خبر داده بود اما مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید هنوز سوخت یورو4 در پایتخت عرضه نمی‌شود که دراین زمینه وزارت نفت باید پاسخگو باشد.

یوسف رشیدی که در گفت‌وگوی تلفنی در برنامه «تهران20» شرکت کرده بود در بخشی از سخنان خود درباره اجرای منع تردد خودروهای بالای 20 سال هم گفت: این طرح یکی از برنامه‌های کاهش آلودگی هوای تهران است که باید از اول تیرماه امسال اجرا شود اما فکر نمی‌کنم که به مرحله اجرا برسد. به گفته وی، ذرات معلق در هوا مشکل اصلی و اساسی آلودگی هوای شهر تهران است.

وحید نوروزی مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط‌زیست نیز در این برنامه گفت: هوای تهران آلوده است و این هوایی نیست که مردم جامعه می‌خواهند آن را استفاده کنند. لذا وجود بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا از جمله مرگ و میر و سکته‌های قلبی و سایر بیماری‌های تنفسی از پیامدهای آلودگی هواست و هیچ مسئولی نمی‌تواند منکر آن شود.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا تاثیر مستقیمی بر سلامت افراد دارد، به برنامه جامع 10ساله کاهش آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: در سال 79 و زمانی که این طرح مصوب شد، قرار بود در پایان سال 89 و طی یک برنامه 10ساله وضعیت هوای تهران به استاندارد بین‌المللی برسد. این در حالی است که این برنامه موفق عمل نکرد.

نوروزی در ادامه گفت: هرچند که اتفاقات خوبی طی 10 سال گذشته رخ داد، از جمله اینکه خودروسازان استفاده از بنزین بدون سرب برای خودروها را پذیرفتند اما بسیاری از کارها نیز دچار ضعف شد و در اواسط برنامه‌ها، خودروسازان عقب‌نشینی کردند و به نوعی می‌توان گفت که برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران رها شد. وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست متولی تمامی برنامه‌های زیست‌محیطی از جمله کاهش آلودگی هواست، گفت: بحث آلودگی هوای تهران تنها مربوط به این شهر یا استان تهران نیست بلکه بحثی ملی است.

به گفته وی، صنایع خودروسازی براساس قانون موظف شدند از ابتدای سال 91 خودروهای خود را براساس برنامه محیط‌زیست و منطبق با استاندارد یورو4 تولید کنند. همچنین از اول فروردین همه جایگاه‌های بنزین تهران باید سوخت سبک و سنگین خود را با استاندارد یورو4 عرضه می‌کردند و از ابتدای سال 92 استاندارد سوخت باید به یورو5 برسد.

این در حالی است که مسئولان وزارت نفت این وعده را تا پایان سال 91 اجرایی می‌دانند.این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که محمدجواد محمدی‌زاده سال گذشته و همزمان با شروع هفته هوای پاک اعلام کرده بود که سوخت یورو4 در جایگاه‌های سوخت در همان هفته هوای پاک عرضه می‌شود.

درحالی‌که محمدی‌زاده از شروع توزیع سوخت با استاندارد یورو4 و 5 در هفته هوای پاک سال گذشته خبر داد ولی با گذشت بیش از 4ماه از آن تاریخ مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در هفته‌های گذشته و در حاشیه بازدید از نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی به خبرنگاران گفت که تا پایان سال 91 سوخت با استاندارد یورو4 و یورو5 در کشور تولید می‌شود.

بدین‌ترتیب عرضه سوخت استاندارد در کشور با تردید مواجه شده و اکنون گفته می‌شود که وعده سازمان محیط‌زیست در عرضه بنزین با استاندارد یورو4 با گذشت 5 ماه، هنوز محقق نشده است.

کد خبر 167883
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز