همشهری آنلاین - نیما شایان: عضو ارشد حزب همبستگی اولویت اصلاح طلبان برای ادامه حیات سیاسی را تدارک سازماندهی جدید و بازسازی این جریان با محوریت نیروهای معتدل و تدوین منشور اصلاح طلبی دانست و گفت: اصلاح‌طلبان می‌توانند در سازماندهی جدید از چهره‌های جدیدی که در دوره‌های گذشته شاخص نبودند اما گرایش اصلاح‌طلبی دارند استفاده کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا راه چمنی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه و عضو ارشد حزب همبستگی که از احزاب دوم خردادی محسوب می‌شود، در پی معرفی چهره‌هایی از اصلاح‌طلبان از جمله عبدالله نوری، محمدرضا عارف، کمال خرازی و اسحاق جهانگیری به عنوان گزینه کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آتی، این معرفی چهره‌ها را ورود زودهنگام به عرصه انتخابات ریاست جمهوری دانست و تأکید کرد اصلاح‌طلبان ابتدا باید به بازسازی این جریان با محوریت اعتدالیون اصلاحات فکر کنند و سپس به سمت مصادیق بروند.

هر چند راه چمنی حاضر نشد درباره گزینه‌های مطرح شده اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اظهارنظر کند اما درباره چارچوب‌های آنچه که تحت عنوان ضرورت سازماندهی جدید اصلاح‌طلبان و بازسازی در این جریان سیاسی نام می‌برد توضیحاتی ارائه کرد.

  • همشهری آنلاین: آیا امکان حضور اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را فراهم می‌بینید؟

محمدرضا راه چمنی: اصلاح‌طلبان هم بخشی از مردم ایران را تشکیل می‌دهند و هم بر اساس وصیت نامه امام راحل و هم بر اساس حقوق شهروندی حق شرکت در انتخابات چه در سطح رأی دادن و چه در سطح کاندیدا شدن را دارند. اصلاح‌طلبان نیز مانند بقیه سلایق سیاسی باید در انتخاباj مختلف از جمله در انتخابات ریاست جمهوری حضور داشته باشند و کاندیدا معرفی کنند.

  • نطرتان درباره تکاپوی زودهنگامی که از سوی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در زمینه طرح نام گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم صورت گرفته است چیست؟

هنوز بیش از یکسال برای انتخابات ریاست جمهوری زمان داریم. انتظار داریم اگر خیلی هم زود بخواهیم به انتخابات ریاست‌جمهوری وارد شویم گروه‌ها در سطح رایزنی و مقدمات کار از نیمه دوم سال 91 شروع کنند. ورود زودهنگام به انتخابات ریاست جمهوری از سوی هر جریانی که می‌خواهد باشد در مدیریت اجرایی کشور ایجاد تزلزل می‌کند و اثرات خود را در سیستم اجرایی کشور نشان می‌دهد و کارها را تق و لق می‌کند.

  • با وجود این نظر، اما اصلاح‌طلبان قبل از اینکه با مطرح کردن گزینه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری بخواهند وارد این عرصه شوند، در صورتی که بخواهند طی یک فعالیت درون تشکیلاتی به آماده سازی نیروها و ظرفیت‌هایشان اقدام کنند، چه کار باید انجام دهند؟

اصلاح‌طلبان قبل از اینکه افرادی را به عنوان کاندیدا مشخص کنند باید بر روی بحث بازسازی جریان اصلاحات کار کنند. اصلاح‌طلبان در این شرایط باید به بازسازی و انسجام این جریان فکر کنند و یک منشور اصلاح‌طلبی تدوین کنند و سپس سازماندهی جدیدی در جبهه اصلاحات انجام دهند. این سازماندهی جدید می‌تواند شامل شکل‌دهی جبهه نیروهای موثر اصلاحات باشد یا جبهه احزاب اصلاح‌طلب و یا مدل‌های دیگر.

  • به نظرتان در سازماندهی جدید اصلاح‌طلبان چه کسی باید محور قرار گیرد؟   

به نظر می‌رسد سازماندهی جدید اصلاح‌طلبان باید با محوریت اصلاح‌طلبان معتدل و خط امامی صورت گیرد و این اعتدالیون بیایند و جریان اصلاحات را مدیریت کنند. خیلی افراد در جریان اصلاح‌طلب هستند که معتدل و خط امامی هستند و مواضع‌شان مشخص بوده و تند نبوده‌اند.

  • تلقی شما از بازسازی جریان اصلاحات چیست؟ در این بازسازی آیا پدیده حذف و تعدیل برخی نیروها یا احزاب از فهرست ظرفیت‌های اصلاح‌طلبان جایگاه دارد یا خیر؟

یک تلقی از این بازسازی می‌تواند این باشد که اصلاح‌طلبان در سازماندهی جدید جریان اصلاحات از چهره‌های جدیدی که در دوره‌های گذشته شاخص نبودند اما گرایش اصلاح‌طلبی دارند استفاده کنند. خیلی نیروهایی وجود دارند که گرایشات اصلاح‌طلبی دارند اما عضو هیچ حزب یا گروه اصلاح‌طلب نیستند. جریان اصلاحات باید اینها را در خود جذب کند. همچنین سلایق مختلف اصلاح‌طلبی با محوریت جریان معتدل و خط امامی اصلاح‌طلبی که قانون اساسی و ارزش‌های انقلاب را قبول دارند بنشینند و برای فعالیت از این به بعد اصلاح‌طلبان از جمله برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم برنامه‌ریزی کنند.

  • اگر اصلاح‌طلبان در قالب معرفی کاندیدای اصلاح‌طلب وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری نشوند، چه انتظاری از سایر گروه‌های سیاسی دارید؟  

نه تنها اصلاح‌طلبان بلکه همه گروه‌ها و طیف‌هایی که در سیاست کشور دخیل هستند برای انتخابات ریاست جمهوری به دنبال یک سری افرادی بروند که آنها بتوانند از سلایق مختلف سیاسی در اداره امور اجرایی کشور استفاده کنند و یک سلیقه‌ای و تنگ‌نظر نباشند یعنی به دنبال افرادی بروند که توان تشکیل دولت ائتلاف و به عبارتی دولت وحدت ملی را داشته باشند تا بتوانند از سلایق سیاسی مختلف در اداره امور کشور استفاده کنند.

بله.

کد خبر 167561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز