گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: اکنون افزون بر تمتع برای عمره نیز نوبت انتظار چند ساله ایجاد شده که گرمی بیش از پیش بازار دلالان را به‌دنبال داشته و فیش‌های حج به چند برابر قیمت فروخته می‌شود.

حج

ایجاد نوبت انتظار برای اعزام به سرزمین وحی، تقاضا برای خرید فیش حج را افزایش داده که به داغی بازار دلالی فیش حج انجامیده است و افزایش تقاضا سود هنگفتی را برای دلالان به ارمغان آورده‌است. البته همواره مسئولان سازمان حج و زیارت تاکید می‌کنند که خرید و فروش فیش حج غیر‌قانونی است و تنها امکان واگذاری فیش به بستگان درجه اول وجود دارد ولی جالب اینکه هر روز تعداد دلالان افزایش می‌یابد و بازار آنها نیز پررونق‌تر می‌شود.

ممنوعیت و گرمی بازار

«خرید و فروش فیش حج، خدمات خرید و فروش...، با انتقال رسمی و مجوز رسمی از سازمان حج و زیارت»، این جملات مضمون اغلب آگهی‌هایی است که در گوشه و کنار شهر به‌ویژه اطراف سازمان حج و زیارت مشاهده می‌شود.اکنون آگهی‌های خرید و فروش فیش حج در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود اما این نوع آگهی‌ها همه‌جای شهر دیده می‌شود و چنین به‌نظر می‌رسد که امری قانونی و رسمی است، دفاتری که مبادرت به خرید و فروش فیش حج می‌کنند ظاهرا به راهکارهایی متوسل می‌شوند که جنبه قانونی دارد و به راحتی قانون را دور می‌زنند.

مسئولان سازمان حج و زیارت نیز طی سال‌ها نظاره‌گر ماجرا بوده‌اند و در پاسخ افکار عمومی نیز به این پاسخ بسنده کرده‌اند که «خرید و فروش فیش‌های حج بدون اجازه سازمان حج و زیارت غیرقانونی بوده و این سازمان از اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به این کار می‌کند، شکایت خواهد کرد».رئیس سازمان حج و زیارت بارها تاکید کرده است: «خرید و فروش فیش‌ها از راه‌های غیرقانونی انجام می‌شود و بارها به شهروندان اعلام کرده‌ایم که برای زیارت فقط از طریق مجاز ثبت‌نام کرده و به دفاتر تحت‌پوشش سازمان حج مراجعه کنند تا گرفتار باند‌های غیرمجاز نشوند.»

علی لیالی اعلام کرده است: «هرگونه خرید و فروش فیش‌های حج غیرقانونی و قابل پیگرد است و دارندگان فیش حج تنها می‌توانند فیش خود را به بستگان درجه اول واگذار کنند و سازمان جلوی اعزام افرادی را که به‌صورت غیرقانونی فیش تهیه کرده‌اند را حتی در آخرین لحظه خواهد گرفت.»

او همچنین تصریح کرده‌است: «به‌عنوان رئیس سازمان متذکر می‌شوم هیچ مرجع و شخصی اجازه نقل و انتقال اسناد حج را ندارد و سازمان هیچ سندی را خرید و فروش نمی‌کند و افرادی که قصد انصراف دارند می‌توانند با مراجعه به سازمان مبلغ ثبت‌نام و سود خود را از بانک دریافت کنند.»

خرید 5 میلیون، فروش 9 میلیون

یک فرهنگی که بهمن‌ماه سال 90 با توجه به تنگنای مالی مجبور به فروش فیش حج تمتع شده در این باره به همشهری گفت: با توجه به پرداخت نشدن پاداش پایان‌خدمتم از سوی آموزش و پرورش، فیشی که سال 84 مبلغ یک میلیون تومان در بانک ملی برای اعزام به تمتع ودیعه‌گذاری کرده بودم را در ازای دریافت 5 میلیون واگذار کردم.

فرهنگی بازنشسته با بیان اینکه براساس تراکت تبلیغاتی که در اطراف سازمان حج و زیارت به در و دیوار چسبانده شده بود به دفتری در خیابان فرصت تهران مراجعه کردم، اظهار کرد: فیش حج را به‌صورت وکالت بلا‌عزل و دادن 10میلیون سفته واگذار کردم.
او در پاسخ به اینکه علت گرفتن سفته 10 میلیون تومانی چه بود گفت: سفته برای ضمانت واگذاری رسمی فیش به فرد مورد نظر آنها بود.

فرهنگی بازنشسته تهرانی افزود: پس از چند روز فردی با من تماس گرفت و اظهار کرد که فیش را به مبلغ 9 میلیون تومان خریده و می‌خواست از نحوه واگذاری مطمئن شود. او با اشاره به اینکه پس از شنیدن این خبر آشفته شده گفت: برای اعتراض به دفتر مربوطه مراجعه کردم که در پاسخ گفتند شما فیش را واگذار کرده‌اید. پس از پیگیری‌های فراوان قرار شد مبلغ یک میلیون هنگام واگذاری نهایی به من بپردازند.

سازمان حج و زیارت پاسخگو نیست

معلم بازنشسته تهرانی با اشاره به مراجعه به سازمان حج و زیارت و پاسخگو نبودن آنها اظهار کرد: به بخش‌های مختلف سازمان حج و زیارت مراجعه کرده اما هیچ مسئولی خود را موظف به پاسخگویی نمی‌دانسته است.او با اشاره به‌وجود گروه قوی حقوقی در دفتر خرید و فروش حج عمره و تمتع افزود: ظاهرا سازمان حج تنها به اعلام اینکه خرید و فروش فیش حج غیر‌قانونی است اکتفا کرده، اگر خرید و فروش فیش حج غیر‌قانونی است پس چگونه فیش‌ها به افرادی غیر از وابستگان درجه یک واگذار می‌شود.

سود کلان دلالان

- الو، سلام، می‌خواستم یک فیش تمتع برای پدرم تهیه کنم، هزینه آن چقدر است؟

- امروز قیمت فیش تمتع سال 91 حدود 11 میلیون است، البته باید حضوری تشریف بیاورید تا صحبت کنیم.

- با توجه به سختگیری سازمان حج مشکلی پیش نمی‌آید؟

- شما از این نظر مطمئن باشید و این کار کاملا قانونی و تضمین دارد. این بخشی از صحبت‌های تلفنی خبرنگار همشهری با یکی از دفاتر خرید و فروش فیش حج است. هرچه به زمان ثبت‌نام واجدان شرایط اعزام به تمتع سال 91 نزدیک می‌شویم قیمت فیش نیز افزایش می‌یابد و سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول نیز این ماجرا را به نظاره نشسته‌اند.

کد خبر 166238
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز