احمد افشار: تشکیل صندوق حمایت از هنرمندان که با هدف کمک‌رسانی به این قشر از جامعه راه‌اندازی شده است، تاکنون نتوانسته مشکلات آنها را به‌خصوص در زمینه دارو و درمان برطرف کند.

مجلس شورای اسلامی

موضوع عدم‌حمایت از هنرمندان پیشکسوتی که سال‌ها عمر و جوانی‌شان را برای فرهنگ و هنر کشور صرف می‌کنند و هنگامی که در سن بالا بیمار‌ می‌شوند و متأسفانه عمدتا هم نمی‌توانند از پس هزینه مخارج بیماری خودشان برآیند، مطلب جدیدی نیست. متولیان فرهنگی همواره هنگام عیادت از هنرمندان بیمار پیشکسوت، از اهتمام و کمک برای تشکیل صندوق حمایت از هنرمندان بیمار سخن گفته‌اند و وعده‌های بسیاری داده‌اند ولی هنرمندان و خانواده‌های آنها، همچنان در انتظار اقدام عملی مسئولان فرهنگی هستند وحتی خیلی از هنرمندان پیشکسوت پیشنهادهایی ارائه کرده‌اند. اواخر سال 90 عزت‌الله انتظامی هنرمند با سابقه تئاتر و سینما پیشنهاد کرد با حمایت دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی در یکی از بیمارستان‌های خصوصی به درمان هنرمندان پیشکسوت‌، بیمار و از کارافتاده اختصاص داده شود. برای پیگیری موضوع صندوق حمایت از هنرمندان، نظر 2تن از اعضای کمیسیون فرهنگی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی را جویا شده‌ایم.

سید رمضان شجاعی کیاسری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخصوص صندوق حمایت از هنرمندان می‌گوید: تشکیل چنین صندوقی هرچند ایده خوبی بوده است اما در عمل تاکنون کمتر دیده‌ایم که هنرمندان از مزایای این صندوق بتوانند استفاده کرده و راضی باشند.

نماینده مردم ساری در مجلس هشتم تاکید می‌کند: من کمتر هنرمندی را دیده‌ام که از طریق این صندوق توانسته باشد حمایت‌های اساسی و زیربنایی دریافت کرده باشد. تنها صندوقی تشکیل شده که برخی مسائل جزئی و ابتدایی هنرمندان را حل و فصل می‌کند. این صندوق در مسائل مهم هنرمندان از جمله مشکل هنرمندانی که به بیماری‌های صعب‌العلاج مبتلا شده‌اند و هزینه‌های سنگینی را پرداخت می‌کنند کارآمد نیست و این صندوق به این موضوع نمی‌تواند ورود پیدا کند. وی برای رفع مشکلات هنرمندان گفت: معتقدم دولت باید ابتدا لایحه‌ای به مجلس بدهد و آنها هم رسیدگی بکنند چون ارائه طرح در مجلس ممکن است همه جانبه نباشد ولی دولت به‌خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چون با این موضوع سر و کار دارد می‌تواند با تمام ابعادش این لایحه را تهیه و به مجلس ارائه کند. ولی بعد کارشناسی مجلس خیلی محدود است و نمی‌تواند خیلی ریز به مسائل ورود پیدا کند و اصل این است که دولت پیشنهاد بدهد و به‌صورت لایحه تقدیم مجلس کند. الان وزیر ارشاد. می‌تواند از این طریق با لحاظ تمامی جوانب، مشکلات هنرمندان را در تمامی زمینه‌ها احصاء کرده و در قالب لایحه به مجلس ارائه کند تا کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیگیر این لایحه در صحن باشد.

ضرورت ساماندهی صندوق حمایت از هنرمندان بیمار

در ادامه، این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخصوص وضعیت فعلی صندوق حمایت از هنرمندان می‌گوید: در حال حاضر به‌نظر می‌رسد تا ارسال لایحه به مجلس، این صندوق باید حمایت و سقف و کف حمایت از هنرمندان دقیقا مشخص شود. همانطور که مطلعید هنرمندان نوعا مشاغل دولتی ندارند و تنها از طریق هنر خودشان ارتزاق می‌کنند. به همین خاطر متأسفانه همین الان خیلی از هنرمندانی که در بستر بیماری هستند از اینکه توسط هیچ مرجعی حمایت نمی‌شوند رنج می‌برند و این عدم‌حمایت و پشتیبانی موجب نگرانی خودشان و خانوادهایشان شده است.

وی با بیان اینکه اساسا مشکلات هنرمندان را نمی‌توان صرفا در بیماری آنها خلاصه کرد، افزود: برخی از هنرمندان مشکل در معیشتشان است و یا خیلی از آنها خانه ندارند و مستاجر هستند. برخی دیگر پرداخت بدهی‌هایشان است و البته بخش عمده‌ای هم گرفتار دارو و درمان در بیمارستان‌ها هستند. طبیعتاً کسی که به مسئله‌ مالی و بیماری‌اش می‌اندیشد، نمی‌تواند فردی خلاق برای انجام کار هنری باشد.

بنابراین الان آن چیزی که ضرورت دارد ساماندهی این صندوق با مدون کردن اساسنامه و آیین‌نامه است. تا همه هنرمندان در بخش‌های مختلف تحت پوشش این صندوق قرار بگیرند.

رمضان شجاعی کیاسری همچنین با اشاره به اینکه امسال در بودجه سال 91 تسهیلات و اعتبارات خوبی در رابطه با حمایت از تولید فیلم‌های فاخر نیز درنظر گرفته شده است، گفت: خوشبختانه این تسهیلات و اعتبارات در رابطه با حمایت از تولیدات هنرمندانی است که آثار بسیار فاخری داشته‌اند ولی هم‌اکنون به‌دلیل هزینه‌های سنگین بیمارستان با مشکل مواجه هستند، در قالب این حمایت قرار می‌گیرند.

وی درخصوص پیشنهاد تاسیس بیمارستان اختصاصی برای هنرمندان اظهار کرد: اینها بخشی از پیشنهادهایی است که می‌تواند در قالب همان لایحه ارائه شود. باید زمینه‌های حمایتی را احصا کنیم که چه چیزهایی هست و بعد می‌شود گفت این تسهیلات مثلا شامل بیمارستان، بانک، حتی مجموعه‌های فرهنگی و هنری هم می‌شود تا همه هنرمندان بتوانند از تمامی تسهیلات استفاده بکنند. اینها می‌تواند از اقدامات بعدی باشد.

تشکیل کمیته مشترک برای حل مشکلات هنرمندان

همچنین حجت‌الاسلام حسن ملک‌محمدی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم شورای اسلامی درخصوص صندوق حمایت از هنرمندان می‌گوید: هنرمندان به طرق مختلف در‌گیر مسائل و مشکلاتی هستند. لذا با توجه به نقش مؤثر هنر در حفظ ارزش‌های دینی و ملی و تاریخ و تمدن درخشان ایران و انتقال آنها به نسل جوان و جامعه، به‌نظرم باید کمیته‌ای مرکب از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت و حتی قوه قضاییه درخصوص بررسی نیازمندی‌ها و مشکلات هنرمندان در زمینه‌های مختلف و همچنین آسیب‌شناسی هنر در کشور تشکیل شود تا با حمایت از هنرمندان، آنها با احساس آرامش و امنیت شغلی آسوده‌تری به کارهای هنری خود بپردازند و با انگیزه‌های بیشتر و بهتر هنرنمایی کنند.

وی در باره اینکه این حمایت چگونه باید صورت بگیرد، گفت: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بعد از تعطیلات نوروزی جلسه مشترکی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان آنها درخصوص بررسی مسائل و مشکلات هنرمندان برگزار کردند که این امر نشانه خوبی از اهمیت دادن نمایندگان به جامعه هنری در سال جدید است.

البته از دیگر موارد این نوع حمایت‌ها، حمایت از هنر هنرمندان در قالب‌های مختلف از صنایع‌دستی گرفته تا تولید فیلم‌ها و انیمیشن‌ها یا ابتکارات و نوآوری و خلاقیت‌های گوناگون است که با زبان هنر و آهنگ هنر و ذوق و سلیقه هنرمندان ایجاد می‌شود. ضمن اینکه در کنار این موضوعات، علاوه بر صندوق حمایت از هنرمندان، موضوع بیمه هنرمندان و ایجاد فرصت برای شکوفایی استعداد‌های هنری هنرمندان و همچنین ایجاد اشتغال برای هنرمندان از دیگر مواردی است که درصورت ارائه لایحه توسط هیات دولت قطعا با استقبال اعضای کمیسیون فرهنگی و نمایندگان مواجه خواهد شد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از آمادگی این کمیسیون برای حمایت از تصویب لایحه صندوق حمایت از هنرمندان خبر داد و گفت: امیدواریم دولت و در راس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از هنرمندان و اصحاب هنر با تدوین آیین‌نامه صندوق حمایت از هنرمندان و عملیاتی و اجرایی کردن این صندوق، لایحه‌ای را تقدیم مجلس بکند تا مجلس بعد از اتمام لایحه بودجه سال 91 که طبعا مقارن با تشکیل مجلس نهم خواهد بود، توجه و عنایت بیشتری به جامعه هنری درخصوص تصویب این لایحه داشته باشد. وی در پایان با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری اضافه می‌کند: ما باید از تولیدات هنرمندان پر افتخار در کشور که در حقیقت از سرمایه‌های اصلی ما محسوب می‌شوند حمایت کنیم و در همین رابطه نمایندگان مجلس مصمم هستند از تمامی هنرمندان و خصوصا از هنرمندان متعهد حمایت کنند.

کد خبر 165310

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز