همشهری آنلاین: جبهه‌ها و چهره‌های سیاسی تازه از تعطیلات نوروزی بازگشته و می‌خواهند با اظهارنظرها و رفتارهای خود زمین دور دوم انتخابات مجلس را که یک ماه به موعد برگزاری‌اش باقی مانده است شکل دهند. از نخستین تحرکات صحنه‌گردانان این انتخابات برمی‌آید که گویا در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم نیز قرار نیست از تعدد فهرست‌های انتخاباتی کاسته شود بلکه همان رویه مرحله اول در جریان است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، مهمترین اظهارات درباره وضعیت جبهه‌ها در دور دوم انتخابات در جدول زیر آمده است:

نماینده مجلس

جبهه

مهمترین اظهارات

قاسم روانبخش

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و از کاندیداهای جبهه پایداری در نهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران 

  • ارائه فهرست مشترک جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس نهم بی معنا است.
  • ارائه لیست مشترک یعنی اتحاد علیه جبهه پایداری. چرا که 25 نفر از کاندیداهای جبهه پایداری به دور دوم راه پیدا کردهاند و ما اگر بخواهیم با جبهه متحد اصولگرایان یک لیست واحد بدهیم این به این معناست که باید تعدادی از کاندیداهایمان را نادیده بگیریم.

محمدرضا باهنر

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان

  • صحبتی از ائتلاف جبهه متحد با گروهی دیگر مطرح نکرد.
  • سرلیست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان 20 فروردین تعیین می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان

  • در دور دوم انتخابات لیست جبهه متحد لیست کاملی نیست و تعداد کاندیداهای جبهه متحد برای این مرحله ۲۳ نفر هستند لذا ممکن است از چهره‌هایی که صلاحیت دارند، استفاده کنیم.

علی مطهری

صدای ملت

  • هنوز معلوم نیست، باید با دوستان جلسه بگذاریم و تصمیم گیری کنیم.

 

حسن بیادی

عضو جبهه ایستادگی

  • علی مطهری در فهرست انتخاباتی جبهه ایستادگی در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم سرلیست است.
  • بطور حتم جبهه ایستادگی با سرلیستی علی مطهری و محسن کازرونی در تهران فعالیتهای خود را در دور دوم انتخابات پیگیری خواهد کرد.

سید ابوالقاسم رئوفیان

رئیس ستاد انتخابات جبهه ایستادگی ایران اسلامی

  • احتمال ائتلاف جبهه ایستادگی با جبهه متحد اصولگرایان یا صدای ملت وجود دارد.
  • جبهه ایستادگی از ائتلاف با سایر گروه‌های اصولگرا استقبال می‌کند و آماده همکاری و تعامل با جبهه متحد و سایر تشکل‌ها همچون "صدای ملت" است.

وهاب عزیزی

دبیرکل جهادگران ایران اسلامی

  • انتشار فهرستی 15 نفره برای دور دوم انتخابات
  • 8 کاندیدای قطعی لیست این جبهه برای دور دوم انتخابات: علی مطهری، لاله افتخاری، پرویز سروری، الهام امین زاده، حسن غفوری فرد، ابراهیم انصاریان، علی اصغرخانی و محمد نبی رودکی

به گزارش همشهری آنلاین، در دور دوم انتخابات مجلس نهم در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرایات و اسلامشهر50 نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند تا 25 نفر آنها راهی بهارستان شوند. در دور اول انتخابات مجلس نهم از فهرست 30 نفره جبهه متحد اصولگرایان 23 نفر و از فهرست جبهه پایداری 25 نفر به دور دوم راه یافتند. جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری از مشهورترین فهرست‌های انتخاباتی مرحله اول انتخابات مجلس نهم محسوب می شدند.

ناظران سیاسی در تحلیل رفتار گروه‌های مختلف اصولگرایی در دور دوم انتخابات مجلس نهم، گزینه تعامل جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری به عنوان دو گروهی که مشهورترین فهرست‌های انتخاباتی دور اول انتخابات مجلس نهم را از آن خود کرده بودند را محتمل ارزیابی می‌کردند اما اظهارنظرهای برخی چهره‌های حاضر در این جریان این طور می‌نمایاند که گویا راه تعامل در راستای ائتلاف این دو جبهه مشهور بسته است.

قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و از کاندیداهای جبهه پایداری در نهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران ارائه فهرست مشترک جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس نهم را بی معنا دانسته و به پایگاه اینترنتی این جبهه گفته است: ارائه لیست مشترک یعنی اتحاد علیه جبهه پایداری. چرا که 25 نفر از کاندیداهای جبهه پایداری به دور دوم راه پیدا کردهاند و ما اگر بخواهیم با جبهه متحد اصولگرایان یک لیست واحد بدهیم این به این معناست که باید تعدادی از کاندیداهایمان را نادیده بگیریم.

در عین حال محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان نیز بدون اینکه از ائتلاف جبهه متحد با گروهی دیگر صحبت کند، اعلام کرده که سرلیست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان 20 فروردین تعیین می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، دیگر عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان نیز گفته است: در دور دوم انتخابات لیست جبهه متحد لیست کاملی نیست و تعداد کاندیداهای جبهه متحد برای این مرحله ۲۳ نفر هستند لذا ممکن است از چهره‌هایی که صلاحیت دارند، استفاده کنیم.

از طرفی جبهه های دیگر از جمله جبهه ایستادگی و جبهه حامیان ولایت نیز با انتشار فهرست های انتخاباتی جداگانه ای ادامه روندی که در مرحله اول انتخابات مجلس نهم آغاز کرده بودند را پیگیر هستند. بنابراین زمین بازی مرحله دوم انتخابات نیز شاهد تعدد فهرست های انتخاباتی است.

بر طبق این گزارش، "صدای ملت" دیگر لیست مشهور مرحله اول انتخابات مجلس نهم است که هیچ کدام از اعضای این فهرست انتخاباتی در مرحله اول انتخابات موفق به راهیابی به مجلس نشدند اما چهره سرشناس اصولگرای این فهرست یعنی علی مطهری به همراه افرادی غیر اصولگرا نظیر سهیلا جلودارزاده و علیرضا محجوب از خانه کارگر موفق به حضور در رقابت های دور دوم انتخابات شدهاند.

علی مطهری در پاسخ به پرسش مستمر خبرنگار همشهری آنلاین مبنی بر اینکه برنامه اش برای نحوه حضور در رقابت های دور دوم انتخابات مجلس نهم چگونه است، اینگونه بوده که "هنوز معلوم نیست، باید با دوستان جلسه بگذاریم و تصمیم گیری کنیم."

وضعیت حضور علی مطهری در انتخابات در شرایطی روشن تر میشود که حسن بیادی، عضو جبهه ایستادگی از سرلیستی علی مطهری در فهرست انتخاباتی جبهه ایستادگی در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم خبر داده و به باشگاه خبرنگاران گفته است: بطور حتم جبهه ایستادگی با سرلیستی علی مطهری و محسن کازرونی در تهران فعالیتهای خود را در دور دوم انتخابات پیگیری خواهد کرد.

سید ابوالقاسم رئوفیان، رئیس ستاد انتخابات جبهه ایستادگی ایران اسلامی نیز از احتمال ائتلاف جبهه ایستادگی با جبهه متحد اصولگرایان یا صدای ملت خبر داده و گفته است: جبهه ایستادگی از ائتلاف با سایر گروه‌های اصولگرا استقبال می‌کند و آماده همکاری و تعامل با جبهه متحد و سایر تشکل‌ها همچون "صدای ملت" است.

گزارش همشهری آنلاین از دیگر فهرست‌های انتخاباتی حاکیست، دلاور صیامی، دبیر کل جبهه حامیان ولایت اعلام کرده است جبهه حامیان ولایت در دور دوم انتخابات مجلس نهم لیست 25 نفره ارایه می‌کند. صیامی در معرفی 10 نفر قطعی این لیست از احمد نبی رودکی، علی مطهری، علی اصغر خانی، محمدرضا باهنر، اسماعیل کوثری، پرویز سروری، حسین مظفر، احمد توکلی، مهرداد بذرپاش و لاله افتخاری نام برد. 

وهاب عزیزی، دبیرکل جهادگران ایران اسلامی نیز از انتشار فهرستی 15 نفره برای دور دوم انتخابات خبر داده که در اعلام اسامی 8 کاندیدای قطعی لیست این جبهه برای دور دوم انتخابات از علی مطهری، لاله افتخاری، پرویز سروری، الهام امین زاده، حسن غفوری فرد، ابراهیم انصاریان، علی اصغرخانی و محمد نبی رودکی نام برده است.

کد خبر 164766
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز