همشهری آنلاین: سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین گفت: آمریکا در شرایطی نیست که بتواند وارد فاز نظامی با ایران شود.

احمد قاسمی

به گزارش خبرگزاری فارس، اکبر قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در گفت‌وگویی با هفته‌نامه ۲۰۰۰ به سؤالات مطرح شده در خصوص برنامه هسته‌ای کشور، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، روابط تهران و کی‌یف و ... پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص سفر هیئت بازرسان آژانس به ایران گفت: ما با آقای ناکارتس معاون آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تیم کارشناسی آن در ماه‌های ژانویه و فوریه برای تعیین مدالیته مورد نظر، سه دوره مذاکره کارشناسی داشتیم. سفر آنها هم در چارچوب نهایی کردن تفاهمنامه مدالیته و چارچوبی بود که در این خصوص می‌بایست برای همکاری‌های بعدی طراحی می‌شد.

قاسمی با بیان اینکه ایران قبل از این مقطع دو بار اجازه لازم را برای ورود بازرسان به منظور بازدید از سایت نظامی پارچین داده بود، خاطرنشان کرد: این سفر در چارچوب مذاکره به منظور تعیین چارچوب‌های همکاری بود. از سوی دیگر ایران به صورت رسمی گزارش مستندی را در پاسخ به مطالعات ادعایی در بیش از 110 صفحه تهیه و به آژانس تحویل داد. پاسخ های طرف ایرانی به لحاظ قانونی و حقوقی بسیار مستدل بود.

سفیر ایران ادامه داد: آقای ناکارتس به دستور مدیرکل آژانس سفر خود را به یکباره به پایان رساند که نشان داد که آنها به دنبال اهداف تبلیغاتی و روانی هستند. علی‌رغم اینکه آقای ناکارتس به خاطر نوع همکاری و دید منطقی طرف ایرانی، تشکر کرد. شاهد بودید که تعدادی خبرنگار در فرودگاه وین آماده شده بودند تا در برگشت اطلاع دهند که سفر هیئت آژانس به تهران ناکام بوده است.

قاسمی با اشاره به رسانه‌های تحت کنترل غرب مثل بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و یورونیوز، خاطرنشان کرد: تا زمانی که پاسخ رسمی به چنین ادعاهایی تهیه شود، رسانه‌های مذکور بلافاصله تأثیرات منفی خود را بر افکار عمومی می‌گذارند. اما خود کارشناسان آژانس به خوبی به اوضاع واقعی واقف هستند. واقعیت این است که برنامه اتمی ایران چون ذاتا شفاف و آشکار است، بنابراین ایران هیچ مشکلی در این زمینه ندارد. چون راهبرد ما به لحاظ دینی و حقوقی نظامی نیست. در حال حاضر دوربین‌های آژانس در ۱۵ سایت هسته‌ای ما نصب شده و در گزارش آژانس نیز بر همین نکته تأکید شده است.

وی اضافه کرد: پرونده هسته‌ای ایران که توسط آمریکا و دیگر قدرت‌های انحصارطلب دنبال می‌شود، هدف اصلی آنها جلوگیری از پیشرفت علمی کشور ما است و پرونده‌ای واقعی نیست. ایران به دنبال سلاح اتمی نبوده و نیست.

سفیر ایران در پاسخ به سؤالی درباره اعمال محدودیت برای هیئت آژانس، گفت: هیئت آژانس در چارچوب مذاکره برای زمینه‌های همکاری به ایران سفر کرده بود در این زمینه کاملا موفق شد و آقای ناکارتس بسیار تشکر کرد. از سوی ما حتی پیشنهاد شده بود که یکی از مکان‌هایی که در مطالعات ادعایی مطرح شده بود که در آنجا انفجار صورت گرفته، مورد بازبینی قرار گیرد. اما نمایندگان آژانس ناگهان گفتند که طبق دستور مدیرکل آژانس بایستی بالافاصله برگردند. وقتی آن طرف یک برنامه سیاسی با اغراض سیاسی داشته باشد، متأسفانه مدیرکل آژانس را هم از رویه‌های حرفه‌ای و حقوقی خارج می‌کند و تحت تأثیر اغراض سیاسی قرار می‌دهد.

به گزارش فارس، سفیر ایران در اوکراین در پاسخ به سؤالی درباره حمله نظامی آمریکا به ایران و افزایش نیروهای این کشور در خلیج فارس، اظهار داشت: بنابر برآورد‌های ما، آمریکا در شرایطی نیست که بتواند وارد فاز نظامی با ایران شود. ولی برای اینکه بخواهند حرکت‌های روانی و مانورهای نظامی خود را به نمایش بگذارند، دست به نمایش‌های مختلفی می‌زنند. برای آنها مقدور نیست که در فضای نظامی حرکت کنند. برای اینکه توان ایران به لحاظ مردمی، اقتصادی، نظامی و فناوری برای آمریکا ناشناخته است و این توانایی‌ها بومی است و این توان بومی می‌تواند نیرویی خارق العاده را ایجاد کند.

وی اضافه کرد:‌ از سوی دیگر موقعیت ایران به گونه‌ای است که هر نوع حرکت نسنجیده تأثیرات شدیدی را بر قیمت‌های نفت و انرژی خواهد گذاشت و شاهراه اقتصاد مریض اروپا و آمریکا را بیشتر ملتهب‌تر و بیمارتر خواهد کرد و این صحنه واقعی قضیه است. ولی صحنه دوم صحنه مجازی است. در این صحنه طرف آمریکایی بازی‌های مختلفی را انجام می‌دهد تا بتواند از آثار آن به نفع خود و جهت اعمال فشار بر ایران استفاده کند.

قاسمی با بیان اینکه آمریکا در مقطع اخیر سه سناریو و از جمله سناریوی حقوق بشر را اجرا کرد، اظهار داشت: اخبار حوادث ایران جزو حساس‌ترین حوادث در رسانه‌های مجازی است. به عنوان مثال در تبریز یک خانم همسر خود را به قتل می‌رساند و علاوه بر آن با یک مرد نامحرم زنا کرده و شاهد بودید در دو سال گذشته پیرامون این قضیه چقدر پردازش صورت گرفت.

وی به سناریوی طراحی ترور سفیر عربستان در واشنگتن نیز اشاره کرد و گفت: وزیر دادگستری آمریکا با طرح یک شکایتنامه و معرفی یک ایرانی قاچاقچی در مکزیک به اسم ارباب سیار که دارای تابعیت آمریکایی نیز هست به عنوان شخصی که در تبانی با ایران قصد کشتن سفیر سعودی را داشت، سناریوی ادعایی را طراحی کرد که در واقع خجالت آور است. ایران بعد از مطرح شدن این سناریو بیش از 10 سؤال حقوقی را مطرح کرد که طرف آمریکایی حتی به دو سؤال هم جواب نداده است.

سفیر ایران ادامه داد: بعد از این، خانم سوزان رایس با پشتیبانی طرف سعودی از طریق مجمع عمومی قطعنامه‌ای را صادر کردند که موجب فضاسازی بیشتری شد. هدف آنها این بود که ایران را که در حال حاضر در بهترین موقعیت به لحاظ پیشرفت‌های اقتصادی، علمی و فناوری است در چشم جامعه جهانی بدنام کنند. از آنجایی که ایران کشوری مستقل است و دارای رژیمی دموکراتیک و اقتصاد و صنعت در حال پیشرفت و پویایی می‌باشد در نتیجه نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه در حال افزایش می‌باشد. بنابراین از دید ما این طرف غربی است که دائما دچار فرآیندهای انفعالی شده و می‌شود.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا اظهارارت مقامات اسرائیلی درباره آمادگی برای حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران را می‌توان حرکت رسانه‌ای و جوسازی تلقی کرد؟ عنوان کرد: اظهارات مقامات اسرائیلی را حداقل در ۲ سال گذشته مطالعه کنید. هدف مقامات اسرائیل به منظور ملتهب کردن فضا برای دریافت امتیاز از آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی است. تصور نمی‌کنیم که رژیم صهیونیستی در موقعیتی باشد که بتواند تهدیدهای خود را عملی کند، ضمن اینکه در صورتی که به تهدیدهای خود در رابطه با ایران عمل کند به این واقعیت واقف است که با چه پیامدی از طرف ایران و با چه خسارات سنگینی مواجه خواهد شد.

وی درباره اظهارات یکی از نمایندگان پارلمان مصر که عنوان کرده بهار عربی به ایران هم خواهد رسید، خاطرنشان کرد: ما نوع و جنس بیداری اسلامی که در مصر و تونس صورت گرفت را از نوع و جنس بیداری اسلامی که 33 سال پیش در انقلاب اسلامی رخ داد و موجب سقوط دیکتاتوری شد، می‌دانیم. امام خمینی (ره) ۳۳ سال پیش‌بینی می‌کرد که رژیم مبارک و بن علی و دیگران سقوط خواهند کرد، چون این رژیم‌ها دیکتاتوری هستند، سقوط خواهند کرد. ساختارهای بیداری اسلامی و عربی در مصر و تونس همان خاستگاه‌های ماست، چرا که انقلاب ما متکی به چند عامل بود که عبارتند از اراده مردم، حاکم شدن ارزش‌های مورد قبول مردم و توسعه، پیشرفت و ترقی با استفاده از خودکفایی.

سفیر ایران اضافه کرد: مردم مصر نیز برای تحقق این سه عامل انقلاب کردند و در واقع آثار انقلاب ما نمونه‌ای برای انقلاب‌های این کشورها شد. تصور نمی‌کنیم که شرایط موجود در ایران شرایطی باشند که زمینه‌های بی ثباتی ایران را فراهم کنند. چون در ایران مردم از یک میزان شعور و آگاهی بالنده و پختگی برخوردار هستند و 33 سال انوع رخدادها، رنجش‌ها و چالش‌های مختلفی را درک کرده که آنان را آب دیده کرده است. اظهاراتی که شما به آن اشاره کردید اظهارات اخوان المسلمین مصر نبود، به احتمال زیاد چنین اظهاراتی توسط یک یا دو نفر از شیوخ سلفی مطرح شده که افکار خاص وهابی‌گری و القاعده‌ای دارند. چنین اظهارنظری نمی‌تواند مربوط به نماینده اخوان المسلمین باشد، زیرا آنها از ایران شناخت خوبی دارند و احترام زیادی برای ارزش‌ها و تجربیات انقلاب اسلامی قالن می گذارند.

سفیر ایران در اوکراین درباره تأثیر تحریم‌های اتحادیه اروپا بر اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: این تحریم‌ها برای ما فرصت‌های جدیدی برای تکمیل خودکفایی ایجاد کرده است. ما یک ضرب المثلی داریم با این مضمون دشمن شود سبب خیر؛ تمامی پیشرفت‌هایی که طی 33 سال در همه زمینه‌ها داشته‌ایم ناشی از تحریم‌ها و محدودیت‌ها بوده است. ما نسبت به ابراز تهدید و تحریم نگرانی نداریم. ما چنین تحریم‌هایی را به فرصت برای کشور و مردم خود تبدیل می‌کنیم. شاهد بودید که تحریم فروش نفت در نهایت به ضرر طرف تحریم کننده ختم شد و ما راه‌های جایگزینی را در دست برنامه‌ریزی داریم.

به گزارش فارس، قاسمی در ادامه این گفت‌‌‌وگو در پاسخ به این سؤال که جایگزین‌های بعدی ایران در این زمینه چه کشورها و چه طرف‌هایی خواهند بود؟ اظهار داشت: هم در اروپا، هم در آمریکای لاتین، هم در آسیا و هم در منطقه مشترک المنافع کشورهای زیادی هستند که برای همکاری با ایران ابراز علاقه می‌کنند. قیمت نفت به مثابه طلای سیاه قیمت ارزانی نیست.

وی درباره پروژه‌های اصلی در دستور کار روابط جمهوری اسلامی ایران و اوکراین، گفت: خوشبختانه در پرتوی امضای بیش از 100 سند موافقتنامه و یادداشت تفاهم، روابط دو کشور از بسترهای مستحکمی برخوردار است. به ویژه اینکه رویکرد روابط دو کشور رویکردی مستقل و متکی بر منفعت محوری است. در این چارچوب به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های دو کشور را به همدیگر معرفی کنیم و خوشبختانه هر میزانی که نسبت به واقعیت‌ها و ظرفیت‌های دو کشور شناخت به دست آمده، گام‌های بزرگ‌تری در زمینه بالا بردن حجم مبادلات تجاری بین دو کشور برداشته شده است.

قاسمی اضافه کرد: وظیفه ما این است که تسهیلات و زمینه‌های بیشتری را برای شناخت ظرفیت‌های دو کشور فراهم کنیم. خوشبختانه در دو سال گذشته نمایشگاه فرهنگی و اقتصادی که بنده برگزار کردم فرصت‌های زیادی را فراروی دو کشور ایجاد کرد. ولی به نظر من هنوز نتوانسته‌ایم در حد انتظارات دو ملت گام‌هایی در حد ایده‌آل و مطلوب برداریم و هنوز فاصله زیادی وجود دارد. ما به راحتی می‌توانیم روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را به 5 برابر وضعیت فعلی افزایش دهیم. این امر مستلزم این است که مقامات تصمیم ساز دو کشور رایزنی‌های نزدیکتری با همدیگر داشته باشند و فرصت‌ها و تسهیلات بیشتری را طرفین برای تجار و مدیران شرکت‌های دو کشور با واقع بینی و رویکرد عملگرایانه فراهم کنند.

کد خبر 164029
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز