گروه سیاسی: پس از حضور رئیس‌جمهور کشورمان در ابوموسی به‌عنوان نخستین دیدار یک مقام رسمی ایران بعد از الحاق جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک شاهد واکنش نامناسب مقامات اماراتی بودیم، اما پاسخ نه چندان محکم ‌ طی روزهای گذشته مقامات اماراتی را جسورتر کرده ودولت امارات روز گذشته‌ در اقدامی دیگر با تغییر نام 3خیابان در امارات به نام‌های جدید ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک روند اقدامات خصمانه خود را گسترش داد.

خلیج فارس

این در حالی است که تردیدی در حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه که در کتب مختلف، اسناد تاریخی، نقشه‌های جغرافیایی و اسناد رسمی سیاسی از قبیل گزارش‌های اداری و یادداشت‌های وزارت خارجه بریتانیا منعکس‌شده، وجود ندارد.
3جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج‌فارس جنوب جزیره قشم بین حدود 30 تا 40 کیلومتری سواحل جنوبی ایران و حدود 70کیلومتری سواحل آن سوی خلیج‌فارس واقع شده‌اند. جزایر تنب تقریباً غیرمسکونی ولی جزیره ابوموسی که بزرگ‌تر از 2جزیره دیگر است دارای آب قابل شرب و حدود 100خانوار جمعیت بوده و فقط چندکیلومتر از جزیره دیگر ایران به نام سیری فاصله دارد.

امارات، بخشی از ایران

دیروز یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این اقدام گفت که با ثبت نام خیابان‌های امارات به نام جزایر سه‌گانه ایران، نام ایران در کشورهای عربی برای همیشه ثبت می‌شود.محمد کرمی راد با اشاره به اینکه اماراتی‌ها برای اظهار نظر درباره جزایر سه گانه باید به پیشینه خود توجه کنند، به مهر گفت : امارات متحده عربی بخشی از خاک ایران اسلامی بوده و با توجه به شرایط حال حاضر در نظام بین‌المللی جایی برای ادعای واهی و بی‌اساس در مورد جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس برای این کشور وجود ندارد.

‌استان خلیج‌فارس

از سوی دیگر عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس شورای اسلامی هم از تهیه طرحی برای تشکیل استان توریستی فرهنگی خلیج‌فارس از سوی برخی نمایندگان خبر داد.ولی اسماعیلی به فارس گفت: در آستانه روز ملی خلیج‌فارس که هفته بعد است نمایندگان مجلس قصد دارند طرحی را برای تشکیل استان توریستی فرهنگی خلیج‌فارس در دستور کار قرار دهند. وی افزود: تهیه این طرح در مراحل مقدماتی قرار دارد و قرار است نمایندگان بیشتری به جمع امضا‌کنندگان این طرح بپیوندند.عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان درخصوص جزئیات این طرح گفت: قرار است استان توریستی فرهنگی خلیج‌فارس با مرکزیت ابوموسی تشکیل شود.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان اظهار داشت: تهیه این طرح در راستای گزافه‌گویی‌های اماراتی‌ها تهیه شده و قصد داریم با تهیه این طرح نام خلیج‌فارس برای همیشه جاودانه بماند و تمامیت ارضی کشورمان حفظ شود.اسماعیلی افزود: همچنین با تشکیل این استان هواپیما‌‌هایی که از آسمان این استان عبور می‌کنند مجبورند که هنگام عبور از آسمان این استان هم نام این استان را بگویند. وی در پایان از ارسال این طرح به هیأت رئیسه مجلس طی روزهای آتی خبر داد.

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس‌ بنیاد حکمت اسلامی صدرا هم تاکید کرد: خلیج‌فارس دست‌کم 2500 سال در اختیار ‌ایران و دولت‌های حاکم بر آن بوده ‌و سابقه و قدمت تاریخی دارد و حتی نام خلیج‌فارس را ‌تاریخ روی آن گذاشته، نه مردم یا دولت ایران.
سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد روز گذشته ضمن اشاره به برگزاری جشنواره روز ملی خلیج‌فارس، از سفر رئیس‌جمهور به بوشهر خبر داد و راه‌اندازی 3مجتمع فرهنگی دیجیتال با موضوع خلیج‌فارس در بندر‌عباس، قشم و ابوموسی را از دیگر برنامه‌های این روز اعلام کرد.

استقرار تفنگداران دریایی

سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم دیروز با تشریح دستاوردهای حوزه دریایی با تاکید بر حاکمیت مطلق جمهوری اسلامی ایران بر جزیره ابوموسی به سفر رئیس‌جمهور به این جزیره اشاره و تصریح کرد: اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی در جزیره ابوموسی مانند اعمال حاکمیت در تهران است و سفر رئیس‌جمهور به این جزیره مثل سفر وی به اصفهان است.

وی افزود: ما تعدادی مهمان در این جزیره داریم که از سال‌های قبل نیز بوده‌اند، چنانچه مهمان‌ها بخواهند حتی آجری را جا به جا کنند باید این کار را طی فرایند پیچیده‌ای صورت دهند.فدوی با بیان اینکه انواع مختلف سیستم‌های تهاجمی و دفاعی از جمله تیپ‌های تفنگدار دریایی سپاه پاسداران در جزایر ایرانی به‌خصوص تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی مستقر هستند، اظهار داشت: به‌دلیل جایگاهی که این جزایر هم به لحاظ دفاعی و هم تهاجمی دارند، نیروی دریایی سپاه اجازه ورود هیچ دشمنی را به این جزایر و حتی آب‌های سرزمینی نخواهد داد و درصورت بروز هرگونه اقدام خصمانه با پاسخی شدید مواجه خواهند شد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با رد ادعای برخی سران عرب درخصوص جزایر سه گانه بر حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر این جزایر به‌عنوان جزء لاینفک خاک مقدس ایران اسلامی تاکید کرد .پیش از این نیز در پی اظهارات مداخله‌جویانه معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سفر رئیس‌جمهور به ابوموسی‌، سفیر سوئیس در تهران (حافظ منافع آمریکا) به وزارت‌خارجه فراخوانده شده بود و نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک نیز در نامه‌ای به مقامات سازمان ملل سفر احمدی‌نژاد به ابوموسی را براساس حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشور عنوان کرده و جزایر سه گانه ایرانی را بخش لاینفک سرزمین ایران خوانده بود.

کد خبر 167693
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز