کنفرانس احزاب و تشکل‌های سیاسی ایران در حمایت از مقاومت مردم لبنان و فلسطین عصر امروز چهارشنبه دهم مرداد برگزار شد

در این کنفرانس جمعی از شخصیت‌های برجسته سیاسی و دبیران کل احزاب به سخنرانی و بیان مواضع احزاب خود در قبال جنایات رژیم‌صهیونیستی و مقاومت مردم لبنان پرداختند.

اظهارات سید محمد خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان (ایسنا)،حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، رییس موسسه‌ی بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها طی سخنانی در همایش حمایت احزاب از مقاومت مردم فلسطین و لبنان با طرح این سوال که "امروز مسلمانان و آزادگان جهان چه می‌گویند؟" اظهار داشت: همه‌ی کسانی که هنوز سرچشمه‌ی وجدان انسانی در وجودشان نخشکیده از دو احساس متضاد ‌رنج می‌برند، رنج از جنایت بزرگی که در فلسطین و اخیرا در لبنان رخ می‌دهد، رنج از احساس زخم کاری که بر معصومیت به خون نشسته‌ی مظلوم در فلسطین و لبنان وارد آمده است، رنج بدن‌های قطعه قطعه شده و سوخته در خشم دشمنان انسان و اینها همه نفرت از کسانی که این جنایات را می‌آفرینند، به وجود می‌آورد.

خاتمی افزود: از سویی احساس غرور و افتخار از اراده‌ی انسان و مقاومت سرفرازانه‌ی لبنان عزیز و خورشید درخشان این مقاومت، حزب الله سرفراز و مفتخر است.

وی ادامه داد: حزب الله روح مومن و پایداری است که به نمایندگی از همه ملت‌های آزاده و انسان‌ها در مقابل اشغال و سرکوب ایستاده است و دو بار افسانه شکست ناپذیری رژیم مورد حمایت همه جانبه آمریکا را محو کرده است.

رییس جمهور سابق کشورمان ادامه داد: حزب‌الله اولین بار ارتش صهیونیستی را از سرزمین خود راند و در دومین بار ارتشی که با همه‌ی توان و تبلیغ وسیع برای اشغال بخشی دیگری از سرزمین لبنان آمده بود با رسوایی وادار به عقب نشینی کرد.

خاتمی اظهار داشت: آنچه که امروز در لبنان و فلسطین داریم، واقعیت تلخی است که کم و بیش در جهان ما وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: غیبت انصاف و عدل و مهربانی از صحنه‌ی بین الملل یک واقعیت تلخ روزگار ماست و تاسف بار اینکه مجامع بین المللی که با هدف صلح و بحث امنیت در جهان و پاسداری از حقوق انسانی ایجاد شده‌اند، اما متاسفانه به هر دلیلی دچار بی عملی و بی‌تفاوتی شده‌اند و امید انسان‌ها را برای رهایی از ظلم و ستم از بین برده‌اند.

رییس موسسه‌ باران گفت: تاسف افزون‌تر، بی عملی و مرعوبیت و ضعف دولت‌های عربی و اسلامی است که این ضعف سبب جسارت دشمنان و توقعات فراوان آنها و دست زدن به جنایات بزرگ و بزرگتر شده است.

وی با بیان اینکه "ترجیحی می‌دهم مخاطبان خود را در قبال این جنابات و حوادث، وجدان عمومی بشر و رهبران غیر رسمی مراکز و مجامع بین المللی قرار دهم و به آنها هشدار بدهم"، گفت: به این رهبران هشدار دادم و برای این رهبران در این باره هشدار دادم و نوشتم و خوشبختانه صاحب عکس‌العمل‌هایی ازسوی آنها بودیم چرا که آنها می‌توانند بر وجدان عمومی بشر تاثیر گذارند.


خاتمی اظهار داشت: امروز اگر خشونت حرف اول را می‌زند و جنگ و سرکوب مشکل بشر است و ترور و تروریسم، این پدیده‌ی شوم امنیت را از همه در شرق و غرب گرفته است، باید ‌همه‌ی بشریت در برابر این موج بایستند.


وی ادامه داد: تروریست‌ها کسانی هستندکه اشغال می‌کنند و صاحبان سرزمین را از خاکشان بیرون می‌کنند و حق بازگشت به آنها نمی‌دهند؛ کسانی که دولتی را که در جریانی دمکراتیک بر سر کار آمده است، نمی‌پذیرند، کسانی که اعلام می‌کنند می‌خواهند چه کسانی را بکشند و به آن عمل می‌کنند، اینها تروریست هستند.


رییس جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه ضدتروریست کسانی هستند که در برابر ترور و تروریسم می‌ایستند، گفت: ما مقاومت لبنان را تایید می‌کنیم، چون نیرو‌های برجسته ضد تروریسم در دنیای اسلام هستند. حزب الله بدون وابستگی به هیچ قدرتی و با تکیه بر ایمان و آرمان جوانان خود به نمایندگی از همه‌ی مسلمانان و اعراب و مسلمانان جهان در برابر ظلم و ستم ایستاده اند.


وی خاطر نشان کرد: این نمایندگی به طور طبیعی از سوی آزادگان، دشمنان خشونت و نیرو‌ه

اظهارات سید حسن خمینی

حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، نوه امام خمینی (ره)، اظهار داشت: مطمئنا اسراییل در این بازی بازنده خواهد بود و حزب‌الله پیروز خواهد شد.


حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در حاشیه‌ی کنفرانس «احزاب و تشکل‌های سیاسی ایران در حمایت از مقاومت مردم لبنان و فلسطین» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر اقتدار اسراییل شکسته شده و در داخل با مشکلات زیادی مواجه است و ما شاهد بحران داخلی در اسراییل هستیم. امروز اسراییل که زمانی به عنوان یک نیروی اقتدار شکن برای اعراب مطرح شده بود، در جنگ با حزب‌الله لبنان زمین‌گیر شده است و اقتداری ندارد.

سید حسن خمینی در ادامه به عملکرد شورای امنیت و سازمان ملل متحد در فجایای اخیر لبنان و فلسطین اشاره کرد و گفت: باختن‌ آنها در این قضیه بیشتر از اسراییل بوده است و بسیار فضای بدتری برای آنها در افکار عمومی جهان به وجود آمده است؛ چرا که تصمیمات اخیر آنها با اهداف اولیه تشکیل شورای امنیت و سازمان ملل متحد مغایرت دارد.

وی یکی دیگر از بازندگان جنگ حزب‌الله و اسراییل را جریان‌های پان‌عربیسم دانست و اظهار داشت: من فکر نمی‌کنم که در جامعه جهانی چنین شعاری (پان‌عربیسم) مورد قبول باشد.

نوه امام خمینی (ره) در بخش دیگری از مصاحبه‌ی خود اظهار داشت: به نظر من یکی از برندگان این جنگ حزب‌الله لبنان است و حزب‌الله تاکنون جدا از اینکه چه نتیجه‌ای در جنگ به دست آورد تاکنون برنده مطلق جنگ بوده است و با کمترین تلفات بالاترین دستاوردها را داشته باشد.

وی افزود: دستاورد حزب‌الله دستاورد نظامی نیست؛ بلکه دستاورد آن حضور قوی در بین دلهای مردم است. یک روزی می‌گفتند بیروت و لبنان عروس خاورمیانه است و امروز می‌گویند بیروت و لبنان مادر مقاومت در خاورمیانه هستند. آنها مادر مقاومت جهان اسلام هستند.

سید حسن خمینی با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان روند آینده را در این قضیه پیش بینی کرد به فجایای اخیر رژیم صهیونیستی در قانا اشاره کرد و گفت: بعد از فاجعه قانا توجه افکار عمومی جهان به سمت آنچه که جهان اسلام می‌خواهد و مطلوب آن است سوق داده شده است و مردم متوجه مظلومیت‌های مردم لبنان شده‌اند.

دبیرکل کنفرانس حمایت از انتفاضه مردم فلسطین گفت: سردمداران رژیم صهیونیستی و حامیان جنایتکارش به خصوص آمریکا باید در دادگاه عدل ملت‌ها به مجازات کشیده شوند.

اظهارات حسن غفوری‌فرد

دکتر حسن غفوری فرد عضو شورای مرکزی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی طی سخنانی در همایش حمایت احزاب از مقاومت مردم فلسطین و لبنان گفت: امروز همه‌ی کفر در برابر همه‌ی اسلام ایستاده است. امروز سید حسن نصرالله از عزت و شرف همه‌ی اسلام دفاع می‌کند و حماس و رزمندگان حماس از حرمت مسجدالاقصی دفاع می‌کنند.

 غفوری‌فرد گفت: امروز نه تنها لبنان و فلسطین بلکه همه‌ی جهان مورد تجاوز رژیم اشغالگر قدس است.

وی با بیان این‌که بحث تصرف زمین و خاک مطرح نیست، گفت: بحث مکتبی است که امام خمینی (ره) و سید حسن نصرالله و رهبری انقلاب تحویل جامعه دادند. این مکتب امروز مورد تهاجم قرار گرفته است.

غفوری‌فرد با اشاره به وعده‌ی خدا به پیروزی رزمندگان اسلام تصریح کرد: وعده‌ی خدا هرگز خلاف نمی‌پذیرد و خداوند در کنار رزمندگان حماس و حزب‌الله خواهد بود.

دبیرکل مجمع پیروان حضرت زینب (س) گفت: حزب الله لبنان انتقامی سخت از صهیونیست‌ها خواهد گرفت.

اظهارات علی اکبر محتشمی پور

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر محتشمی پور طی سخنانی در کنفرانس «احزاب و تشکل‌های سیاسی ایران در حمایت از مقاومت مردم لبنان و فلسطین» با اشاره به مظلومیت مردم لبنان گفت: 20 روز است که این ملت آماج حملات وحشیانه و غیر انسانی رژیم صهیونیستی به حمایت آمریکا قرار گرفته است و حجم بمبهایی که بر سر این ملت در این 20 روز ریخته شده معادل با 20 هزار تن بمب می‌باشد.

وی گفت: روستاهای بسیاری را این رژیم در حملاتش از صفحه جغرافیایی لبنان محو کرده و بسیاری از شهرها را کاملا منهدم ساخته است.

اظهارات مهدی کروبی

مهدی کروبی گفت: جمهوری اسلامی ایران و یاران امام خمینی کبیر (س) که همیشه و در همه جا با ظلم و بداندیشی و جنایت مبارزه کرده‌اند در این برهه‌ی حساس تاریخی از مبارزات حق‌طلبانه ملت مظلوم و تحت اشغال فلسطین و نیز از دفاع مشروع و مقاومت حزب‌الله حمایت کامل و همه‌جانبه‌ی خود را اعلام می‌دارند.

وی افزود: ‌بیست روز از حوادث تاثربرانگیز جنوب لبنان می‌گذرد و رژیم غاصب فلسطین و قدس با استمرار جنایت‌های خود کودکان و زنان و پیرمردان و مریضان را آماج بمب‌ها و موشک‌ها و راکت‌ها قرار داده، در این روزها در مقابل چشمان حیرت‌زده‌ی ملت‌های عالم صدها نفر از غیرنظامیان توسط این رژیم به خاک و خون کشیده شده‌اند. تاسف‌بارتر از همه‌ی این حوادث تلخ این‌که جامعه‌ی جهانی با همه‌ی تلاش و فعالیتی که به عمل آورده‌ هنوز نتوانسته مانع این جنایت‌ها شود؛ اقداماتی که بدون شک جنایت علیه بشریت و انسانیت تلقی می‌شود و بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتکبان آن باید در دادگاه بین‌المللی مجازات شوند.

دبیر کل حزب اعتماد ملی ادامه داد: فاجعه دو روز پیش در قانا یک بار دیگر در 10 سال پیش یعنی در سال 1996 میلادی با همین حجم و با همین رویکرد انجام شده بود و گزارشهای تحقیق سازمان‌های بین‌المللی و مجامع حقوقی همگی حاکی از عمدی بودن این اقدام بوده است و مرتکبان آن جنایتکاران جنگی محسوب شدند. اگر جامعه بین‌المللی در حوادث آن روز عکس‌العمل مناسبی داشت، احتمال تکرار این جنایت ضعیف‌تر بود.

وی افزود: امروز با تاسف فراوان باید فریاد بزنیم که اسراییل از سوی نظام بین‌المللی به خاطر جنایات گذشته‌، تنبیه نشده و تصور می‌کند که با هیچ مانع بین‌المللی برای اعمال جنایت روبه‌رو نیست.

کروبی در ادامه با بیان این‌که در طول این بیست روز مجامع بین‌المللی زیر فشار افکار عمومی جهانی تلاش‌های کم‌اثری را انجام داده‌اند، اظهار کرد: شورای امنیت سازمان ملل در چندین تلاش تحت فشار آمریکایی‌ها نتوانسته است قطعنامه‌ی آتش‌بس را به تصویب برساند و این در حالی است که لبنان با یک فاجعه‌ی انسانی مواجه شده و مسوول این فاجعه، آمریکایی‌ها هستند.

وی هم‌چنین با بیان این‌که در لبنان حزب‌الله مبارز و رهبر مجاهد و حکیم آن، «سید حسن نصرالله» با همراهی و حمایت همه‌ی اقشار ملت سربلند لبنان در مقابل تهاجم زمینی، هوایی و دریایی رژیم اشغالگر قدس، مقاومت جانانه‌ای را از خود بروز داده‌اند، گفت: آنها با تاکتیک‌های مناسب و حکمت و ایمان وافر خود به لطف الهی پیروزی قطعی، صحنه‌ی نبرد را مدیریت کرده‌اند.

وی ادامه داد: بدون شک برخی از این جنایت‌ها به خاطر شکست ارتشی است که خود را شکست‌ناپذیر می‌دانست و هم‌چنین حاصل بن‌بستی است که رژیم غاصب در میدان جنگ و نیز در درون دولت و افکار عمومی با آن مواجه است.

کروبی اظهار داشت: با همه‌ی هزینه‌هایی که برای این نبرد داده می‌شود، لازم است توجه داشته باشیم که اگر میان اتفاقات کنونی در صحنه‌ی نبرد و اتفاقات و حوادث و جنگ‌های گذشته مقایسه‌ای داشته باشیم، درک می‌کنیم رهبری حضرت امام خمینی (ره) چه تاثیرات شگرف و عمیقی بر روند تحولات منطقه و قضیه فلسطین داشته است.

دبیر کل حزب اعتماد ملی گفت: استکبارستیزی و شهادت‌طلبی جوانان فلسطینی که همراه با درایت و حکمت سیاسی بوده است، گام به گام اشغالگران را به عقب رانده است و موجب عزت و سربلندی مسلمانان و اعراب شده است.

وی گفت: صحنه‌ی امروز فلسطین نیز درس‌آموز است. مقاومت فلسطینی توانسته است نه فقط در صحنه‌ی مبارزه و نبرد با ابتکار و تاثیرگذاری عمل نماید، بلکه با ورود به عرصه‌ی سیاسی و با تکیه بر ایمان و پاکی و الهام از اسلام عزیز به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد.

کروبی در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و یاران امام خمینی کبیر (س) که همیشه و در همه جا با ظلم و بداندیشی و جنایت مبارزه کرده‌اند در این برهه‌ی حساس تاریخی از مبارزات حق‌طلبانه ملت مظلوم و تحت اشغال فلسطین و نیز از دفاع مشروع و مقاومت حزب‌الله حمایت کامل و همه‌جانبه‌ی خود را اعلام می‌دارند.

دبیر کل حزب اعتماد ملی در پایان گفت: حزب‌الله بداند که ملت ایران با اوست. فلسطینی‌ها بدانند که در ایران همه‌ی گروه‌ها و اقشار و همه‌ی احزاب و حرکت‌ها و جمعیت‌های موجود در کشور از حقوق حقه‌ی آنان و از مبارزات مشروع و حق‌طلبانه‌ی آنها حمایت می‌کنند.

اظهارات حبیب‌الله عسگر اولادی

حبیب‌الله عسگر اولادی حزب‌الله لبنان را هم چون موسی و هارون و رژیم صهیونیستی را مانند فرعون دانست.

حبیب‌الله عسگر اولادی، دبیرکل سابق حزب موتلفه اسلامی در کنفرانس «احزاب و تشکل‌های سیاسی ایران در حمایت از مقاومت مردم لبنان و فلسطین» افزود: علیرغم تمام امکانات فرعونیان و اجماع جهانی که فرعون در آن زمان ایجاد کرده بود خدا به موسی می‌گوید که با برنامه‌ریزی و کار علمی با او مقابله کنید.

وی هم چنین ضمن تقدیر از مقاومت حزب‌الله در برابر جنایات روز افزون رژیم صهیونیستی، پشتیبانی ملت همیشه در صحنه کشورمان از مقاومت لبنان و فلسطین را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر مردم ما با حضور گسترده در مراکز جمع‌آوری کمک برای مردم فلسطین و لبنان با پرشورترین شکل مشغول عرض ارادت به مقاومت هستند.

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که این همایش مبارک که با حضور احزاب و تشکل‌های مختلف با سلایق گوناگون برگزار شد سبب خیر در ابعاد گوناگون گردد.

اظهارات محسن میردامادی
دکتر محسن میردامادی گفت: خاورمیانه بزرگ است ولی ملت‌های خاورمیانه بزرگتر از آنند که نسخه‌هایی از قبیل خاورمیانه بزرگ برایشان کشیده شود.

میردامادی، قائم‌مقام دبیرکل جبهه مشارکت که بعد از ظهر امروز در همایش حمایت احزاب از مقاومت لبنان و فلسطین در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما سخن می‌گفت تاکید کرد که امروز حزب‌الله لبنان باعث افتخار تمام کشورهای اسلامی است.

وی با اشاره به همایش حمایت احزاب از مقاومت لبنان و فلسطین افزود: این همایش نشان می‌دهد که اگر ما در مسایلی دیدگاه‌های متفاوت داریم اما در بسیاری موارد نیز با هم هم‌نظر هستیم.

میردامادی خاطر نشان کرد: ما با تمام وجود از برادران و خواهرانمان در لبنان و فلسطین حمایت می‌کنیم و در اینجا لازم می‌دانم که انزجارمان را نسبت به عملیات وحشیانه‌ی رژیم صهیونیستی طی 20 روز گذشته و به خصوص کشتار مردم بیگناه قانا اعلام کنم.

این عضو جبهه مشارکت ادامه داد: فکر می‌کنم علیرغم تمامی تلخی‌هایی که حوادث لبنان و فلسطین داشته ما باید به موفقیت‌ها و پیروزی‌های بزرگی که فرزندان اسلام در لبنان به دست آورده‌اند افتخار کنیم.

وی هم چنین گفت: علیرغم تمامی تلخی‌ها و ناگواری‌های روزهای گذشته با نگاهی اجمالی در می‌یابیم که درگیری‌های کنونی قطعا نابودی و شکست اسراییل و پیروزی مقاومت و حزب‌الله را در بر داشته است.

میردامادی در ادامه با اشاره به پیروزی‌های چشمگیر مقاومت اسلامی لبنان در برابر رژیم صهیونیستی اظهار داشت: اسراییل تا به امروز نتوانسته هیچ موفقیتی را در میدان جنگ به دست آورد و در جنگ با حزب‌الله ضربات بسیاری خورده که هرگز در گذشته و از جانب ارتش‌های کلاسیک چنین ضرباتی را نخورده بود.

وی افزود: اینها همه موفقیت‌هایی نه تنها برای حزب‌الله بلکه برای جهان اسلام بوده و همه ما به این دستاوردها افتخار می‌کنیم.

میردامادی ادامه داد: آنچه که امروز در لبنان و فلسطین در حال وقوع است و اعتماد به نفس نیروهای لبنانی و فلسطینی ادامه حرکت بیداری‌ است که حضرت امام (ره) از ایران آغاز کردند و این اثرات خودباوری و اعتماد به نفس حضرت امام (ره) است.

این عضو جبهه مشارکت هم چنین تاکید کرد: قطعا ما مقاومت لبنان را در این چارچوب باید ببینیم و زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد وزیر خارجه وقت اسراییل اعلام کرد که زلزله‌ای رخ داده که امواج آن به مرزهای اسراییل خواهد رسید و تردیدی نیست که امروز این زلزله از مرزهای رژیم صهیونیستی عبور کرده و به داخل آن رسیده است.

وی هم چنین با اشاره به اینکه دشمنان اسلام پیش از این توانسته بودند با گرفتن اعتماد به نفس از مسلمانان اهدافشان را علیه آنها پی بگیرند گفت: حضرت امام (ره) این اعتماد به نفس را بازگرداندند و نمونه بارز حرکت ایشان حزب‌الله لبنان است.

میردامادی افزود: قطعا در چنین شرایط جدیدی راهکارهای گذشته دیگر پاسخگو نیست و بسیاری از مفاهیم تغییر کرده و در واقع امروز هیچ قدرتی نمی‌تواند تنها امنیت را برای خودش به تنهایی تعریف کند.

وی تصریح کرد: گذشته از نامشروع بودن رژیم اسراییل امروز امکان ندارد که این رژیم با کشیدن دیوارهای بتونی به دور خود بتواند بدون لبنان و فلسطین امنیتش را تامین کند.

میردامادی خاطر نشان کرد: آنها باید بدانند که امروز دیگر انسان‌ها طبقه‌بندی شده نیستند و مردم به حقوقشان واقف گشته‌اند و چنان اراده‌ای یافته‌اند که دیگر کسی نمی‌تواند جلویشان را بگیرد. هر قدر که سرکوب می‌کنند مقاومت افزون می‌گردد و امنیتشان بیشتر به خطر می‌افتد.

این عضو جبهه مشارکت مقاومت بی‌سابقه حزب‌الله در برابر رژیم صهیونیستی را دستاوردی بزرگ خواند و علت عدم پذیرش آتش بس از سوی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس را شکست قطعی این رژیم در جنگ با مقاومت اسلامی لبنان دانست.

وی هم چنین به حزب‌الله و رهبری این حزب به واسطه پیروزی‌های اخیر تبریک گفت و افزود: حزب‌الله با رهبری بادرایتش توانسته به خوبی از فرصت‌های ایجاد شده در عرصه بین‌المللی استفاده کند ضمن و اینکه از اصول و معیارهای‌شان عدول نکرد است به خوبی توانسته‌اند با ضروریات زمان خود را وفق دهند.

کد خبر 1670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز