سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۹

همشهری آنلاین: براساس مطالعات گسترده انجام شده در سطح جهان امروزه بیماری‌های قلب و عروق عمده‌ترین علل مرگ و میر محسوب می‌شوند.

تغذیه بیماران قلبی

بر طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت تا سال 2020 بیماری کرونر قلب و سکته مغزی به ترتیب اولین و چهارمین علل ناتوانی در سراسر جهان خواهند بود. همه‌گیری بیماری‌های قلبی در حال گسترش بوده و امروزه پرفشاری خون و کلسترول خون بالا به عنوان 2 عامل مستقل در ایجاد بیماری‌های قلبی مطرح شده‌اند .

اگرچه ممکن است برخی افراد جامعه بطور ژنتیکی مستعد بیماری‌های قلبی باشند ولی تعدادی ازاین بیماری‌ها از جمله CHD (بیماری کرونر قلب ) زمینه اکتسابی دارند .این بدان معنی است که تظاهرات بالینی این بیماری که در سنین بالا بروز می‌کنند قابل پیشگیری بوده و در این زمینه تغذیه و رژیم درمانی و پیگیری شیوه زندگی سالم می تواند کمک کننده باشد.

غربالگری بیماران قلبی عروقی :

برای غربالگری این بیماران از بررسی پروفایل کامل لیپیدهای خون شامل :کلسترول توتال-HDL-تری گلیسرید ناشتا استفاده می‌شود.

عوامل خطر:

کم تحرکی - چاقی و اضافه وزن - دیابت - استرس روانی - مصرف الکل - استعمال دخانیات - مصرف غذاهای فراوری شده.

اساس رژیم غذایی بیماران قلبی مشابه افراد سالم بوده تنها کنترل مقدار چربی -نمک و شیرینی مصرفی بسیار ضروری است.

توصیه هایی در مورد رژیم غذایی مبتلایان به بیماری‌های قلبی- عروقی:

1-رسیدن به وزن نرمال:بر اساس مطالعات افراد دارای چربی اضافه(بخصوص در ناحیه شکم) بیش از دیگران به بیماری قلبی دچار می‌شوند . افزایش وزن منجر به بالا رفتن بار قلب ،افزایش کلسترول و بالا رفتن فشار خون و کاهش HDL خواهد شد . هم چنین چاقی خطر بروز دیابت را نیز افزایش می دهد.

2-مصرف نان سبوس دار و غلات کامل:

بر اساس کالری مورد نیاز از انواع نان سبوس‌دار (بربری ،سنگک،نان جو) و غلات کامل(عدس ،لوبیا،نخود،...)استفاده کنید و از مصرف چیپس،پفک،بیسکویت‌های چرب و نان خامه‌ای پرهیز کنید.

3- مصرف سبزی‌ها:مصرف انواع سبزی‌جات برگ سبز و تیره (انواع کلم‌ها،کاهو،فلفل دلمه ای،هویج)را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

4- مصرف میوه‌ها: مصرف روزانه منابع فیبر محلول (پکتین)همچون سیب،مرکبات،توت‌فرنگی در کاهش کلسترول خون بسیار مفید خواهد بود.

5- مصرف فراورده های لبنی : باید از لبنیات کم چرب استفاده کنید ،و مصرف فرآورده‌هایی همچون کره،سرشیر،خامه را از لیست غذایی خود حذف نمایید.

6- مصرف سفیده محدودیتی ندارد اما زرده بدلیل کلسترول بالا نباید بیش از 2 عدد در هفته مصرف گردد.

7-گوشت‌ها: حتی الامکان از گوشت‌های سفید(مرغ-ماهی)استفاده نمایید. پنیر مصرفی نیز باید از نوع کم نمک وکم‌چرب باشد.

8- روغن‌ها : مصرف روغن جامد (به دلیل رسوب در دیواره شریان) ،سس‌های چرب وکره گیاهی (به دلیل اسیدهای چرب ترانس) اکیدا ممنوع است. بهترین روغن مصرفی برای این گروه سویا،افتابگردان،زیتون و کانولا است.

9- نمک : مصرف بی رویه نمک موجب افزایش فشار خون و بالا رفتن فشار وارده بر قلب ،کلیه‌ها و تمام اعضای بدن خواهد شد.

10- ورزش : به منظور بهبود وضعیت قلبی و کاهش وزن مطلوب علاوه بر برنامه غذایی متعادل ،داشتن برنامه ورزشی منظم(30دقیقه در روز) مفید است.

11-مصرف قند و شکر ،عسل،خرما و تمام مواد شیرین و نشاسته‌ای باید کنترل شود چرا که شیرینی زیاد موجب چاقی و افزایش تری‌گلیسرید خون و بیماری دیابت خواهد شد.

12- مصرف ادویه جات تند مثل فلفل تند،مواد کافیین دار مثل قهوه و شکلات و چای غلیظ می‌توانند تعداد ضربان قلب را افزایش دهند‌،بنابراین در مصرف آنها باید اعتدال را رعایت کرد.

13- بهتر است روش پخت تمام مواد غذایی به صورت آبپز و کبابی باشد.

www.behsite.ir

کد خبر 166684

برچسب‌ها