همشهری‌آنلاین: اسناد تازه منتشر شده گفته‌های یک مقام ارشد پیشین امریکایی را مبنی بر این که دیک چنی سعی کرده است مدارک غیرقانونی بودن برنامه بازجویی پیشرفته امریکا را از بین ببرد تایید می‌کنند.

دیک چنی

به گزارش پرس تی‌وی نشریه مادر جونز نوشت، اسناد منتشر شده ۳ آوریل (۱۵ فروردین) وزارت امور خارجه امریکا تحت قانون آزادی اطلاعات ادعاهای فیلیپ زلیکوف، مشاور کاندولیزا رایس، وزیر وقت امور خارجه امریکا را تایید می‌کند. وی در سال ۲۰۰۹ فاش کرد که دفتر دیک چنی، معاون رییس جمهور پیشین امریکا سعی کرده است که هرگونه مدرکی از یادداشت‌های محرمانه‌اش درباره غیرقانونی بودن تکنیک‌های بازجویی پیشرفته را نابود کند.

این مقام ارشد امریکایی در سال ۲۰۰۶ در یادداشت محرمانه‌ای سعی کرد به همقطارانش درباره این که بسیاری از تکنیک‌های بازجویی پیشرفته دولت جورج بوش، رییس جمهور پیشین امریکا احتمالا غیرقانونی است هشدار دهد.

زلیکوف در سال ۲۰۰۹ وجود این یادداشت‌ها را برای فارین پالیسی فاش کرد و بعدها به مادر جونز گفت که کاخ سفید سعی کرده است همه نسخه‌های یادداشت من را جمع‌آوری و نابود کند.

این مقام ارشد امریکایی گفت که وی به دست داشتن چنی در این سناریو مشکوک است و معاون رییس جمهور پیشین امریکا اختیار چنین اقدامی را نداشته است.

اصطلاح تکنیک‌های بازجویی پیشرفته به طور گسترده از سوی ناظران سیاسی و فعالان حقوقی به عنوان شکنجه تعبیر می‌شود. این اصطلاح توسط دولت بوش به کار برده شد و سازمان سیا و وزارت دفاع از آن برای به دست آوردن اطلاعات از اشخاص بازداشت شده پس از ۱۱ سپتامبر استفاده کردند.

واشنگتن در سال ۲۰۰۹ از سوی کنوانسیون ژنو مجبور به انکار این روش شد.

عفو بین‌الملل بر اساس کنوانسیون ضد شکنجه و رفتار یا مجازات خشن، غیرانسانی یا تحقیر کننده سازمان ملل خواستار محاکمه بوش و افراد دیگری است که در شکنجه دست داشته‌اند. امریکا این کنوانسیون را در سال ۱۹۹۴ تصویب کرد.

more  آیا پیوند قلب از قساوت قلب می‌کاهد؟

کد خبر 166019
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز