همشهری آنلاین: با شمارش معکوس روزهای تحویل سکه‌های پیش فروش شده، قیمت سکه در بازار آزاد در سراشیبی افتاده است.

در حالی که طی ماه‌های آذر و دی سال گذشته قیمت سکه به طور روزانه افزایش می‌یافت و نگرانی‌های شدیدی را در جامعه و میان مسوولان اقتصادی ایجاد کرده بود اما با برخی تدابیر اندیشیده شده این روند معکوس شد.

در دوره‌ای که خرید و فروش نقدی سکه در بازار و حتی در بانک ملی باعث شد به جای کاهش قیمت سکه روند افزایشی این قیمت نیز سرعت بگیرد پیش فروش سکه به صورت نامحدود در کلیه‌ شعب بانک ملی و با قیمت کمتر از قیمت نقدی توانست نقدینگی قابل توجهی را جذب کند.

پیش فروش سکه ابتدا با دوره تحویل چهار ماهه و پس از استقبال بسیار زیاد مردم با دوره تحویل شش، هشت و 9 ماهه انجام شد.

در مدت تغییر دوره‌های تحویل قیمت پیش فروش سکه ثابت ماند اما به دلیل طولانی شدن دوره‌های تحویل تعداد متقاضیان پیش خرید کاهش یافت. تنها در دوره نخست پیش فروش که دوره تحویل آن چهار ماهه بود بیش از چهار میلیون نفر سکه پیش خرید کردند که اولین روز تحویل آن 29 فروردین ماه سال جاری است.

هر چه به روزهای تحویل سکه‌های پیش فروشی نزدیک می‌شویم قیمت سکه در بازار نیز کاهش می‌یابد به طوری که نوسان قیمت در هر روز نسبت به روز گذشته تا منفی 30 هزار تومان نیز رسیده است.

در حالی که در روزهای نزدیک به پایان سال گذشته قیمت سکه به بالاتر از یک میلیون تومان نیز رسیده بود امروز این قیمت تا 730 هزار تومان نیز کاهش یافته و پیش بینی می‌شود با نزدیک شدن به روزهای پایانی فروردین ماه باز هم این قیمت کمتر شود.

در این میان برخی از خریداران سکه این نگرانی را دارند که با ورود حجم قابل توجهی از سکه‌های پیش خریدی قیمت‌ها به شدت شکسته شده و باعث متضرر شدن آن‌ها شود.

پیش از این مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی اعلام کرده بود که برای جلوگیری از متضرر شدن این افراد احتمالا اوراق بهاداری طراحی می‌شود که به جای سکه به افراد تحویل می‌شود.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند کسانی که سکه‌ها را پیش خرید کرده‌اند پس از مشاهده کاهش قیمت در بازار از فروش آن‌ها خودداری کرده و با همین اقدام خود دوباره به افزایش قیمت‌ها دامن خواهند زد.

در حالی که کمتر از 10 روز به تحویل اولین سری سکه‌های پیش فروشی در بانک ملی باقی مانده است سیر نزولی قیمت سکه در بازار همچنان ادامه دارد. اما برای ارائه تحلیل دقیق‌تر از روند قیمت سکه باید منتظر رفتار مردمی که سکه پیش خرید کرده‌اند پس از تحویل آن باشیم.

کد خبر 165164
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز