چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: جامعۀ اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) در نشست خود در شهر آبیجان، پایتخت اقتصادی ساحل عاج، عضویت کشور مالی در این سازمان را به حالت تعلیق درآورد.

جامعۀ اقتصادی کشورهای غرب آفریقا که از عضویت بیش از شانزده کشور این قاره تشکیل شده، علت اتخاذ این تصمیم را اعتراض به کودتای نظامیان در مالی آنهم در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری در این کشور عنوان کرده است.

به گزارش یورو نیوز؛ آلاسان اواتارا (Alassane Ouattara) رییس جمهوری ساحل عاج که ریاست این جامعۀ اقتصادی را نیز به عهده دارد، در این باره گفت:"گفتگو و مذاکره اهرمهای فشاری هستند که برای حل این بحران از آنها استفاده خواهیم کرد. با این‌حال در استفاده از دیگر ابزارها با توجه به موقعیت پیش آمده تردید نخواهیم کرد."

قرار است به زودی یک هیات متشکل از پنج رهبر عضو جامعۀ اقتصادی غرب آفریقا برای دیدار با سران کودتاچیان و رهبران سیاسی مالی به این کشور سفر کنند. این درحالیست که در داخل کشور نیز، گروههای مخالف کودتاچیان از جمله ائتلاف جبهۀ ملی برای دموکراسی شهروندان را به نافرمانی مدنی دعوت می کنند.

تیه بیله درامه، یکی از اعضای این ائتلاف می‌گوید:" اقدامات خود را با یک اعتصاب عمومی شروع می کنیم. یک روز مرده در کشور که ما را به دستیابی به اهداف استراتژیکمان نزدیک می کند و همزمان نافرمانی های مدنی را نیز پیش می بریم."

همزمان با این تحرکات، نظامیان حاکم در مالی همزمان با ارائۀ پیشنویس قانون اساسی جدیدی در این کشور، اعلام کرده اند که هیچ کدام از اعضای کمیتۀ رهبری نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است روز بیست و نهم آوریل برگزار شود، شرکت نخواهند کرد.

تعدادی از نظامیان مالی به فرماندهی کاپیتان آمادو ساگونو روز بیست و یکم مارس در اعتراض به ناتوانی دولت این کشور در سرکوب شورشیان شمال مالی دست به کودتا زدند و در حال حاضر کنترل پایتخت را در اختیار دارند. با اینحال اوضاع در شهرهای مالی آرام گزارش می شود.

کد خبر 164238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز