گروه بورس: مدیرعامل بورس کالای ایران از ایجاد بازار معاملات سلف موازی سکه در بورس کالا خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، حسین پناهیان دیروز در نخستین نشست خبری خود پس از 9 ماه با تشریح اقدامات بورس کالا در سال 90 و برنامه‌های سال 91 درباره عرضه نقدی سکه و مذاکرات بورس کالا با بانک مرکزی در این باره گفت: با توجه به تحولات بازار سکه بورس کالا مذاکراتی را با بانک مرکزی برای عرضه نقدی سکه انجام داد که در نتیجه منجر به مصوباتی درخصوص عرضه نقدی سکه در بورس کالا شد ولی به‌دلیل همزمان شدن این مسئله با پیش‌فروش سکه این مسئله تحقق نیافت.وی با اشاره به اینکه به جای عرضه نقدی سکه به‌دنبال سلف موازی سکه هستیم، گفت: جلسات متعددی در این زمینه تشکیل شده و نتیجه این جلسات به بانک مرکزی و مراجع ذیربط برای اخذ نظرات آنها ارسال شده است.

راه‌اندازی سامانه تسویه چند بانکی در سال 91

پناهیان با اشاره به یکی از اقدامات مهمی که قرار است در سال 91 انجام شود، گفت: باتوجه به اینکه پیش از این تسویه معاملات از طریق یک یا 2بانک انجام می‌شد، با ایجاد سامانه تسویه چندبانکی همه بانک‌هایی که بتوانند با سیستم بورس فعالیت کنند می‌توانند وارد این سامانه شوند.پناهیان با اشاره به اینکه در سال 91 به‌دنبال ارتقای سیستم تضمین و ضمانت‌نامه‌ها هستیم، گفت: متنوع‌کردن ابزارهای مالی و دستورالعمل جدید بازار جبرانی در قراردادهای آتی در سال گذشته به تصویب رسیده و در حال حاضر نیز در حال اجراست.

شناسایی تولید کنندگان

پناهیان تصریح کرد: شناسایی تولیدکنندگان و کالاهای قابل معامله جدید در بورس کالا و ایجاد تابلوی فرعی در سال91 انجام خواهد شد. همچنین معاملات قبض انبار که سال گذشته پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شد و حتی تفاهمنامه‌هایی با انبارهای عمومی به‌عمل آمده بود، در حال حاضر قابلیت معامله آن وجود ندارد و نیاز به کارهای کارشناسی بیشتری دارد.

عملکرد بورس کالا در سال90

مدیرعامل بورس کالا درباره عملکرد بورس کالا در سال گذشته گفت: بورس کالای ایران سال 90 شاهد رشد 42 درصدی ارزش معاملات فیزیکی و رشد 2602 درصدی ارزش معاملات قراردادهای آتی بود.پناهیان افزود: ارزش معاملات بورس کالا در سال 89 بالغ بر 125هزار میلیارد ریال بوده که این عدد در سال 90 به 302 هزار میلیارد ریال رسیده که نشان از رشد 141 درصدی ارزش معاملات دارد و از این میان 171 هزار میلیارد ریال متعلق به معاملات فیزیکی است.

وی عمده‌ترین تحول در بورس کالا را در بخش قراردادهای آتی دانست و گفت: حجم قراردادهای آتی سال 89 حدود 142 هزار قرارداد بود که منجر به تسویه یا تحویل شده است. در سال 90، حجم این قراردادها به بیش از 2 میلیون عدد رسیده، یعنی تقریبا 1247 درصد رشد را در حجم قراردادها شاهد بوده‌ایم.پناهیان تأکید کرد: ارزش ریالی معاملات قراردادهای آتی در سال 89 در بورس کالای ایران بالغ بر 5هزار میلیارد ریال بود، این عدد در سال90 به 132هزار میلیارد ریال رسید که 2602 درصد رشد داشته است و این یعنی 27 برابر شدن حجم معاملاتی که در این بازار است.


او گفت: از لحاظ تعداد کارگزاری‌ها که نقش محوری را در توسعه بازار ایفا می‌کنند، تعداد کارگزاران فعال بورس کالا در سال 89 معادل 62 شرکت بود که در سال 90 به 75 شرکت رسید. همچنین باید اشاره کرد که در حوزه پذیرش نیز 38 شرکت داخلی و 8شرکت خارجی طی سال90 پذیرش شدند. بنابراین در مجموع شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس کالا به 270 شرکت رسید که 200 شرکت داخلی و 70شرکت خارجی هستند. وی با بیان اینکه نسبت ارزش معاملات بازار سرمایه به تولید ناخالص ملی در بسیاری از کشورهای پیشرفته بیش از 100درصد است، افزود: با به‌کارگیری ابزار نوین قراردادهای آتی سکه در بورس کالای ایران، این شاخص با رشدی 4درصدی از 3 به 7درصد در سال90 رسید.

معاملات کاغذی نفت

مدیرعامل بورس کالا درخصوص عرضه نفت خام و نفت کوره در سال گذشته اعلام کرد: کماکان در حال پیگیری برای ازسر‌گیری عرضه دوباره این دو کالا هستیم و با توجه به زیرساخت‌‌هایی که فراهم است امیدواریم دوباره عرضه آنها شروع شود. همچنین امیدواریم سلف موازی نفت که در سال گذشته مقدمات آن فراهم شد در سال 91 محقق شود.پناهیان درخصوص انتشار اوراق سلف نفتی بیان کرد:

سال گذشته کلیه اقدامات از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام شد و دلیل این تاخیر به‌نظر بنده این است که در اواخر سال گذشته نرخ‌های اوراق مشارکت تغییر کرد، بنابراین در حال بازنگری و اعمال این تغییرات هستند.وی از انجام سلف موازی قیر در سال‌جاری خبر داد و افزود: اقدام دیگری که قرار است در سال‌جاری انجام شود معاملات کاغذی نفت است که با شروع این کار معاملات نفت خام در بورس کالا ثبت خواهد شد. سال گذشته برای این اقدام تعامل زیادی انجام شد و درصورت انجام این کار زمانی که معاملات اوراق سلف موازی نفت شروع شود یک محدوده قیمت برای شروع معاملات خواهیم داشت.

کد خبر 165739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز