دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

میلیون کانادایی به‌همراه 200میلیون نفر از 141 ملیت در سال 1990، نخستین روز جهانی زمین پاک را جشن گرفتند.

طبیعت

2در این کشور، مدت زمان روز زمین پاک به یک هفته و سپس به یک ماه گسترش پیدا کرد. برای آوریل 2012، کانادا 2 کمپین اصلی- یکی برای بچه‌ها و مدارس و دیگری مربوط به جوانان، بزرگسالان، خانواده‌ها و تجار - درنظر گرفته است.

«اقدام برای سیاره»، کمپین مخصوص کودکان است که فعالیت‌هایی مانند کاشتن گیاه برای پاک‌نگه‌داشتن هوای داخل مدرسه، استفاده از قمقمه و خوردن آب شیر، ساختن وسایل جدید از وسایل قدیمی و امن‌کردن مدرسه و خانه برای پرندگان و همچنین جلوگیری از مرگ آنها انجام می‌شود. در این بین برای تشویق کودکان، هدایایی از شرکت سونی کانادا هم درنظر گرفته شده است.

کمپین «به خاطر روز زمین پاک، بپاخیزید»، در 4 بخش خوردن، نوشیدن، مراقبت‌های بهداشتی و حرکت (move)، اقداماتی را به بزرگسالان دوستدار محیط‌زیست پیشنهاد داده است. در این بین، 10 کار آسان در حوزه‌هایی مانند خرید هوشمند، حمل‌ونقل، تمیز کردن لباس‌ها و تهیه غذا - که انجام‌شان به بهتر شدن سلامت زمین کمک می‌کند- توصیه کرده است.

به غیراز این دو کمپین، 4 رویداد هم برای رده‌های مختلف سنی مختلف طی ماه آوریل برگزار می‌شود. باغ‌وحش تورنتو در 2 روز میزبان کودکان زیر 8 سال و خانواده‌هاست و جشن زمین پاک را برگزار خواهد کرد.

شرکت‌کنندگان در آنجا یاد خواهند گرفت که چگونه سفیرانی برای زندگی محیطی که بیشتر دوستدار طبیعت است، باشند. همچنین برای این محدوده سنی برنامه‌ای زیست‌محیطی طی 2 روز برگزار می‌شود که کودکان از نزدیک فعالیت‌هایی در این حوزه را تجربه می‌کنند. در اینجا، ورود برای افرادی که زباله الکترونیکی برای بازیافت داشته باشند، رایگان است.

برای جوانان 15 تا 24 سال هم در 3 روز، کارگاه‌های آموزشی و جلسات سخنرانی در موزه سلطنتی اونتاریو برگزار می‌شود. این کارگاه‌های آموزشی با مضمون تنوع زیستی به‌صورت رایگان میزبان جوانان است. جشن مخصوص بزرگسالان هم بالای برج ملی کانادا در تورنتو برگزار می‌شود. در این برنامه، میهمانان علاوه بر لذت بردن از نمای وسیع تورنتو، در کمک‌های مالی برای حمایت از زمین شرکت می‌کنند.

به مناسبت روز جهانی زمین پاک برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوعی در نقاط مختلف دنیا برگزار می‌شود. در سنگاپور، انجمن طبیعت در همکاری با آژانس محیط‌زیست ملی مسابقه تهیه مستند کوتاه به مناسبت ارج نهادن به زمین برگزار می‌کند. شرکت‌کنندگان به یک محل امحای زباله برده می‌شوند تا از جانوران و گیاهانی که برای نجات تلاش می‌کنند، فیلم تهیه کنند.

در اصل، هدف از این مسابقه بالا بردن آگاهی عمومی از اثرات مخرب زباله‌های انسانی و آشنایی با گونه‌های زیستی‌ای است که به خاطر وجود چنین محل‌هایی در خطر قرار دارند. در اردن، فعالیت‌هایی در ارتباط با یک میلیارد حرکت سبز انجام می‌شود. این فعالیت‌ها یک هفته قبل از روز جهانی زمین پاک و با پوشش رسانه‌ای انجام می‌شود. در این راستا، سازماندهی اجتماع‌هایی برای تمیزکردن محیط پیرامون، توزیع سطل بازیافت در سطح دانشگاه‌ها و برگزاری مراسم بازیافت تلفن همراه انجام می‌شود.

در سریلانکا، اردوگاه کاری با شرکت کنندگانی از ژاپن، هنگ‌کنگ، فرانسه و این کشور با محتوای کاشت درخت، طبیعت‌گردی، کلاس‌های باغبانی در خانه و فعالیت‌های فرهنگی برگزار می‌شود. گفته می‌شود هدف سازمانی که این برنامه را در سریلانکا هماهنگ می‌کند، بهبود زندگی اعضای جامعه روستایی از طریق آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، حفظ محیط‌زیست و توسعه کار است.

در این بین، برنامه‌هایی پیش از شروع ماه آوریل در راستای اهداف روز جهانی زمین پاک در بعضی از کشورها اجرا شده است. در ماه میلادی گذشته، بیش از هزار دانش‌آموز از 19 مدرسه شهر «دهرادون» هند برای پاس داشتن روز زمین پاک به خیابان آمدند و نمایش‌های خیابانی در باب اهمیت حفاظت از زمین اجرا کردند. کودکان هم برای حفاظت از ببرهای این کشور امضا جمع کردند. این امضاهای جمع‌شده در روز جهانی زمین پاک به دست مقامات مسئول داده خواهد شد. همانطور که در سایت رسمی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (UNEP) آمده، زمین ما مورد غفلت واقع شده است و به‌نظر می‌رسد که هر روز یک فاجعه زیست‌محیطی رخ می‌دهد. روز جهانی زمین پاک می‌تواند، شروعی برای یکصدا‌شدن مردم کره‌زمین باشد و باید نسل به نسل این همصدایی منتقل شود؛ چرا که تغییرات اقلیمی همیشه در کمین است.

کد خبر 167491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز