گروه اجتماعی: خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ میزبان همایشی با موضوع «اخلاق،‌ فرهنگ و رسانه» بود که با حضور شماری از مدیران فعلی و سابق مطبوعات و دیگر فعالان عرصه رسانه برگزار شد.

در این همایش که با قدردانی از برخی از روزنامه‌ها همراه بود، مدعوین نظریات خود را درباره مقوله اخلاق در رسانه بیان کردند.

نادعلیزاده مدیر عامل ایسنا در سخنان خود خواستار رعایت دو موضوع در مطبوعات شد. اول آنکه هیچ خبر و گزارشی بدون ذکر منبع درج نشود و دوم آنکه مطبوعات به خصوص روزنامه‌ها روزانه بخش یا صفحه‌ای را به طور ثابت به بازتاب دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشمندان ایرانی اختصاص دهند. وی ذکر منبع را برای اعتمادسازی نزد مخاطبان حیاتی خواند.

محمد عطریانفر رئیس شورای سیاستگزاری روزنامه کارگزاران نیز در سخنان خود، التزام به اخلاق رسانه‌ای را از عوامل موفقیت در کار رسانه‌ای دانست.

وی اخلاق را فراتر از ایدئولوژی، مرزهای جغرافیایی و فصل مشترک شهروند جهانی توصیف کرد.

عطریانفر و رضا مقدسی به خاطر توفیق همشهری به خصوص در عرصه اجتماعی و شهری  از ایسنا لوح تقدیر دریافت کردند. عطریانفر موفقیت همشهری را به میزان 70 درصد ناشی از موقعیت شناسی در زمان انتشار و پاسخگویی به نیازهای مخاطبان و30 درصد ناشی از مدیریت این موسسه دانست.

صحفی معاون مطبوعاتی سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر سخنرانان این همایش بود که به پیشینه تلاش برای تدوین اصول اخلاق حرفه‌ای برای روزنامه‌نگاران پرداخت. وی خواهان قرار گرفتن فعالیتهای رسانه‌ای در چارچوب استانداردهای جهانی شد که به گفته وی دربرگیرنده رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای کار است.

رضا مقدسی قائم مقام مدیر مسئول روزنامه همشهری نیز در سخنان خود به ضرورت پیروی از اصول اخلاق در زندگی پرداخت و بحث اخلاق رسانه‌ای را ضرورت همیشگی رسانه‌ها دانست که باید با تلاش برای تدوین نظام‌نامه اخلاقی رسانه‌ها ادامه یابد.

وی عدم ذکر منبع و درج خبرهای آگهی را از دیگر مصادیق بی‌اخلاقی در مطبوعات توصیف کرد. مقدسی گفت یک آیین‌نامه کاری از قبل در همشهری تدوین شده بود که اکنون تلاش می‌شود کاربرد آن نهادینه شود.

کد خبر 16613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز