سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه سیاسی: مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران دیروز در جوار حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور برگزار شد و جدیدترین دستاوردها و تجهیزات نیروهای مختلف ارتش به نمایش گذاشته شد.

ارتش

نفر بر براق مجهز به توپ23 میلی‌متری، تانک ذوالفقار به‌عنوان تانک اصلی میدان نبرد که با توجه به شرایط اقلیمی و شاخصه‌های جنگ‌های نوین طراحی شده، تانک چیفتن موشک‌انداز کاتیوشا و لانچر حامل موشک‌انداز نازعات ازجمله تجهیزات و ادوات ساخته یا بهینه‌سازی‌ شده توسط متخصصان نیروی زمینی ارتش و معاونت تحقیقات و جهاد خودکفایی این نیرو است که در این مراسم به نمایش گذاشته شد.

توپ‌های 122 میلی‌متری، 130 میلی‌متری، هویترز 175 و 203 میلی‌متری نیزاز جمله توپ‌هایی است که توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است.به گزارش ایرنا، راکت‌انداز فجر 5 که مشابه خارجی نیز ندارد و تمامی مراحل ساخت آن توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده، موشک انداز میثاق2 که علیه هواپیماهای متجاوز در سقف پروازی کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، موشک‌انداز تاو، موشک سهند3، موشک‌انداز استرلا3، سامانه بصیر110 برای انجام عملیات مراقبت زمینی خصوصا در تاریکی شب، خودرو فوق سبک تاکتیک4 و توپ 23‌میلی‌متری محمول بر خودرو از دیگر تجهیزات نیروی زمینی ارتش بود که در این مراسم به نمایش گذاشته شد.

رژه هوایی 70 بالگرد

یگان‌های بالگردی هواپیمایی نیروی زمینی ارتش(هوانیروز) نیز روز گذشته در حرکاتی هماهنگ رژه رفتند. 70 فروند از بالگردهای هوانیروز شامل بالگردهای جت رنجر (206)، یو اچ وان(205)، کبری (209)، (216) و شنوک در قالب 14 اسکادران 5فروندی رژه رفتند و اقتدار و آمادگی هوانیروز را به نمایش گذاشتند. همچنین بالگردهای هوانیروز در مراسم روز ارتش به‌صورت اسکادران‌های 3فروندی رژه ‌رفتند.

چابکی در هوا و زمین

تعدادی از چتربازان تیپ 65 هوابرد نیروی زمینی ارتش هم با پرش از بالگردهای هواپیمایی نیروی زمینی ارتش (هوانیروز)، چابکی و چالاکی نیروهای تکاور این نیرو را به نمایش گذاشتند. چتربازان تیپ 65 تکاور نیروی زمینی ارتش به‌صورت دو نفره و با استفاده از یک چتر و با هدف انجام عملیات نجات سرنشینان هواپیما در سوانح، عملیات پرش از بالگرد را در محل برگزاری رژه به اجرا در آوردند. این نوع پرش چتربازان تیپ 65 تکاور نیروی زمینی ارتش برای نخستین بار در کشور انجام شده است.

سامانه راداری پیشرفته

قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) نیز سامانه راداری کاستا یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های راداری با فناوری روز دنیا درخصوص پوشش نقاط کور و قابلیت کشف و مراقبت هرگونه اشیای پرنده با سطح مقطع کم، همچنین سامانه راداری مطلع الفجر با برد بالا و مجهز به فناوری روز دنیاست و به دست توانمند دانشمندان‌ ایرانی طراحی‌ شده را در این مراسم به نمایش گذاشت. ‌

سامانه‌های موشکی

همچنین سامانه موشکی اس 200 برای انهدام اهداف پرنده و موشک‌های هدایت‌شونده آشیانه‌یاب از مسافت‌های طولانی و در ارتفاع بالا، سامانه موشکی هدایت‌شونده برد متوسط پیشرفته هاگ که به‌منظور مقابله با اهداف پرنده در ارتفاع پایین و متوسط و همچنین مقابله با موشک‌های بالستیک با قابلیت بالا سازماندهی شده و سامانه موشکی شاهین برای مقابله با اهداف پایین و متوسط که به دست توانمند متخصصین و دست‌اندرکاران صنایع داخلی طراحی و تولید شده است در این مراسم به نمایش گذاشته شد.سامانه موشکی راپیر و سامانه الکترواوپتیک اورلیکن‌ از دیگر تجهیزاتی است که قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ‌ به نمایش گذاشت.

پاسخ مقتدرانه فرماندهان نظامی به تهدیدات

امیر سرلشکر عطاء‌الله صالحی فرمانده کل ارتش با اشاره به بحث استقرار سپر دفاع موشکی در خلیج‌فارس گفت که سپر دفاع موشکی از قول‌های تبلیغاتی آنها است و فعلا در مرحله تخیل است.امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش با اعلام زمان برگزاری رزمایش مشترک ارتش و سپاه در نیمه دوم سال‌جاری، از به‌کار‌گیری سلاح‌ها و تاکتیک‌های جدید در این رزمایش خبر داد.

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع از ساخت بخش‌هایی از سامانه موشکی جایگزین اس300 خبر داد و گفت که در این زمینه نتایج خوبی به‌دست آمده که اطلاعات آن در سال‌جاری اعلام می‌شود.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت که انواع رادارها و یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی در نیروی دریایی ارتش طراحی و ساخته شده است که در سال‌جاری به این نیرو ملحق می‌شوند.

کد خبر 166802
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز