پنجشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

اسماعیل عباسی: حفظ ارتباط با مردم و مخاطبان و واگذاری فضایی ثابت برای نقد آزاد، از حساس‌ترین بخش‌های هر رسانه است.

اسماعیل عباسی

روند توسعه در هر کشور اگر با نقد و راهگشایی همراه نشود دچار آسیب‌های شدید و گاهی بی‌بازگشت خواهد شد. به مصداق؛ «همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر نزاده‌اند»، احساس بی‌نیازی از دیدگاه‌های جامعه و نظریات برآمده از اقیانوس عظیم مردم، نوعی آسیب جدی رسانه‌ای است که در شرایط رقابتی منجر به زیان‌های سنگین می‌شود.
برای حفظ فضای گفت‌و‌شنود در هر روزنامه یا رسانه‌ای شرط نخست افزایش آستانه تحمل دولتمردان و استقبال از نقدهای راهگشاست.

در مطبوعات ایران به اقتضای شرایط سیاسی و اجتماعی هر دوره، فضاهای متفاوتی برای بازتاب دیدگاه‌ها و عقاید مخاطبان وجود داشته است. زنده‌یاد منوچهر احترامی روزنامه‌نگار و طنزنویس معروف که چنین ایامی سالگشت خاموشی اوست، تعریف می‌کرد که دست‌اندرکاران نشریه معروف توفیق که تا اعماق روستاهای ایران نیز خواننده و مخاطب داشت و سرانجام نیز در بند توقیف سانسورچیان حکومت پهلوی دوم گرفتار آمد، هر هفته زمانی که شالوده اصلی نشریه فراهم می‌شد، کاریکاتور روی جلد را که در واقع تریبون اصلی توفیق بود، علاوه بر رایزنی‌های تحریریه، در معرض دید و داوری 3 نفر از مردم که از میان رهگذران انتخاب می‌شدند، قرار می‌دادند. دیدگاه آنان برای گزینه نهایی روی جلد بسیار نافذ و مؤثر بود.

روزنامه همشهری، از همان آغاز انتشار، ستون‌ها و صفحه‌های ثابتی را برای انعکاس نظرات و پیشنهادها و انتقادات مردم اختصاص داد. گاهی به‌دلیل تغییرات در فرم و محتوای روزنامه، فضای درج این مطالب نیز تغییر کرده است اما فضا و عرصه‌های پیوند با مردم هرگز در همشهری تعطیل نشده است. اکنون نیز علاوه بر ستون ثابت «با مردم» که همه‌روزه به درج پیام‌ها، نامه‌ها، فاکس و ای‌میل‌های رسیده از خوانندگان عزیز و نویسندگان صاحب‌ذوق اختصاص یافته، هر چهارشنبه، مطالب برگزیده طنز انتقادی در ستون «با طنزهای مردم» چاپ می‌شود. براساس برنامه‌های تازه‌ای که در سال جدید در همشهری تحقق می‌یابد، بنا به تعریف، آن بخش از مطالب و مقالات وارده که دربرگیرنده موضوعات و مسائل روز باشد و ضمن نقد، راهکارهای ممکن را نیز ارائه دهد، در صفحات تخصصی درج خواهد شد. همه کسانی که توانایی نقد مشکلات گوناگون جامعه را دارند، می‌توانند مطالب خود را به گروه سخنگاه ارسال کنند. اطمینان داریم در سال جدید فصل دیگری از پیوند نزدیک‌تر همشهری با شما مردم قدرشناس گشوده خواهد شد

کد خبر 163799
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز