گروه سیاسی: کشتی حامل شکر به نام اگلانتاین که هفته گذشته در حمله دزدان دریایی سومالی ربوده شده بود، با تلاش دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آزاد شد.

این کشتی با ظرفیت حمل ۶۳‌هزار تن بار هفته گذشته در حالی که از برزیل به مقصد ایران در حرکت بود، در منطقه‌ای دوردست در آب‌های اقیانوس هند در نزدیکی جزایر مالدیو با فاصله بیش از 2هزار کیلومتر از سومالی ربوده شده بود. این کشتی با حمایت نیروی دریایی ارتش به سمت بندر مقصد، در حال حرکت است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: دزدان دریایی به اسارت درآمده در آب‌های آزاد، پس از انتقال به ایران، به قوه قضاییه تحویل خواهند شد. به گزارش فارس، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، صبح دیروز در نشست خبری که در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد، با اشاره به اهمیت دریا در عرصه‌های مختلف سیاسی، تجاری و نظامی با بیان اینکه امروز بیش از ۹۰درصد از کالاهای جهان از راه دریا تجارت می‌شود، گفت: در جمهوری اسلامی نیز همینطور است و بیشتر کالاهای مورد نیاز خصوصا صادرات نفت از مسیر دریا داد و ستد شده و مهم این است که ما بتوانیم مناطق مهم را شناخته و برای امنیت آن اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه یک سوم تجارت جهان از مسیر شمال اقیانوس هند انجام می‌شود، به اهمیت این منطقه اشاره کرد و افزود: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی که بر توسعه تجارت دریایی تاکید داشتند، از سال ۸۷ منطقه مسئولیت نیروی دریایی ارتش در شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰درجه شمالی تعیین شد که ناوگروه‌های ما در طول این سه سال در این مناطق استقرار کامل داشتند.فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین به حضور ناوگروه‌های اعزامی در دریای مدیترانه در اسفند ۸۹ و ۲۶ بهمن ۹۰ اشاره کرد و افزود: از سال ۸۷ بود که مسئله تروریسم دریایی در شمال اقیانوس هند به ‌وجود آمد و طی آن سازمان بین‌المللی کشتیرانی درخواست کرد تا هر کشور که توان دارد در خلیج عدن و سواحل سومالی حاضر شده و به برقراری امنیت در این مناطق کمک کند.

نخستین نیروهای حاضر در عدن

سیاری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو نخستین کشورهایی بود که در این منطقه حاضر شد و ۶ ماه بعد چند فقره تقدیرنامه از سازمان بین‌المللی کشتیرانی دریافت کرد. وی با اشاره به اعزام ۱۹ ناوگروه به آب‌های آزاد بین‌المللی، گفت: ناوگروه ۱۸ با عبور از دریای سرخ و کانال سوئز وارد مدیترانه شد و در تاریخ ۷ فروردین ۹۱ به بندرعباس برگشت و در حال حاضر ناو گروه۱۹ ما در شمال اقیانوس هند حضور دارد.

اسکورت بیش از 1500 کشتی

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین اظهار داشت: ناوگروه‌های ما توانسته‌اند از اول سال ۸۸ تاکنون بیش از ۱۵۰۰فروند کشتی را اسکورت کنند که در حدود ۱۰۰مورد از این اسکورت‌ها با دزدان دریایی که با قایق‌های ۴فروندی تا ۳۵ فروندی به کشتی‌ها حمله می‌ کنند، درگیر شده‌اند.

اسارت 13 دزد دریایی توسط کماندوهای ارتش

سیاری در ادامه این نشست خبری به آخرین درگیری ناوگروه ارتش با دزدان دریایی در تاریخ ۱۱فروردین ماه ۹۱ اشاره کرد و گفت: یک کشتی تجاری حامل ده‌ها هزار تن کالا به مقصد ایران که از جنوب آفریقا اعزام شده بود، در تاریخ 7/1/91 مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفت و ربوده شد.

وی با بیان اینکه این واقعه در خارج از منطقه حضور ناوگروه‌های ما یعنی در مدار ۷درجه و در فاصله حدود ۳هزارکیلومتری جنوب ایران اتفاق افتاده، گفت: دزدان دریایی قصد داشتند این کشتی را به سمت سواحل کشور سومالی هدایت کنند.
سیاری ادامه داد: این منطقه ۳ هزار کیلومتر تا بندرعباس، هزار کیلومتر تا سریلانکا، ۸۰۰ کیلومتر تا سواحل هندوستان و ۲۱۰۰ کیلومتر تا سواحل سومالی فاصله داشته است. وی خاطرنشان کرد: در تاریخ ۷فروردین‌ماه، طبق اطلاع واصله اعلام شد که این کشتی توسط دزدان دریایی ربوده شده و به برخی خدمه آن‌که در مقابل این حمله مقاومت می‌کرده‌اند، آسیب رسیده است.

36 ساعت درگیری با دزدان دریایی روی کشتی تجاری

وی با بیان اینکه درگیری مستقیم با دزدان دریایی ۴۸ ساعت به طول انجامید، گفت: ۳۶ ساعت از این درگیری درحالی بود که هم نیروهای ما و هم دزدان دریایی روی کشتی ربوده شده قرار داشتند و دزدان دریایی برخی از خدمه را گروگان گرفته و به نوعی سپر انسانی تشکیل داده بودند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: با درگیری شدید، نیروهای ما توانستند تمامی دزدان دریایی (13نفر) را دستگیر کرده و همه خدمه را آزاد کنند درحالی‌که هیچ آسیبی هم به کشتی و بار آن نرسید.

دزدان دریایی اسیر شده در حال انتقال به ایران هستند

سیاری افزود: این کشتی هم‌اکنون در حال حرکت به سمت ایران است و دزدان دریایی به اسارت درآمده نیز پس از رسیدن به ایران تحویل قوه قضاییه خواهند شد. سیاری با بی‌نظیر توصیف کردن این عملیات گفت:‌در برخی عملیات‌های مشابه که توسط کشورهای فرامنطقه‌ای صورت گرفته، شاهد آسیب رسیدن به کشتی بودیم اما نیروهای ما توانستند با کمترین آسیب این ماموریت را به پایان برسانند.

کد خبر 164828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز