شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۴:۱۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با گذشت 2 ماه از تأسیس سازمان سینمایی کشور، تنها اتفاقی که در این زمینه رخ داده تغییر سمت جواد شمقدری از معاون امور سینمایی به مدیر سازمان سینمایی بوده است.

وزیرارشاد

درواقع سازمان سینمایی کشور تنها روی کاغذ تشکیل شده و هنوز خبری از تشکیلات گسترده‌ای که وعده‌اش داده شده بود، نیست. بزرگ‌ترین تحول مدیریتی سینمای کشور فعلا هیچ دستاوردی نداشته و مشخص نیست چرا در میانه‌های برگزاری سی‌امین جشنواره فیلم فجر تولد رسمی سازمان سینمایی جشن گرفته شد.

بر اساس خبری که مهر دیروز روی خروجی خود گذاشت وزیر ارشادگفت: سازمان سینمایی در سال 91 تشکیل خواهد شد. سید محمد حسینی البته به زمان مشخصی برای آغاز به کار این سازمان اشاره نکرد. سازمان سینمایی کشور با تعداد زیادی مدیرکل و معاونت قرار است تشکیلاتی بسیار فراتر از معاونت سابق امور سینمایی داشته باشد. اینکه در این سازمان، تکلیف نهادی چون بنیاد سینمایی فارابی چه خواهد شد، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی چه تغییراتی خواهد کرد. به‌همراه انبوهی سؤال دیگر، جزو پرسش‌هایی هستند که هنوز متولیان سینمای ایران پاسخی به آن نداده‌اند.سازمان سینمایی کشور درحالی تشکیل خواهد شد که عملکرد سینمای ایران در حوزه‌های مختلف انتقادهای زیادی را برانگیخته است.

سینمایی که حالا با مشکلات پیش‌بینی‌نشده‌ای در حوزه اکران مواجه شده، عملا فاقد اصناف سینمایی است، شکاف و چنددستگی در میان فعالانش همچنان پررنگ است و حتی اتحادیه تهیه‌کنندگان خود حالا محل تازه‌ای برای اختلاف و دعوا شده است. موضعگیری رسمی مدیران سینمایی درمورد بحران‌هایی که در یک ماه اخیر پیش آمده نیز انفعالی بوده است. اینکه چرا باید سینمای ایران نگرانی‌هایی را در اقشار مختلف جامعه برانگیزاند و چه خود فیلم‌های اکران و چه روابط حاکم بر سینما زیر سؤال برود، نکاتی هستند که در آستانه تشکیل سازمان سینمایی کشور باید مورد توجه قرار گیرند. البته قبل از همه اینها بد نیست مسئولان ارشاد توضیح دهند چگونه سازمانی را در اواخر سال 90 افتتاح کردند که حالا خبر از آغاز به کارش در سال 91 می‌دهند.

چه اصراری وجود داشت وقتی هنوز مقدمات کار طی نشده، خبر از تشکیل سازمان سینمایی کشور داده شود و حالا به‌گونه‌ای موضعگیری شود که گویی همه فراموش کرده‌اند در میانه‌های بهمن سال 90 در برج میلاد و با حضور مدیران ارشاد و اهالی سینما، آغاز به کار سازمان سینمایی جشن گرفته شد. به‌نظر می‌رسد فقط از یک عنوان پرده‌برداری شده و همه چیز به آینده‌ای موکول شده است که زمان دقیقش نیز هنوز مشخص نیست. شاید هم مشکلات پیش آمده برای سینمای ایران در این ماه‌ها آن‌قدر وقت مدیران ارشاد را گرفته که فرصتی برای اندیشیدن به سازمان سینمایی باقی نمانده است.

کد خبر 166065

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز