چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

عزیز شاه‌محمدی: طرح گروه مطالعه عراق که به سرپرستی جیمز بیکر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و لی‌همیلتون سناتور سابق دمکرات تهیه شد و در اواخر پاییز منتشر شد، حاوی سه توصیه عمده بود.

اول اینکه آمریکا باید تا پایان سال 2008 به تدریج از عراق خارج شود، ثانیا با ایران و سوریه مذاکره کند و بالاخره اینکه حل مسئله فلسطین در اولویت قرار گیرد.
این طرح ظاهرا رد شد و جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا طرح موسسه اینتر پرایز را که در نقطه مقابل طرح بیکر – همیلتون، افزایش نیرو در عراق را توصیه می‌کرد، قرار است به مورد اجرا گذارد .
منتقدان طرح بیکر – همیلتون آن را تهیه شده توسط عده‌ای که شکست آمریکا را در خاورمیانه پذیرفته‌اند (defeatist) توصیف کردند و در مورد بخش ایرانی گزارش نیز هرگونه نرمش در قبال ایران را Appeasement خواندند.
َAppeasement در لغت یعنی دلجویی و نوعی توبه از عملکرد گذشته است. در معنای سیاسی نیز چشم‌پوشی از مجازاتی که باید اعمال شود.
در خرداد ماه سال 1383 که شورای روابط خارجی آمریکا گزارشی را به سرپرستی زبیگنیوبرژنسکی منتشر کرد که رابرت گیتس وزیر دفاع فعلی آمریکا نیز در تهیه آن گزارش نقش داشت. در این گزارش بر لزوم تعامل مثبت با ایران تاکید شده بود. این گزارش نیز با همین اصطلاح Appeasement که توسط هنری کیسینجر بکار رفت، بایگانی شد. در یکی دو سال اخیر نیز اصطلاح Appeasement به Nazi Appeasement تطور یافته است.
برکنار از این کنایه‌ها و اشاره‌های دیپلماتیک در دو ماه اخیر تحولاتی در جریان است که دقیقا در چارچوب طرح بیکر – همیلتون اجرا می‌شود. اما به روش جرج بوش.
1 - در قضیه فلسطین خانم رایس در مدت 50 روز دو بار به منطقه سفر کرده است و روز دوشنبه اجلاس سه جانبه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، ایهود المرت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر امور خارجه آمریکا برگزار شد. گرچه این نشست نتیجه قابل توجهی نداشت که دولت آمریکا در واقع در صدد نتیجه‌گیری هم نیست، بلکه می‌خواهد اگر مشکل فلسطین و اسرائیل هم حل نشد لااقل این مشکل تشدید نشود و به صورت Freeze بماند. دیروز هم در برلین نشست کمیته چهارجانبه برای بررسی آخرین تحولات تشکیل شد.
2 - در قضیه عراق، همه طرح افزایش نیروی آمریکا در عراق به طرح امنیتی بغداد خلاصه شده است. این طرح از یک طرف به بستن مرزهای عراق با همسایگان و از یک طرف به برقراری نوعی حکومت نظامی و کنترل شدید رفت و آمد محدود شده است. از طرف دیگر انگلیس و استرالیا نیز برای خروج از عراق آماده می‌شوند. در گزارش بیکر – همیلتون صریحا قید شده است که از عربستان برای شورشیان سنی عراق پول ارسال می‌شود.
3 - در مسئله سوریه، مذاکره آمریکا و دمشق فعلا براساس آنچه اعلام شده درباره آوارگان عراقی در جریان است. اما طبعا دامنه مذاکرات گسترده‌تر خواهد بود.
4 - در مورد ایران خانم رایس به شبکه العربیه گفته است سیاست آمریکا در 28 سال اخیر اشتباه بوده و من شخصا پیشنهاد تعامل با ایران را داده‌ام. وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به روزنامه اسرائیلی هاآرتص هم گفت تعامل با ایران همسان Nazi  Appeasement نیست. البته سیاست آمریکا در قبال ایران در چارچوب مسئله هسته‌ای ایران، تجمع نیروی نظامی در خلیج‌فارس و گزارش‌های گاه و بی گاه از احتمال حمله به ایران نیز ادامه دارد. از طرف دیگر آمریکا با اتخاذ سیاست سرزنش ایران، در صدد برآمده است، صورت حساب ایران را چنان بالا ببرد که ایران درخواست جدیدی مطرح نکند. البته این هم نوعی مذاکره است.
کد خبر 16335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز