راحله فاضلی: آیا از زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا شده، اقتصاد این کشور پیشرفت کرده است؟ مسلما نه.

جنبش وال استریت آمریکا

بدون درنظر گرفتن آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود، حقیقت این است که اقتصاد کنونی این کشور با آنچه در زمان روی کار آمدن اوباما شاهدش بودیم به هیچ وجه قابل مقایسه نیست؛ بحران بیکاری شدیدتر شده، ارزش ملک سقوط کرده، هزینه‌های خدمات درمانی افزایش یافته، قیمت بنزین بالا رفته، تعداد آمریکایی‌هایی که در فقر زندگی می‌کنند سر به فلک کشیده و میزان بدهی‌های ملی بسیار زیاد شده است. بنابراین هرکس که گمان می‌کند اوضاع نسبت به زمان پیش از انتخاب اوباما بهتر شده آشکارا دچار توهم شده است. هرچند تاحدودی در برخی مسائل ثبات برقرار شده و اقتصاد کشور به مرحله سقوط آزاد نرسیده اما نباید خود را گول زد. این حباب امیدواری دروغین به زودی خواهد ترکید. مشکلاتی که در اروپا به سرعت در حال گسترش است، بحران‌های مالی جهانی تمام عیاری درپی‌خواهد داشت؛ بحرانی که شرایط اقتصادی در آمریکا را وخیم‌تر خواهد کرد.

برای اثبات اینکه اقتصاد آمریکا با روی کار آمدن اوباما هیچ پیشرفتی نداشته می‌توان آمارهایی ارائه داد که شامل 18مورد می‌شود:
1 - اکنون 88میلیون آمریکایی در سنی هستند که باید کار کنند اما شغلی ندارند و دنبال کار هم نیستند. این رکوردی بی‌سابقه است!

2 - زمانی که اوباما انتخاب شد کمتر از 15درصد مردم آمریکا بیکارانی بودند که بیش از 52هفته بیکار بودند اما حالا این آمار به بالای 30درصد رسیده است.

3 - آمار فرصت‌های شغلی موجود در کشور نسبت به زمان به قدرت رسیدن اوباما 1/2میلیون مورد کمتر شده است.

4 - تعداد کارگرانی که به مدت طولانی بیکارند از 2/2میلیون به 5/6 میلیون نفر رسیده است.

5 - میانگین مدت زمان بیکاری به رقمی تاریخی و بی‌سابقه در ایالات متحده نزدیک شده است.

6 - در زمان ریاست‌جمهوری اوباما، هزینه‌های بیمه درمانی کارگران تا 23درصد افزایش یافته است.

7 - قیمت هر گالن بنزین به‌طور میانگین 90درصد افزایش یافته است.

8 - ارزش ملک 13درصد دیگر پایین آمده است.

9 - هم در سال2009 ، هم در سال 2010 و هم در سال 2011 فروش ملک در آمریکا به پایین‌ترین حد خود رسید و در هر سه سال رکوردی بی‌سابقه به جا ماند.

10 - تعداد آمریکایی‌هایی که در فقر زندگی می‌کنند به 6میلیون نفر رسیده است.

11 - از زمان ورود اوباما به کاخ سفید تعداد مردمی که از کوپن‌های غذا استفاده می‌کنند از 32میلیون نفر به 46میلیون نفر رسیده است.

12 - میزان پولی که دولت فدرال مستقیما به آمریکایی‌ها می‌دهد تا 32 درصد افزایش یافته است.

13 - تعداد آمریکایی‌هایی که در فقر شدید به سر می‌برند به رکوردی بی‌سابقه رسیده است.

14 - قیمت هر اونس طلا از حدود 850دلار به 1700دلار رسیده است.

15 - میزان بدهی‌های ملی آمریکا تا 44درصد افزایش یافته است.

16 - در 2سال نخستی‌که اوباما قدرت را به دست گرفت رقمی که دولت آمریکا به بدهی‌های ملی اضافه کرد نسبت به دوره کاری رؤسای جمهور قبلی بیشتر بود.

17 - میزان بدهی‌های ملی در زمان اوباما بیش از بدهی‌های ملی از زمان جورج واشنگتن تا روی کارآمدن بیل کلینتون بوده است.

18 - میانگین بدهی‌های ملی روزانه 4میلیارد دلار افزایش یافته است.

با وجود این اوباما وعده می‌دهد روزهای بهتری در راه است و در سال 2012، 2میلیون شغل جدید به اقتصاد کشور اضافه خواهد شد. آیا می‌شود حرف او را باور کرد؟

به‌نظر می‌رسد اعضای کنگره بر این باورند که اوضاع بهتر خواهد شد. آنها بیشترین زمان دریافت مقرری بیکاری برای بیکاران را به 73هفته کاهش داده‌اند. این تغییر به زودی اثرات خود را نشان خواهد داد. به هر حال هنوز هم میلیون‌ها آمریکایی با استعداد وجود دارند که بعد از سال‌ها جست‌و‌جو هنوز موفق نشده‌اند شغلی دست و پا کنند. آنها چه باید بکنند؟

وقتی شغلی نداشته باشی، نمی‌توانی خانه‌ای پیدا کنی و دوستانت را هم از دست می‌دهی. مردم با تو مانند ناقل یک بیماری مسری رفتار می‌کنند و سختگیری‌های اقتصادی دولت هم شرایط را برای این افراد دشوارتر می‌کند.

برای ارزیابی سلامت اقتصادی آمریکا نباید به آمار و ارقام کوتاه‌مدت توجه کرد و آنها را ملاک قرار داد زیرا در نوسان هستند. در عوض باید آمار بلند‌مدت را ارزیابی کرد زیرا از تعادل و ثبات بیشتری برخوردارند. در آن صورت معلوم خواهد شد افول اقتصادی آمریکا چه رشد قابل توجهی داشته است.

علاوه بر موارد ذکر شده، ثروت ملی در حال کاهش است و با توجه به از بین رفتن زیرساخت‌های اقتصادی، توانایی تولید ثروت‌های جدید نیز کاهش یافته است.

کد خبر 164532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز