چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج در انتظار دریافت ارز دانشجویی از بانک‌های داخل کشور هستند، هر کدام از بانک‌های عامل پاسخ‌های جداگانه‌ای را برای پرداخت یا عدم پرداخت ارز دانشجویی مطرح می‌کنند.

به گزارش مهر، در ادامه مشکلات دانشجویان برای دریافت ارز تحصیلی و عدم پاسخگویی درست بانک مرکزی و وزارت علوم برای این منظور، خبرنگار مهر به 10 شعبه بانک‌هایی که براساس بخشنامه بانک مرکزی ملزم به ارائه ارز دانشجویی بودند، مراجعه کرد.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار مهر، هر چند بانک مرکزی به ظاهر بخشنامه‌ای برای پرداخت ارز دانشجویی صادر کرده اما تاکنون بنا به دلائل مختلف، ارز مذکور به اکثر دانشجویان متقاضی تعلق نگرفته و این بخشنامه هیچ محلی از اعراب نداشته است.

روسای شعب این بانک‌ها در گفتگو با خبرنگار مهر، دلایل مختلف عدم پرداخت ارز را اعلام کرده‌اند که در این میان برخی بانک‌ها هم هرچند به ظاهر ارز می‌دادند اما برای خود قوانین و مقررات نانوشته‌ای به منظور ارائه ارز دارند که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

بانک سامان: کمبود اعتبار ارزی داریم

علیرغم اینکه بانک سامان هفته گذشته اعلام کرد تمام شعب خود را مجهز به پرداخت ارز دانشجویی کرده، یکی از شعب این بانک که خبرنگار مهر به آن رفت، اعلام کرد که بر اساس بخشنامه اداره مرکزی، بانک مذکور به هیچ دانشجوی متقاضی، ارز تحصیلی نمی‌دهد و این موضوع حتی تا بعد از عید و پیش از صدور هر گونه بخشنامه جدیدی از سوی اداره مرکزی بانک سامان معلق است.

این مقام مسئول بانک سامان علت مشکلات پیش آمده را کمبود ارز دانشجویی و مشکلات روز اقتصادی اعلام کرد. وی همچنین افزود که پرداخت ارز به علت کارمزدی که عاید بانک‌ها می‌کند در واقع به نفع‌شان است اما وقتی موجودی ارزی وجود نداشته باشد، نمی‌توان ارز داد.

این در حالیست که خانواده یکی از دانشجویان متقاضی ارز در اصفهان به خبرگزاری مهر اطلاع داد بانک سامان هم اکنون در برخی شعب خود بیش از هزار نفر را که البته از آشنایان‌ کارمندان این بانک هستند به منظور پرداخت ارز در نوبت نگه داشته اما برای مردم عادی بهانه‌های دیگری می‌تراشند تا ارز ندهند.

بانک صادرات: وظیفه‌ای در قبال ارز دانشجویی نداریم

هر چند این جمله "در این شعبه همه گونه ارز ارائه می‌شود" بالای درب ورودی یکی از شعب بانک صادرات خودنمایی می‌کند اما رئیس شعبه این بانک با لبخند و در پاسخ به این پرسش که آیا ارز دانشجویی در این شعبه ارائه می‌شود یا خیر اعلام کرد که ارز تحصیلی و مسافرتی در این شعبه به این علت که بانک صادرات هم اکنون به بخش‌های دیگر و مرتبط ارزی توجه دارد نه ارز دانشجویی، از پرداخت این ارز خودداری می‌کند.

بانک پارسیان: پرداخت ارز تنها در شعب ارزی و ریالی

رئیس یکی از شعب ارزی و ریالی بانک پارسیان نیز در گفتگوی خود با مهر هر چند اعلام کرد که شعب ارزی و ریالی بانک پارسیان ارز مورد نیاز دانشجویان را پرداخت می‌کنند اما این شعبه از بانک پارسیان به دلیل نداشتن اعتبارات کافی ارزی، نمی‌تواند خدمتی به دانشجویان ارائه دهد.

بانک پاسارگاد: ارز بعد از عید

کارمند شعبه بانک پاسارگاد با بیان جملات کوتاهی اعلام کرد که دانشجویان با در دست داشتن معرفی‌نامه از وزارت علوم می‌توانند از 15 فروردین برای دریافت ارز به این بانک مراجعه کنند و اعتبار هم موجود است.

بانک ملت: شعب مستقل با نوبت ارز می‌دهند

خبرگزاری مهر پیش از این در گزارش‌های خود در حالی از عدم ارائه ارز در بانک ملت با انتشار بخشنامه این بانک خبر داد که دو شعبه این بانک اعلام کردند دانشجویان با دریافت نوبت در شعبات مستقل یا همان شعبات ارزی و ریالی می‌توانند ارز بگیرند.

مسئول یکی از بخش‌های ارزی این بانک در گفتگو با مهر اعلام کرد که برای این بانک تنها معرفی‌نامه وزارت علوم ملاک است و به تمام دانشجویانی که در نوبت قرار گرفته باشند ارز می‌دهد.

یکی دیگر از شعبه های بانک ملت نیز اعلام کرد که تا 20 فروردین ماه این نوبت‌ها تکمیل شده و اگر در این روزها دانشجویی به این شعبه برای دریافت ارز مراجعه کند به علت تعدد متقاضیان تا تاریخ ذکر شده امکان دریافت ارز ندارد.

همچنین نشانی محل سکونت برای این شعبات یکی از شروط پرداخت ارز به شمار می‌آید.

از سوی دیگر، برخی دانشجویان در نامه‌های خود به معاونت بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم اعلام کرده بودند که برخی بانک‌‌ها به آنان گفته‌اند تنها به دانشجویان بورسیه این ارز پر دردسر پرداخت خواهد شد اما یکی از مسئولان بانک ملت اعلام کرد که بورسیه و غیربورسیه برای آنها در دادن ارز دانشجویی فرقی ندارد و معرفی‌نامه وزارت علوم ملاک است.

بانک سپه: ما عاملیت ارزی نداریم

این بانک خیال خود و تمام دانشجویان را راحت و رئیس یکی از شعبات بانک مذکور ضمن تاکید بر اینکه بانک ملی باید ارز مورد نیاز دانشجویان را تامین کند اعلام کرد که بانک سپه به دلیل نداشتن عاملیت ارزی، هیچ خدماتی به دانشجویان ارائه نمی‌کند.

بانک ملی: فقط بورسیه ها ارز می‌گیرند

حسن مسلمی نائینی - معاون بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم پیش از این در گفتگوی خود با خبرنگار مهر از بانک ملی به خاطر همکاری با وزارت علوم در ارائه خدمات ارزی به دانشجویان تشکر و قدردانی کرد اما دیری نپایید که این بانک با بهانه ای که مسبب آن را بخشنامه بانک مرکزی می‌دانست، اعلام کرد: تنها به دانشجویان بورسیه ارز می‌دهد و تکلیفی در مقابل دانشجویان غیربورسیه ندارد.

رئیس یکی از شعب بانک ملی به مهر گفت: هیچ کدام از شعب این بانک به غیربورسیه‌ها ارز نمی‌دهد و تاکید کرد که یکی از شعبات ارزی و ریالی که با این شعبه تنها 200 متر فاصله دارد می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار قرار دهد.

به خبرنگار مهر پس از سر زدن به شعبه مذکور و در گفتگو با رئیس این شعبه اعلام شد که هر چند بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرده تنها به دانشجویان بورسیه باید ارز داد اما این مقام مسئول نه تنها از دلیل بانک مرکزی در صدور این بخشنامه بی‌اطلاع بود بلکه تاکید کرد که شعب ارزی و ریالی این بانک تنها به بورسیه‌ها ارز می‌دهند.

بانک تجارت: دانشجویان با دریافت نوبت ارز می‌گیرند

همچنین یکی از واحدهای ارزی و ریالی بانک تجارت تاکید کرد که این بانک تا اردیبهشت ماه سال آینده نمی‌تواند به دانشجویان ارزی بدهد زیرا تا آن زمان بسیاری دیگر از متقاضیان دریافت ارز دانشجویی در نوبت هستند و اگر شخصی ارز می‌خواهد باید با در دست داشتن معرفی‌نامه وزارت علوم از هم اکنون در نوبت قرار گیرد تا در اردیبهشت ماه سال آینده نوبت به وی برسد.

این کارمند بانک تجارت به خبرنگار مهر تاکید کرد که بورسیه و غیربورسیه بودن دانشجو برای این بانک ملاک نیست و دانشجویان یا خانواده های‌شان تنها باید معرفی‌نامه وزارت علوم را ارائه دهند.

به گزارش مهر، هر چند برخی بانک‌ها وعده‌های بعد از عید را برای دادن ارز به دانشجویان و خانواده‌هایشان می‌دهند و برخی محدودیت‌ها را بهانه کرده‌اند تا نه تنها به گفته برخی متقاضیان این بانک‌ها تنها بتوانند به آشنایان خود ارز دانشجویی دهند بلکه دانشجویان را با بخشنامه‌های صادر شده از بانک مرکزی در ندادن ارز مطلع می‌کنند.

بهتر است وزارت علوم که با مشکلات پیش آمده توپ را به زمین بانک مرکزی انداخته هر چه زودتر در ادامه تعاملاتش با این بانک، پاسخی برای اقدام بانک مذکور به متقاضیان ارز دانشجویی ارائه دهد زیرا این وزارتخانه در جریان تمام مشکلات مالی دانشجویان ایرانی خارج از کشور با معضلات ایجاد شده از سوی بانک‌ها، قرار دارد.

آخرین واکنش و تأکید بانک مرکزی درباره ارز دانشجویی

به گزارش مهر، پس از تهیه این گزارش، بانک مرکزی امروز تأکید کرد: "دانشجویان و مسافران برای تامین ارز مورد نیاز می توانند به بانکهای عامل مراجعه و بانکها موظفند بلافاصله ارز مورد نیاز آنان را دراختیارشان قرار دهند، در صورت تخلف مراتب را به بانک مرکزی، بخش نظارت منعکس کنند."

کد خبر 163595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز