همشهری آنلاین: دومین آزمون دکتری در حالی روز جمعه 25 فروردین ماه برگزار می‌شود که برخی دانشگاه‌ها نسبت به تعیین ظرفیت بدون هماهنگی از سوی سازمان سنجش و وزارت علوم انتقاد دارند.

دکتر حسنی، مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم در گفت‌و‌گو با ایسنا، در رابطه با انتقاد برخی دانشگاهها نسبت به اعلام ظرفیت دکتری بدون هماهنگی، اظهار کرد: مشکل ایجاد شده مربوط به 12 رشته است که قطعا این موضوع قابل حل است و مشکلی برای داوطلبان ایجاد نمی‌شود.

وی با اشاره به این مشکل پیش آمده، اظهار کرد: مساله برخی از این رشته‌ها مربوط به عناوین و سرفصلهاست که در این راستا حتی اگر برنامه‌ها نیز مصوب نشده باشد، به همراه راه‌اندازی رشته‌ها سرفصلها را نیز مصوب خواهیم کرد.

وی در رابطه با برخی از دانشگاههایی که در این رشته‌ها ظرفیت ندارند، افزود: با توجه به اینکه اکثر این رشته‌ها بر اساس نیاز کشور طراحی شده‌اند بنابراین برای بررسی موضوع با دانشگاههای مربوطه مذاکره می‌شود تامساله حل شود.

حسنی ادامه داد: در همین راستا اگر دانشگاهی با کمبود ظرفیت مواجه باشد ترتیبی اتخاذ می‌شود تا امسال در این رشته‌ها پذیرش دانشجو داشته باشند و در صورت نیاز برای سال آینده پذیرش آن دانشگاه متوقف شود.

مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم اظهار کرد: وزارت علوم به هیچ عنوان ظرفیتی را به دانشگاهها تحمیل نمی کند و مشکل موجود نیز باید با رضایت 100 درصدی دانشگاهها حل شود.

 پیش از این، دکتر قمصری معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان اینکه سازمان سنجش بدون هماهنگی برای دانشگاه ظرفیت دکتری تعیین کرده است، گفت: در حالی که سازمان سنجش اعلام برگزاری آزمون در برخی رشته‌های این دانشگاه را کرده است، امسال دانشگاه در برخی رشته‌های خود دانشجوی دکتری پذیرش نمی‌کند و نکته قابل توجه در این زمینه این است که تنها دانشگاه تهران مجری این رشته‌ها در کشور است.

وی با اشاره به برخی از این رشته‌ها مانند سم شناسی، گفت: دانشگاه تهران به دلیل محدودیت ظرفیت در تعدادی از رشته‌های خود دو سال یکبار دانشجو پذیرش می‌کند و بر این اساس امسال در چندین رشته‌ دکتری خود دانشجو پذیرش نخواهد کرد، این در حالیست که سازمان سنجش برای این رشته‌ها اعلام آزمون کرده است.

به گزارش ایسنا، در این رابطه همچنین حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش با تاکید بر اینکه هنوز ظرفیتی برای پذیرش این دوره از آزمون دکتری اعلام نشده است، اظهارکرد: ظرفیت پذیرش با توجه به نظر دانشگاه‌ها و با تایید معاونت آموزشی وزارت علوم در دفترچه راهنمای انتخاب رشته که همزمان با انتشار نتایج اولیه، منتشر می‌شود، درج خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر فقط امتحان این دسته از رشته‌ها برگزار می‌شود.

کد خبر 165521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز