سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸

همشهری آنلاین: یک مشاور رژیم درمانی در مورد مواد حاوی کلسیم بالا به جزء لبنیات گفت: هیچ موادی به اندازه لبنیات نمی‌تواند کلسیم بدن را تامین کند.

مواد لبنی

برلیانت بزرگمهر سبزی‌جات با برگ سبز را هم حاوی کلسیم معرفی کرد و افزود: کاهو و سبزی‌جات نیز بسیار توصیه می‌شوند اما سبزی‌جات به نسبت لبنیات کلسیم چندانی ندارند.

این مشاور تغذیه درباره خواص لبنیات از جمله شیر گفت: شیر علاوه بر اینکه منبع غنی کلسیم است حاوی ویتامین D، برخی ویتامین‌های گروه B و پروتئین است .وی اضافه کرد: افرادی که 2 تا 3 واحد در روز از لبنیات مصرف کنند به شرط آنکه در معرض نور مستقیم آفتاب هم قرار گیرتد قاعدتاً کمبودی نخواهد داشت.

بزرگمهر به افرادی که خیلی به مصرف یکی از مواد لبنی مایل نیستند توصیه کرد: می‌توان به جای یک لیوان شیر، یک لیوان ماست یا به اندازه یک قوطی کبریت پنیر را یک واحد در نظر گرفت و در طول روز از مجموع این مواد 2 تا 3 واحد را مصرف کرد.

این مشاور رژیم درمانی در پاسخ به اینکه چرا گفته می‌شود ماست‌های کم چرب نسبت به ماست‌های پرچرب کلسیم بیشتری دارند گفت: در هر 100 گرم ماده لبنی وقتی میزان چربی بالا می‌رود حجم مواد دیگر کاهش می‌یابد و موادی از جمله کلسیم کمتر می‌شود به همین علت در ماست کم چرب میزان کلسیم بیشتر جای چربی را می‌گیرد و کلسیم بالاتری دارد.

به گفته بزرگمهر برخی بر این باورند که بعد از مصرف گوشت قرمز مانند کباب نباید از مواد لبنی مانند ماست یا دوغ استفاده کرد چرا که جذب آهن را مختل می‌کند در صورتی که این باور غلطی است و لبنیات با آهن طبیعی موجود در غذا منافاتی ندارد و فقط استفاده از قرص کلسیم جذب آهن را مختل می‌کند.

کد خبر 167752

برچسب‌ها