گروه شهرستان‌ها- محمد خادمی: یکی از عوامل اصلی تغییر زندگی کوچ‌نشینی به اسکان دائم، وجود رودخانه‌ها بوده و از قدیم، شهرهای بزرگ در حاشیه رودخانه‌ها شکل ‌گرفته‌اند؛ به همین خاطر بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای جهان، میزبان رودخانه‌های پرآبی هستند که با گذر از میان شهر، ضمن ایجاد منظره‌های زیبا، طراوت خاصی به فضای شهر بخشیده‌اند.

رودخانه - شهر اسلام آباد

شهر اسلام‌آباد در استان کرمانشاه نیز ازجمله همین شهرهاست. رودخانه کرند پس از عبور از اسلام‌آباد غرب، با نام رودخانه راوند به سمت جنوب ادامه مسیر می‌دهد اما به‌خاطر همین گذر از شهر، به نام رودخانه اسلام‌آباد غرب هم مشهور شده است.

تفاوت عمده اسلام‌آباد غرب با شهرهای اینچنینی در این است که با نزدیک‌شدن به روزهای گرم، بوی تعفن رودخانه و منظره نازیبای آن، نه‌تنها ساکنان شهر را آزار می‌دهد بلکه هر مسافر و رهگذری را به تأسف وامی‌‌دارد.

در این رودخانه از زباله‌های خانگی گرفته تا کیسه‌های پلاستیکی، لاستیک مستعمل خودروها، نخاله‌های ساختمانی و... ریخته شده و محیطی مفرح برای حیوانات و حشرات فراهم شده است.

طیبه سلطانی، یکی از شهروندان اسلام‌آبادغرب درباره بوی بد و کثیفی رودخانه می‌گوید: وجود این‌همه آلودگی در این رودخانه، زیبنده شهر ما نیست و از مسئولان خواستار رسیدگی به وضعیت این رودخانه‌ هستیم.

محمود حسینی، شهروند 80ساله ساکن در این شهر نیز می‌گوید: به یاد دارم در گذشته از هموطنان ساکن شهرهای دیگر و اهالی استان‌های اطراف کرمانشاه برای دیدن این رودخانه به اسلام‌آباد غرب می‌آمدند و حتی آب آن مورد استفاده کشاورزی قرار می‌گرفت اما امروز تنها محل فاضلاب‌ها شده است و علاوه بر اینکه زیبایی‌ آن از بین رفته، موجب انتقال انواع آلودگی به منازل مسکونی شده است.

مشکلات زیست‌محیطی یک رودخانه کثیف

یکی از جوانان اسلام‌آباد غرب هم می‌گوید: آب این رودخانه‌ از منابع گوناگون و به طرق مختلف آلوده می‌شود. حمید رشیدی ادامه می‌دهد: هریک از منابع آلاینده اثرات مختلفی بر رودخانه دارد. عمده‌ترین منابع آلاینده را می‌توان به فاضلاب‌های شهری، صنعتی، کشاورزی و مواد زائد جامد تقسیم‌بندی کرد که هر کدام موجب چالش‌های جدید زیست‌محیطی و پیامدهای ناگوار برای این منطقه می‌شود. وی خاطرنشان می‌کند: یکی از اقداماتی که باید صورت بگیرد، ملزم‌کردن واحدهای صنعتی به ساخت تصفیه‌خانه‌ است. این امر سبب می‌شود، از ورود آلودگی‌های صنعتی به رودخانه‌ها کاسته شود.

قند آلوده‌کننده

نماینده مردم شهرستان اسلام‌آباد غرب می‌گوید: این رودخانه، یکی از رودخانه‌های فصلی این شهرستان است و به همین دلیل در فصل زمستان آب باران در آن جاری می‌شود و با گرم‌شدن هوا، آن لجنزار می‌شود. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه می‌افزاید: فاضلاب شهری و فاضلاب کارخانه‌ها هم در این رودخانه ریخته می‌شود که با کانال‌کشی 40کیلومتر از آن، این رودخانه در حال ساماندهی است.

فلاحت‌پیشه در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درخصوص بوی بد این رودخانه، می‌گوید: 2مشکل برای بوی بد آن وجود دارد؛ کارخانه قند و فاضلاب صنعتی که در مسیر این رودخانه وارد آن می‌شود. البته در سفر سوم هیأت دولت به استان کرمانشاه، کارخانه قند قرار شده به خارج از شهر انتقال پیدا کند.

اولین شهری که اعتبار جنگ‌زدگی آن قطع شد

سخنگوی شورای اسلامی شهر اسلام‌آباد غرب نیز در این باره می‌گوید: شهر اسلام‌آباد غرب جزو نخستین و آخرین شهر‌ها در زمان جنگ بود که بمباران شد و جزو نخستین شهر‌هایی بود که اعتبار جنگ‌زدگی آن قطع شد، به همین دلیل کار آبادانی این شهر جنگ‌زده آنطور که باید به اجرا نرسیده است.

حمزه صادقی می‌افزاید: مشکل کثیفی و بوی بد این رودخانه سالیان سال است که وجود دارد و موجب مشکلاتی برای مردم این شهر شده اما در حال حاضر مشکل این رودخانه با همکاری استانداری کرمانشاه در حال ساماندهی است و قرار شده بعد از اتمام این ساماندهی که 90درصد آن به اتمام رسیده، به محیطی مناسب برای تفریح شهروندان اسلام‌آبادی تبدیل شود.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به مشکل بیکاری در شورای شهر مصوب شده تا بعد از اتمام ساماندهی این رودخانه در حدود 120مغازه در کنار آن ساخته شود تا قدمی در زمینه اشتغال‌زایی برای جوانان شهر برداشته شود.

این عضو شورای شهر اسلام‌آباد غرب یادآور می‌شود: از ابتدای رودخانه تا 300متر مانده به میدان امام کار ساماندهی به اتمام رسیده و 100متر از این قسمت نیز سنگ‌ریزی شده است. صادقی می‌افزاید: فاضلاب شهرک صنعتی این شهر نیز در مساحت 2کیلومتر به شکل روباز موجب بوی بد شده است.

کد خبر 165628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز