همشهری آنلاین: نماینده دادستان در جلسه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم پرونده فساد بزرگ مالی، وی را مصداق یقه سفید و چشم راست مه آفرید دانست و گفت: مدیران بانک مسکن، رفاه و گردشگری و رئیس دفتر خاوری و هیئت مدیره بانک ملی و بانک‌های دیگر را هم به دادگاه می‌آوریم. تعدادی نماینده مجلس و مسئولان دولتی هم هستند.

دادگاه فساد مالی بزرگ

به گزارش همشهری آنلاین، پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان فساد بزرگ مالی صبح امروز یکشنبه با حضور قاضی ناصر سراج در محل دادگاه انقلاب برای رسیدگی به پرونده تنها یکی از متهمان پرونده برگزار شد. این متهم، آقای "الف - ش" متهم ردیف دوم پرونده که به گفته خودش در سال 88 به عنوان مدیر مالی با مه‌آفرید خسروی مشغول به کار شده است، معاون منابع انسانی شرکت امیرمنصور آریا بوده که قاضی پرونده وی را برای تفهیم اتهام و دفاع از خود به جایگاه فراخواند.

افساد فی‌الارض در نظام اقتصادی، ارتشاء، اختلاس، مشارکت در اداره یک شبکه سازمان‌یافته و شرکت در تحصیل مال نامشروع، پولشویی و ایفای نقش فعال در جابجایی وجوه، جعل اسناد در شرکت آریا و اسناد شرکت "الیت" از جمله اتهامات معاون منابع انسانی شرکت امیر منصور آریا است که توسط نماینده دادستان در دادگاه قرائت شد و در ادامه، نماینده دادستان با قرائت اعترافات معاون ملی اداری شرکت امیر منصور آریا خواستار صدور حکم اشد مجازات برای وی شد. 

پنجمین جلسه دادگاه فساد بزرگ مالی با حضور عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد و آقای «ک » مدیرعامل بانک صادرات شعبه اهواز و "ع - ر" مدیر گروه ملی فولاد ایران نیز در این جلسه رسیدگی به پرونده متهمان فساد بزرگ مالی وارد دادگاه شدند.

فرازهایی از کیفرخواست، اظهارات نماینده دادستان، برخی از اعترافات متهم، دفاعیات متهم، اظهارات وکیل مدافع و دفاعیات مدیر گروه ملی فولاد ایران در جدول زیر می‌آید:  

ردیف مشخصات فرد اظهارنظر کننده مهمترین اظهارات و مطالب مطرح شده در دادگاه متهم ردیف دوم
1 فرازهایی از کیفرخواست از زبان نماینده دادستان
  • در این پرونده، مه‌آفرید خسروی گفته است که آقای «ش» با یک سهم عضو هیئت مدیره و سهام‌دار بوده است. بر اساس اعترافات متهمان، آقای «ش» رابط مالی با اسپادانا بوده است و همچنین امور مالی هم در دست وی بود. همچنین پیش‌فاکتورها برای شرکت‌های مرتبط با ال‌سی‌ها با تائید آقای «ش» صادر می‌شد و متهم تمام کارهای بانکی و مالی را بر عهده داشته است. متهم پرونده در بسیاری از موارد پیش‌فاکتورها را خودش گرفته و برای ال‌سی اقدام می‌کرده است. 
  • آقای «ش» که مورد اعتماد مه‌آفرید امیرخسروی بود دستور پیگیری تمامی امور را صادر می‌کرد. همچنین مبلغ دو هزار و 800 میلیارد تومان به دستور آقای «ش» در بانک‌ها حساب باز شده بود و او در هنگام باز کردن حساب‌ها گفته بود با این حساب‌ها می‌خواهیم از آنها پول‌های کلانی بگیریم. 
  • یکی از متهمان اعتراف کرده که در نبود آقای خسروی همه کاره آقای «ش» بوده است. همچنین دسته‌چک‌های سفید بانک‌ها با امضا در اختیار آقای «ش» بود. شهود اعتراف کرده‌اند که نامه‌های "فولاد فام" و "الیت" را آقای ش امضا می‌کردند، منشی آقای «ش» گفته است که دسته‌چک‌های سفید از بانک‌های مختلف برای وی ارسال می‌شد. متهم اعتراف کرده است که در پاره‌ای موارد امضای آقای مه‌آفرید خسروی را جعل کرده که با هماهنگی وی بوده است.
  • نقش آقای «ش» در بزه و فساد مالی بسیار مشهود است و وی در شرکت آریا آورده‌ای نداشته است. در گزارش وزارت اطلاعات هم آمده است که نقش آقای «ش» به عنوان معاون مالی و توسعه منابع انسانی در پرونده قابل توجه است.
  • معاون مالی شرکت آریا همراه با مدیرعامل داماش در دفتر آقای جهرمی رئیس بانک صادرات جلسه‌ای داشتند که بر اساس گفته متهمان در این جلسه صحبت‌هایی گفته شد که آقای جهرمی بسیار برافروخته شده و دستور بررسی حساب‌های شرکت را صادر کرده است.
2 اظهارات فراهانی نماینده دادستان
  • مدیران بانک مسکن رفاه و گردشگری و رئیس دفتر خاوری و هیئت مدیره بانک ملی و بانک‌های دیگر را هم به دادگاه می‌آوریم. تعدادی نماینده مجلس و مسئولان دولتی هم هستند.
  • وکیل مدافع متهم ردیف دوم قبلا قاضی هم بوده و می‌توانست بهتر از این از حقوق متهم دفاع کند اما از باطل دفاع کردند. وی گفت که برخورد سلیقه‌ای بوده و متهمان شکنجه شدند و تلاش داشتند فضایی را ایجاد کنند که دادگاه زیر سوال برود. اما باید از وکیل و متهم سوال کنم که بالاخره آیا متهم اوراق بازجویی خودش را قبول دارد یا ندارند؟ من نمی‌دانم وی قرص عدم صداقت خورده یا نه؟
  • مرتکبان جرائمی مانند کلاهبرداری و ارتشا به مجرمین یقه‌سفید معروفند. این افراد به این آسانی متنبه نمی‌شوند و تا جایی که می‌شود با فضاسازی از اتهام فرار می‌کنند. برای من جالب است همه در اقرارها می‌گویند این اتفاقات و جرائم افتاده است و تک تک این باند بر علیه هم اعتراف کردند ولی در دادگاه می‌گویند نه من مقصر نیستم و فلانی مقصر است. در کجای دنیا شخصی که جرم انجام داده می‌گوید رئیسم گفته و من اختیار نداشتم و از گناه تبرئه شود. اقرار متهم، سند است و موکل نمی‌تواند کل پرونده را زیر سوال ببرد و مطمئن باشید از هر متهم ده‌ها بار اقرار گرفته شده و در مجموع به 15 هزار برگ رسیده است.
  • هرجا سخن از مه‌آفرید است نام آقای "ش "که معاون مالی بوده است می‌درخشد! ایشان چشم چپ خسروی بوده است و این در تمامی اعترافات آمده است. آقای ایرج "ش" یعنی مه‌آفرید؛ وی کار رهبری را انجام می‌دادند نه یک کارمند ساده. مغز متفکر مالی مرکز آقای" ش" بوده‌اند. 
  • در بخشی از اظهارات مدیرعامل گروه ملی و بانک ملی کیش و مدیران فولاد فام و مدیرعامل الیت و لوشان و آقایان "ک" و... همه بر علیه آقای"ش" معاون مالی بوده است. آیا اینها با شما دشمنی دارند؟ اگر بخواهید من مطلع‌ها را خبر می‌کنم. آنها متهم نیستند ولی می‌توانند شهادت دهند. اما آقای" ش" هم سلطان رشوه است و هم سلطان جعل. 
  • وکیل متهم 20 میلیون تومان گرفته و باید دفاع کند.
  • اعضای هیئت مدیره بانک ملی ممنوع‌الخروج شدند.
  • وکیل می‌گوید در این شرکت همه دنبال سازندگی و تولید بودند و پولی را بیرون نبردند، در حالی که پول از کشور بیرون بردند، خوب هم بردند.
  • هر کس به مه‌آفرید سلام کرد و برای مه‌آفرید کار کرد به پول خوبی هم رسید.
  • آقای " ش" هم سهامدار شرکت داماش بوده و هم بانک آریا و ماهی 7 میلیون حقوق می‌گرفته است.
  • هر چند این فساد توسط آقای خسروی طراحی شده ولی در یکی از اعترافات متهمان آمده است که آقای "ش" از ژنرال‌های این گروه بوده‌اند.
  • آقای "ش" مسئول پرداخت رشوه به مدیران و کارکنان بانک‌ها و همچنین جانشین مه‌آفرید بوده است.
  • شرکت کاغذی آریا پندار توسط آقای "ش" بکارگیری شد که در گزارش بانک مرکزی و سازمان بازرسی کل کشور آمده است. همچنین ظرف 6 ماه 5 تریلیون ریال از طریق ال‌سی‌ها وارد و خارج شده است. مدیرعامل این شرکت کاغذی به نام کامران "ش" بازداشت است و می‌گوید من اختیار نداشتم و چک‌های شرکت در اختیار آقای "ش"بوده است. آقای "ش" طبق گزارش سازمان بازرسی در طول 5 ماه حدود 95 میلیارد تومان به حسابش واریز و برداشت شده است. وی در جریان کیف‌های پول بوده است. هر چند دستور را خسروی می‌داد ولی ژنرال کار آقای "ش" بوده است. 
3 فرازهایی از اعترافات متهم (آقای "ش") 
  • با حمایت آقای "ع. ب " از نمایندگان مطرح مجلس، تسهیلات از طریق بانک‌ها گرفته شده است.
  • روزهای آخر قبل از دستگیری حدود 60 میلیارد تومان در بانک‌ها داشتیم، آقای خسروی برای حل مشکلات با هماهنگی آقای «ع» با آقای جهرمی جلسه داشتند تا مشکلات حل شود، مه‌آفرید خسروی گفت: "برو برزیل، ما هزینه زندگی‌ات را تامین می‌کنیم" . گفتم من کشورم را دوست دارم. گفتند :"تو که عضو هیئت مدیره گروه ملی نیستی، چرا نگرانی؟" 
  • آقای خسروی به من گفت یک چک سفید امضا بیاورید برای من و چک را به محل قرار که مدیریت شعب بانک صادرات بود، بردم. یادم است که مه‌آفرید با آقای جهرمی صحبت کرده بود تا مشکل حل شود که بعد فهمیدیم اطلاعات به دفتر آقای خاوری رفته است. بعد از دستگیری آقای خسروی گزارشات از بین رفت و وضعیت خیلی بحرانی شده بود، پول‌هایی که مانده بود به حساب برخی خانم‌ها واریز شد.
  • مه‌آفرید خسروی با تلفنی ناشناس با من تماس گرفت،آن زمان من طالقان بودم، شب به خانه خسروی رسیدم. به من گفتند ساعت 5 صبح به اهواز می‌رویم، بعد فهمیدیم برای مهرگان امیر خسروی بلیط ترکیه گرفته‌اند. بعد از شام آقای «ب» هم آمد. در هنگام بازگشت به خانه آقای «ر» مدیرعامل گروه ملی با من تماس گرفت. فردا صبح ساعت 8 آقای «ر» به دفتر آقای خسروی آمد و موجودی حساب‌ها را خالی کردیم تا بلوکه نشود.
  • بعد از دستگیری آقای خسروی همراه با آقای «ع» به دفتر جهرمی رفتیم و تمامی مدارک را به ایشان دادیم.
  • بنده از همان زمانی که به آریا آمدم در جریان شرکت‌های سوری بودم ولی گفتند شما به کار خودتان برسید.  
  • به ده‌ها نفر رشوه دادم که همگی کارمند بانک بودند. 
4 دفاعیات متهم
  • من تنها یک کارمند بودم. هیچیک از اتهامات را قبول ندارم، من نه وام گرفتم و نه سندی را برای وام امضا کردم و نه فساد کردم، من معاون سرمایه‌گذاری شرکت آریا هستم نه گروه ملی. من در دوره‌ای که با خسروی کار می‌کردم طرح شرکت گردشگری با اعتبار 200 میلیارد تومان، شرکت "ام دی اف" 300 میلیارد اعتبار، شرکت گهک لرستان با 600 میلیارد اعتبار و شرکت سیلیکون در دست اجرا بود و من تنها ناظر بودم. همچنین عضو هیئت مدیره هیچ شرکتی نبودم بنابراین نمی‌توانستم پولی جابجا کنم.
  • در حساب من 90 میلیارد پول آمده است که این موضوع را قبول دارم زیرا شعبه در آناهیتا با ما همکاری نمی‌کرد. علی‌الحساب تا دو ماه با حساب من کار می‌شد و تمامی این پول‌ها بعداً به حساب آریا می‌رفت. آقای خسروی گفت واریز کنید به حساب یک شخص تا سهامداران بانک آریا مشخص نشوند. 
  • بر اساس دستورات آقای خسروی به کارمندانم دستور می‌دادم.
  • بنده در هیچ شرکتی هیئت مدیره نیستم،پول هم خاک نیست که با بیل جابجا بشود و صدور هر چک باید با امضاهاهای متعددی انجام شود. اگر اینطور که دادگاه می‌گوید من چشم چپ مه‌آفرید بوده‌ام، تا آخر دادگاه تمام اعضای بدن خسروی تمام می‌شود. یکی چشم است، یکی دست است، یکی هم پا ...
  • سرمایه شرکت برای خسروی و مهرگان و خانواده‌هایشان است و امروز فرزندان من مکانی برای زندگی ندارند و تمام اموالم توقیف شده است. من که نمی‌توانستم جلوی کاری را بگیرم، به من می‌گویند معاون مالی و معاون توسعه و منابع انسانی هستید و بودید در حالی که من فقط مدیر مالی بودم، من می‌دانستم از اهواز دارد گشایش اعتبارات انجام می‌شود ولی این خلاف نبوده است.
  • اگر خسروی می‌گفت برو بانک سر کوچه این کار را بکن، من هم می‌کردم. اما نه چشم بودم و نه دست و پای وی. من به دستور او کار می‌کردم و تا کنون هیچ ورقی را امضا نکردم، حتی خسروی نمی‌گذاشت من اسناد را ببینم. حتی آقای "ک" رئیس شعبه اسناد را به من نشان نمی‌دادند. وظیفه من تنها نظارت بر پروژه‌های اجرایی بود به همین دلیل همه جا من بودم ولی این حضور دلیلی بر متهم بودن من نیست.
  • بنده بر اساس قانون کار می‌کردم و از این قانون تخطی نکردم، بنده در سال 89 یک خوردرو قسطی گرفتم و وام 10 میلیونی روستایی اگر من چشم راست بودم می‌توانستم پول بردارم ولی کارمند ساده بودم با حقوق ماهانه 6 میلیون تومان. من اگر پول داشتم رشوه نمی‌دادم و الان صاحب خانه بودم، جعل هم نکردم. هر کس ادعای جعل دارد سند بیاورد، اگر چک‌ها جعل بود پس چرا همان زمان مشخص نشد.
  • بعد از دستگیری خسروی خیلی‌ها به من گفتند تو جعل کردی، اگر من جعل کردم چرا امور مالیاتی حرفی نزده است، من فقط یکبار با اطلاع خودشان به جای خسروی امضا کردم. مابقی شرکت‌ها همه خودشان چک‌ها را امضا می‌کردند. همه دنبال این هستند تا خودشان را تبرئه کنند. من با بازجو همکاری کردم و  هزار صفحه اعتراف نوشتم. در بحث اسپادانا (شرکت فولا فام اسپادان) وقتی این شرکت توسط خسروی خریداری شد سهام کارخانه به نام کارکنان الیت انزلی شد و من کار مالی این شرکت را انجام می‌دادم. کار این شرکت خرید و فروش قراضه بود و من اصلا آنها را نمی‌شناختم.
  • هشت میلیاردی که به حساب من واریز شد را قبول دارم اما آقای قاضی من هنوز کیفش را نکردم، دارم کتک می‌خورم. ( این گفته متهم با خنده حضار دادگاه همراه شد.)
  • تنها آنهایی که در دفتر آریا بودند در مورد صوری بودن یا نبودن معاملات می‌دانستند.
  • خسروی برای خرید خودرو 140 میلیون وام به من داد.
  • روزی که خسروی دستگیر شد، گفتند کارهای جاری را از اتاق ببرید بیرون زیرا ممکن است اتاق پلمپ شود. به ما گفته شد 60 میلیارد تومان از پول‌ها را از بانک خالی کنید و 24 میلیارد تومان از پول را به بانک سامان بدهید و الباقی را که حدود 35 میلیارد بود به اقای" ر" تحویل دادیم. اسناد را در ساختمانی واقع در خیابان سهروردی گذاشتم و دیگر خبری از آن نداشتم تا جای اسناد را به بازپرس‌ها گفتم. 
  • آقای "د" مشاور مالی آقای خسروی 20 میلیارد تومان از طریق کیف به ایشان دادند. آقای"پ "که شریک خسروی بودند 12 میلیارد تومان گرفتند و آقای "ک" مدیر شعبه بانک صادرات به وزارت راه 4 میلیادرد تومان به عنوان حق مشاوره،  3 میلیارد تومان به آقای" ر" و یک میلیارد تومان به لوله‌سازی اهواز، 4 میلیارد تومان به آقای"م" و یک میلیارد تومان به اقای "آ" داده شد. همچنین به کارشناس بانک صنعت و معدن 120 میلیون، مدیریت ساخت وزارت راه 120 میلیون، 70 میلیون به یکی از مدیران بانک پاسارگاد، 60 ملیلیون به یکی از مدیران بانک ملت، 140 میلیون به 6 بانک اصلی برای 300 کارمند عیدی داده شد. 700 میلیون هم به دو مدیر بانک آریا دادند.
5

اظهارات رضا بشردوست وکیل آقای "ش"

  • جای مدیران بانک مرکزی و مرکزنشینان در این پرونده خالی است و کارکنان شرکت امیر منصور آریا در این پرونده مظلوم واقع شده‌اند.
  •  ذکر مشخصات شخصی متهم و داشتن و نداشتن سابقه کیفری در متن کیفرخواست نیامده است. همچنین پرونده شخصیتی هم برای متهم ایجاد نشده است. اگر شاکی بانک صادرات است از چه کسی و با چه اتهاماتی شکایت شده است، متهمان اصلی یا شناسایی و نه دستگیر نشده‌اند. این در حالی است که کمیسیون اصل نود جایگاه آنها را هم اعلام کرده است. در کیفرخواست آمده است که بر اساس اظهارات افراد مطلع در حالی که آنها خود متهم هستند. در ضمن آقای قاضی مگر شما خودتان اظهارات و اقرارها را گوش نکرده‌اید.
  • تمام دستورات از سوی آقای خسروی بوده است و ایشان متهم هستند. شاید نماینده دادستان موافق نباشند ولی موکل من اختیار از خود نداشته است؛ وی هیچگونه اختیاری برای خرید شرکت‌ها و شرکت در مزایده‌ها نداشته‌اند. وی معاون سرمایه‌گذاری بوده ولی مه‌آفرید خسروی همه‌کاره بوده است. 
  • اتهامات در هاله‌ای از ابهامات قرار دارد. در کیفرخواست صادره کلی‌گویی شده است. در سال 88 اصلاً وی در این شرکت نبوده است و موکل من با صداقت‌ترین فرد در میان متهمان است و تمام مسائل را گفته و هزار صفحه اظهارات دارد و حقش نیست که اشد مجازات شود. 
  • چرا وکیل اول استعفا داد؟! چون نمی‌توانست پرونده را بخواند، جالب است تمام اعترافات موکلم بر علیه خودش استفاده شده؛ آیا این رسمش است. کیفرخواست‌ها با عجله نوشته شده است. عده‌ای گفتند ایشان جعل امضا کرده در حالی که یکی از شهود گفته من نمی‌دانم.
  • با خواندن کیفرخواست متوجه می‌شویم که ملاک عمل از بازپرسی‌ها استفاده از تفسیر بوده که خلاف قانون است.
  • به علت حائز اهمیت بودن موضوع با ذکر مصادیق جرم مجدداً تحقیقات قضایی آغاز شود. 
  • متهمان فراری باید دستگیر شوند تا چیدمان تکمیل شود.
  • رئیس دادگاه دستور فرمایند حساب‌های مالی با حضور متهم و شخص مه‌آفرید دوباره بررسی شود و یک نسخه از کیفرخواست و دلایل را به وکیل بدهند. زیرا کپی کیفرخواست را نیز به ما ندادند. 
  • پنجشنبه عصر اجازه ملاقات با موکلم را به من دادند چرا در درقیقه 90 به ما وقت ملاقات می‌دهند،اینها که جاسوس نیستند. اگر جاسوس آمریکایی هم بودند باید از خود دفاع می‌کردند.
  • پول‌شویی اتهام باکلاسی است ولی بسیاری از متهمان این پرونده پول‌شویی نکرده‌اند، امیرمنصور آریا و کارکنانش مظلوم واقع شده‌اند.
  •  موکلم یک هزار صفحه اعتراف کرده و اتهامات موکلم تنها همکاری با آقای خسروی بوده است. اگر اتهام اخلال به متهم گفته شده، بر اساس قانون صحیح نیست و موکلم در این خصوص بی‌گناه است. در مورد ال‌سی‌ها اگر دقیق بررسی شود سبب‌ها بانک گشایش‌کننده و بانک دیسکان‌کننده و خریدار و فروشنده است که موکلم در این چهار موضوع دخالت نداشته است. خبر داشتن که جرم نیست. در این صورت باید خیلی‌ها به دادگاه بیایند. آنهایی که فرار کردند متهمان اصلی هستند.
  • موکل من و 70 مدیر همه جمع شوند بروند بانک مرکزی سینه بزنند صد هزار تومان هم به آنها پول نمی‌دهند. موکلم حتی اعتراض هم کرده که به او گفتند حرف نزن بشر جایزالخطا است. اگر دلایل را علمی جمع نکرده باشیم به اینجا می‌رسیم. آقای مه‌آفرید فردی نیست که فکر کسی را بخواهد. به نوعی از برخی کارمندان سوء استفاده شده است. وقتی چشم راست و معاون مورد اعتماد خسروی نمی‌توانسته پولی بردارد، این چه قدرتی است. وقتی بانک آریا تاسیس نشده و یک سهم به او داده‌اند چرا متهمش می‌کنید. یک ماشین به ایشان دادند و برای وی بدهکاری رد کردند.
  • اگر موکلم امضای یک چک را جعل کرده فاقد عنصر ضروری است هر چند تخلف است ولی مه‌آفرید شکایتی نکرده است. در ضمن موکلم از اسناد جعل شده استفاده‌ای نداشته است و ذی‌نفع نبوده است. خسروی گفته است کارمندان من هیچ اختیاری نداشته و از طرفی در کیفرخواست آمده موکلم اختیار داشته است.
6

دفاعیات آقای "ر" مدیر گروه ملی فولاد ایران در جایگاه متهمان

  • مدیریت‌ها همگی از تهران انجام می‌شد. نیازهای مالی ما هم توسط آقای خسروی و آقای "ش" برطرف می‌شد. وقتی فهمیدم اسناد سوری است به آقای "ش "و آقای"ک" مدیر شعبه بانک صادرات شعبه بانک صادرات اهواز است، گفتم چرا اینقدر گشایش شده؟ آنها گفتند آقای خسروی گفته است همه را تسویه می‌کنم. آقای خسروی به من گفت من فکر کردم که شما می‌دانید، بعد از طرف آقای خسروی آمدند تا من را توجیه کنند. من فهمیدم این توضیحات فرمالیته است و تنها آنهایی که در دفتر آریا بودند در مورد صوری بودن یا نبودن معاملات می‌دانستند.
کد خبر 165394
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز