سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

برخلاف سال گذشته که بورس تهران فروردین ماه را توفانی آغاز کرد شاخص بازار سهام، امسال حرکت آرام‌تر و منطقی‌تری را درپیش گرفت.

بورس

به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران از تجارب سال‌های گذشته استفاده کرده‌اند و حرکت منطقی‌تری را در پیش گرفته‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که بورس تهران سال گذشته به‌دلیل تحولات سیاسی در ابعاد داخلی و خارجی پس از فروردین‌ماه با یک رکود طولانی‌مدت مواجه شد. این تحولات سیاسی در سال‌جاری نیز ادامه دارد اما همه نگاه‌ها به سمت سیاست‌های بین‌المللی و فضای خارجی روابط ایران است که به‌نظر می‌رسد نظام روابط اقتصادی ایران را شکل خواهد داد. در همین رابطه روزنامه همشهری با فریبرز پرنا، کارشناس بازار سرمایه گفت‌وگو کرده است که می‌خوانید.

  • ابتدای سال گذشته شاخص بورس تهران با صعود‌های باورنکردنی مواجه شد اما این شرایط در سال‌جاری تکرار نشد. به‌نظر شما دلایل تفاوت معاملات امسال با سال گذشته چیست؟

معاملات بورس تهران در فروردین‌ماه سال گذشته بسیار احساسی بود و شاخص بورس تهران تحت‌تأثیر مسائل احساسی با رشد زیادی مواجه شد اما حرکت بورس تهران در سال‌جاری آرام و منطقی‌تر است. سال گذشته در نهایت بورس تهران تحت‌تأثیر برخورد‌های سیاسی داخلی و خارجی شاهد یک رکود طولانی شد و تقریبا از اردیبهشت‌ماه تا ابتدای آذرماه بازار سهام در یک رکود مدت‌دار به سر برد.

از اوایل آذرماه شاخص کل بورس تهران از عدد 24 هزار واحد به سمت اعداد بالاتر صعود کرد و شاخص بورس در اواخر سال بهبود پیدا کرد. بورس تهران سال گذشته تاوان یکسری مسائل از جمله افزایش قیمت ارز و سکه و تورم ناشی از افزایش قیمت این محصولات را داد درصورتی‌که افزایش قیمت ارز نباید اثر منفی بر بورس می‌گذاشت، چرا که اثرات مثبت افزایش قیمت ارز بر بورس از اثرات منفی آن بیشتر است.

  • شرایط بورس تهران را در سال جدید چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازار سهام در سال جدید براساس تحلیل و منطق حرکت می‌کند و در روز‌های اخیر بورس تهران به نحو محسوسی به آغاز مذاکرات ایران با گروه 1+5 واکنش نشان داده است.

  • یعنی شما معتقدید که مذاکرات 1+5 اثر مثبتی بر بورس تهران دارد؟

بله، واکنش بازار به آغاز این مذاکرات مثبت است چراکه اثر تنش‌های سیاسی در این مورد قبلا در بورس نمایان شده ضمن اینکه دو طرف اکنون در فکر یک تعامل دوجانبه هستند تا اقتصاد دنیا کمتر تاوان این تنش را بپردازد. در حال حاضر یک حباب حدود 20 دلاری به‌دلیل تنش‌های سیاسی مربوط به ایران در قیمت نفت وجود دارد و بسیاری از کشور‌ها در حال خرید نفت به قیمت گران‌تری هستند، بنابراین چاره‌ای برای حل موضوع نیست و این افزایش قیمت نفت که به اقتصاد دنیا تحمیل شده باید حل شود به همین دلیل هر دو طرف در فکر پیداکردن یک راه‌حل بینابینی برای حل موضوعات مربوط به ایران در ابعاد سیاست خارجی هستند؛ ضمن اینکه انتخابات فرانسه و آمریکا نیز نزدیک است و بازار سهام به این موضوعات نیز واکنش مثبت نشان می‌دهد.

  • به‌نظر شما میانگین بازده بورس تهران در سال91 چقدر خواهد بود؟

به‌نظر من اگر شاخص از مرز 27هزار و 200 واحد عبور کند پس از آن به‌طور متناوب به 10درصد بازده دست خواهد یافت؛ ضمن اینکه میزان بازده بورس تهران در سال گذشته چندان نبود و این موضوع باید در سال‌جاری جبران شود. شرایط نشان می‌دهد که نقدینگی از سمت بازار‌های طلا و ارز در حال حرکت به سمت بورس تهران است چون در روز‌های ابتدای سال نیز بازار طلا و ارز روند نزولی را طی کرده‌اند.

کد خبر 165741
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز