گروه سیاسی: درحالی‌که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرده بود ایران سرگرم پاکسازی سایت پارچین است، مؤسسه علم و امنیت بین‌المللی وابسته به سیا با استناد به تصاویر ماهواره‌ای مجتمع نظامی پارچین در شرق تهران، ادعای انجام عملیات خاکبرداری در این تاسیسات را تایید نکرد.

آمانو

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش نوامبر خود ادعا کرده بود ایران در تاسیسات پارچین فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای انجام داده است. چنین ادعایی در زمان مدیرکلی محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مطرح شد اما پس از بازدیدی که در سال 2005، بازرسان آژانس از این منطقه به عمل آوردند، محمد البرادعی مدیرکل وقت آژانس در گزارشی رسما اعلام کرد که در این بازدید هیچ نشانه‌ای از فعالیت هسته‌ای در پارچین مشاهده نشده است.

آمانو بعد از طرح این ادعا در آستانه اجلاس شورای حکام در مارس 2012 در پاسخ به سؤال جهت‌دار خبرنگار یکی از خبرگزاری‌های بین‌المللی اظهار داشت که ایران سرگرم پاکسازی سایت پارچین از آثار و فعالیت‌های هسته‌ای نظامی است و در همان مقطع رسانه‌های غربی مجموعه‌ای وسیع از ادعاها در این‌باره را منتشر کردند اما حالا مؤسسه علم و امنیت بین‌المللی ضمن انتشار 4 تصویر از تاسیسات پارچین، در مقاله‌ای به قلم دیوید آلبرایت و پل برنان به تحلیل این تصاویر پرداخت و عملیات خاکبرداری در تاسیسات پارچین را تایید نکرد.

این مؤسسه درباره منبع دریافت تصاویر نوشته است: مؤسسه علم و امنیت بین‌الملل تصویر ماهواره‌ای تجاری از این سایت را 12 دسامبر 2011 از خبرگزاری آتلانتیک‌وایر دریافت کرد. چنان که سایت ایران هسته‌ای نوشته است، البرایت و برنان در گزارش خودشان صرفا نوشته‌اند ساختمانی خاص در پارچین وجود دارد که آژانس خواهان بازرسی از آن است. این دو پژوهشگر با رد عملیات خاکبرداری در پارچین گفته‌اند اگر ایران سرگرم پاکسازی این سایت برای مخفی کردن شواهد موجود در آن باشد، این کار در داخل این ساختمان نیز انجام خواهد گرفت. این سخن از آنجا طرح شده است که پاک کردن و از بین بردن آثار آزمایش‌های هسته‌ای نظامی با خاکبرداری ممکن نیست چه برسد به اینکه آثار این آزمایش‌ها در داخل ساختمان هم پاک شود.

مانور رسانه‌های غرب روی تعلیق غنی‌سازی‌

درحالی‌که هنوز حتی زمان و مکان مذاکرات ایران و گروه 5+1 قطعی نشده است، رسانه‌های غرب در گزارش‌هایی هدفمند روی محور مذاکرات متمرکز شده و تعلیق غنی‌سازی‌ را به‌عنوان خواست غرب از ایران در مذاکرات قریب‌الوقوع آینده طرح کرده‌اند. درخواستی که علی‌اصغر سلطانیه نماینده دائم کشورمان در پاسخ به آن گفته است ایران به هیچ وجه زیربار تعلیق غنی‌سازی‌ نمی‌رود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی تاکید کرده که اصلی‌ترین هدف گروه 5+1 این است که در مذاکرات آینده از ایران بخواهند غنی‌سازی‌ 20 درصد را تعلیق کرده و به غنی‌سازی‌ 3/5 درصد بسنده کند.

رویترز می‌نویسد: «مارک فیتز پاتریک کارشناس مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک که در لندن قرار دارد گفته که از آنجایی که ایران از سال 2009 در تأمین سوخت مورد نیاز خود پیشرفت‌هایی داشته است، رویدادهای پیش آمده پیشنهاد تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی ممکن را کم اهمیت جلوه داده است. ترغیب ایران به دست برداشتن از غنی‌سازی‌ 20درصدی اورانیوم کار مشکلی است.»

روزنامه الحیات چاپ لندن نیز دیروز در گزارشی با اشاره به نزدیک شدن زمان آغاز مذاکرات 5+1 با ایران نوشت: موضوع هسته‌ای ایران پس از ابراز آمادگی ایران و اروپا برای از سرگیری مذاکرات بار دیگر به سطح اول عرصه موضوعات دیپلماسی بین‌المللی بازگشته است.

روزنامه گاردین با اشاره به پیشنهاد رئیس‌جمهور ایران در زمینه تبادل سوخت هسته‌ای، این پیشنهاد را به‌عنوان نقطه آغاز مذاکرات آتی دانسته است. ایران پیش از این اعلام کرده است که غنی‌سازی‌ 20 درصد را متوقف نمی‌کند و مکانیسم مبادله را هم به‌عنوان یک گزینه مذاکراتی به رسمیت نمی‌شناسد.

ادامه ابهام در زمان و مکان مذاکرات

خبرگزاری‌های غربی از انجام مذاکرات در 13 یا 14 آوریل در استانبول خبر می‌دهند اما ایران هنوز زمان و مکان دقیقی را در این باره اعلام نکرده است. کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آخرین نامه‌ای که 16 اسفند به سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان نوشت، تعیین دقیق زمان و مکان مذاکرات را منوط به دیدار اشمیت و باقری معاونان اشتون و جلیلی کرده بود که این دیدار هنوز انجام نشده است.

برخی رسانه‌ها گفته‌اند ایران بغداد را به‌عنوان مکان انجام مذاکرات پیشنهاد داده است. دیروز سرگئی ریاباکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفکس گفت که هنوز زمان و مکان نشست ایران با 5+1 به‌طور قطعی تعیین نشده است. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا جمعه گذشته در کنفرانسی خبری گفته بود که این مذاکرات 13 آوریل در استانبول برگزار می‌شود که سخنگوی کاترین اشتون این گفته را تایید نکرد.

کد خبر 164827
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز