یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: به منظور سازماندهی و کاربردی کردن علم در حوزه صنعت، وزارت صنایع و معادن سازمان نظام مهندسی صنعت را در کنار سایر سازمان‌های صنفی و تخصصی ایجاد می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن، وزیر صنایع و معادن در چهارمین جشنواره روز مهندسی با اعلام این خبر افزود: پس از 5/1 سال تلاش وزارت صنایع و معادن بزودی لایحه نظام مهندسی صنعت را بعد از نهایی شدن در کمیسیون های تخصصی دولت در قالب لایحه یک یا دو فوریتی به مجلس ارایه می کند.

علیرضا طهماسبی گفت : در حالا حاضر وزارت صنایع و معادن به منظور استفاده تخصصی از صنوف علمی،با اخذ مجوز پنج هزار و 100واحد خدمات علمی، مهندسی وتشکیل نظام مهندسی معدن در29 استان، سیاستهای کاری  خود را در کشور  بر پایه علم بنا نهاده است.

طهماسبی گفت: وزارت صنایع و معادن در استفاده و ایجاد زمینه مناسب برای حضور تشکلهای صنفی و تخصصی به منظور ارتقاء سطح فعالیتهای مهندسی، سازماندهی و قانونمند کردن ، ترویج خدمات مهندسی و زمینه سازی برای حضور تشکلهای حرفه ای نسبت به سایر سازمانهای دولتی در کشور پیشرو است.

وزیر صنایع ومعادن گفت:صادرات خدمات فنی ومهندسی در 10ماهه نخست سال جاری از مرز یک میلیارد و 500 میلیون دلار فراتر رفت،درحالی که درمدت مشابه سال گذشته این رقم 2/1میلیارد دلار بود.

وی افزود: فراهم‌سازی امکان تامین مالی پروژه‌های بزرگ برای پیمانکاران توانمند از اقداماتی است به منظور بسترسازی برای حضور آنان در مناقصه‌های داخلی و خارج از کشور توسط این وزارت خانه صورت گرفته  است.

طهماسبی رعایت اخلاق مهندسی را به عنوان یک اصل در این حرفه مورد تاکید قرار داد و گفت:  این مهم در وزارت صنایع و معادن به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار دارد.

از سوی دیگر دفتر پژوهش فناوری و آموزش وزارت صنایع و معادن هم د ر خصوص تشکیل سازمان نظام مهندسی صنعت اعلام کرد:پیش نویس تشکیل این سازمان تقدیم هیات دولت گردید که پس از بررسی و تصویب در هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی ضمانت اجرایی لازم را پیدا می کند.

بر اساس این گزارش سازمان نظام مهندسی صنعت  به منظور تعیین روابط حرفه ای بین اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با امور صنعتی ایجاد میشود تا مشارکت هر چه بیشتر مهندسان، تشکل ها و شرکت های مهندسی را در جهت استقرار این ‌نظام فراهم نماید.

این گزارش با اشاره به زمان تشکیل و راه‌اندازی این سازمان می‌ افزاید : وزارت صنایع ومعادن موظف است در مدت 2 سال از تاریخ ابلاغ این قانون با استفاده از همکاری مهندسان،شرکت ها، تشکل های مهندسی صنعتی،سازمان نظام مهندسی صنعت را براساس مفاد این قانون درسراسر کشور ایجاد و توسعه دهد.
 
همچنین بر اساس این گزارش  با تصویب این قانون، اشتغال به امورصنعتی و تخصص‌های حرفه‌ای توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم عضویت در این سازمان و داشتن صلاحیت حرفه ای از جانب آن است بطوریکه با تشکیل این سازمان کلیه فعالیتهای مهندسی در عرصه کشور ضابطه‌مند و سازماندهی می‌شود که این امر ارتقاء اخلاق حرفه‌ای در کلیه امور صنعتی، ارتقاء سطح دانش و گسترش فناوری‌های نوین در بخش صنعت،سازماندهی و قانونمندی فعالیت‌های مهندسی در صنعت ،ترویج فرهنگ بهره‌‌گیری از خدمات مهندسی بستر سازی جهت  رشد و  اعتلای مهندسی در صنعت را به همراه خواهدداشت.

کد خبر 16586

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز