پیامک‌هایی که طی روزهای گذشته از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای مردم ارسال شده نه تنها موجب نگرانی بسیاری از یارانه‌بگیران شده بلکه انتقاد شدید بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران را به‌دنبال داشته است.

noura

با عباسعلی نورا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره گفت‌وگو کردیم.

  • ارسال پیامک از سوی دولت برای مردم به‌منظور انصراف از دریافت یارانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این کار اصلا قابل هضم نیست. ضمن اینکه دولت اگر قصد حذف برخی اشخاص از دریافت یارانه نقدی را دارد باید برای این کار ضابطه تعیین کند نه اینکه با ارسال یک پیامک و بدون اعلام هیچ دلیل و ضابطه‌ای به برخی افراد بگوید شما شامل حالتان نمی‌شود. حال آنکه قانونگذار هم هیچ ملاکی برای این منظور تعیین نکرده که دولت به چه کسانی یارانه بدهد و به چه کسانی ندهد. باید قبل از اینکه قوه مجریه حقوق شهروندی را زیر پا بگذارد و به حیثیت افراد لطمه وارد کند ضابطه‌ها را مشخص کرده و به مردم اعلام کند. دولت باید بگوید که این پیامک‌ها را بر مبنای چه ضابطه‌ای به برخی افراد ارسال کرده است اما جالب‌ترین چیزی که در این پیامک‌ها اتفاق افتاده این است که بسیاری از آنها با نام یک فرد به افراد دیگر ارسال شده و این توهین به مردم و پایمال کردن حقوق شهروندی است. تا همین الان برای خود من چندین پیامک آمده است که در آن گفته شده فلان فرد باید از دریافت یارانه انصراف دهد.

  • اساسا آیا دولت می‌تواند عده‌ای را از دریافت یارانه نقدی محروم کند و آیا منع قانونی وجود ندارد؟

قانون در نحوه پرداخت یارانه‌ها دولت و سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها را مجاز دانسته است. اما این مجوز به این شرط بوده که ابتدا دستورالعمل اجرایی هدفمندکردن یارانه‌ها از سوی دولت تنظیم و تدوین و به مجلس ارائه شود. درصورتی که مجلس این دستورالعمل را به تصویب رساند آن زمان می‌توان براساس قانون به برخی‌‌ها یارانه داد و برخی دیگر را هم از لیست پرداخت یارانه حذف کرد. اما الان دولت بدون اینکه این دستورالعمل را ابلاغ کرده و تأییدیه آن را از دایره قوانین مجلس گرفته باشد این کار را کرده است. این کار خلاف است و اصلا درست و پسندیده نیست.

  • در کنار این مسئله نگرانی مردم از تماس‌های مکرر آنها با روزنامه کاملا مشخص است.

نمی‌دانم دولت چرا هر روز با افکار عمومی بازی کرده و چالش‌های اجتماعی جدیدی ایجاد می‌کند. نمی‌دانم چه دست‌هایی در کار است که هر روز در جامعه چالش داشته باشیم. نمی‌شود جامعه را با این چالش‌ها اداره کرد. کاری که خیلی ساده حل می‌شود باید یک چنین نگرانی‌ای در جامعه ایجاد کند. به‌طور مثال می‌شد اعلام کنند که هرکس که این ضابطه‌ها را دارد مشمول دریافت یارانه می‌شود و اگر ندارد مشمول نمی‌شود. خیلی‌ها الان به‌شدت نگران هستند.

این پیامک حتی برای یک کارگری که هیچ تمکن مالی هم ندارد ارسال شده و این نشان می‌دهد که هیچ ضابطه‌ای در این خصوص وجود ندارد. اگر منظور دولت از ارسال این پیامک‌ها تهدید مردم است که خودشان از دریافت یارانه انصراف دهند، این راهش نیست. خیلی راحت می‌توانند ضابطه‌ای را تدوین کرده و براساس آن دستورالعمل اجرایی انصراف از یارانه‌ها را به مجلس ابلاغ کنند تا پس از تصویب به اجرا بگذارند. نمی‌دانم چرا می‌ترسند که این دستورالعمل را بنویسند.

کد خبر 163777
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز