چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: انگلیس ظاهرا ظرف هفته‌‌های آینده بخشی از نیروهایش را از عراق خارج خواهد کرد.

خبرگزاری آلمان  گزارش داد، بنا به اطلاعاتی که شبکه خبری بی.بی.سی کسب کرده است، در این مرحله 1500 سرباز انگلیسی به وطن‌شان بازخواهند گشت.
تا پایان سال جاری نیز در کل 3000 نیرو از 7000 سربازی که در عراق مستقر هستند، در صورتی که اوضاع امنیتی در جنوب این کشور اجازه دهد، به انگلیس بازخواهند گشت.
بی.بی.سی به نقل از نمایندگان دولت لندن که نامی از آنها نبرد، خبر داد، تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس احتمالا امروز به مجلس عوام این کشور جدول زمانی را در این باره اعلام می‌کند.
در همین حال، کاخ سفید طرح‌های خروج از عراق را "نشانه‌های موفقیت" در عراق توصیف کرده است.
یکی از سخنگویان دولت لندن این گزارش را رد یا تایید نکرد. وی گفت: نخست‌وزیر می‌گوید به پارلمان درباره رخدادها اطلاعات جدید ارایه می‌دهد.
اما کاخ سفید این خبر را تایید کرد. گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت، بلر به جورج بوش، رییس جمهور آمریکا تلفنی درباره طرح‌هایش برای خروج فوری نیروهای انگلیسی از عراق اطلاعاتی داده است.

موفقیت؟
جاندرو گفت، بوش کاهش نیروهای انگلیس را موفقیت تلاش‌ها برای ایجاد امنیت در عراق تلقی می‌کند. خروج زمانی میسر خواهد شد که از نظر فرماندهی انگلیس در جنوب عراق اوضاع بهتر شده باشد.
به گفته وی، هدف آمریکا هم این است که نیروهای امنیتی عراق مسوولیت بیشتری را تقبل کنند و بدین ترتیب شمار سربازان آمریکایی نیز کاهش یابد.
به گفته بی.بی.سی، خروج انگلیسی‌ها گام به گام و در عین حال در تناسب با وضع امنیتی بصره و حومه آن خواهد بود.
بر اساس این گزارش، شماری از سربازان احتیاط به هر صورت در عراق باقی خواهند ماند. تا پایان سال 2007 قرار است در کل، 3000 سرباز انگلیسی عراق را ترک کنند.
روزنامه چپ لیبرال گاردین امروز گزارش داد پایان سال 2008 نیز قرار است فقط چندین مربی ارتش در عراق باشند. اما بی.بی.سی این اظهارات را به نقل از نمایندگان دولت، "گمانه‌زنی صرف" خواند.
انگلیسی‌ها روز سه‌شنبه به صورت رسمی فرماندهی شهر بصره را به نیروهای امنیتی عراقی تسلیم کردند. بلر به تازگی به صورتی غیرمعمول درباره بهبود اوضاع امنیتی در منطقه مطمئن صحبت کرده است. لندن تاکنون خروج را به این مساله منوط کرده است که عراق خود بتواند قادر به اجرای قانون و ایجاد نظم باشد.
حضور در عراق که مردم‌پسند نیست، روزهای آخر بلر در دفتر نخست‌وزیر را به شدت تحت‌الشعاع خود قرار داده است. آغاز عقب نشینی می‌تواند برای وی عاملی برای ملایم کردن توفان انتقادات باشد. گوردون براون، وزیر دارایی انگلیس که احتمالا در ماه سپتامبر جانشین بلر شود، مدت‌هاست چنین عقب‌نشینی را خواستار شده است.
بر اساس گزارش مطبوعات انگلیس، بلر پیش از این‌ها قصد داشته طرح کنونی را ارایه دهد. به نوشته ایندیپندنت به نقل از یک کارمند ارشد وزارت دفاع لندن، در واقع قرار بود در ماه آوریل حدود 1000 سرباز انگلیس به خانه‌های‌شان بازگردند، اما با فشار آمریکا این امر تا ما اوت به تعویق افتاد.

ناخوشایند برای بوش
طرح انگلیسی‌ها برای بوش در زمان نامناسبی مطرح می‌شود. خروج نزدیک‌ترین متحد آمریکا به معنی آب در آسیاب منتقدانی ریختن است که خاتمه حضور آمریکا را در عراق خواستارند. بوش تاکنون همواره از این که جدول زمانی خروج 140 هزار نظامی آمریکایی را از عراق اعلام کند، سر باز زده است. وی حتی با مقاومت در برابر کنگره‌ای که دموکرات‌های اپوزیسیون اکثریت را در آن به دست گرفته‌اند، قصد دارد بیش از 21 هزار سرباز دیگر را به عراق اعزام کند.
انگلیس پس از آمریکا بیشترین تعداد نیرو را در عراق دارد. حضور نظامی کره جنوبی در عراق (2300 نفر)، لهستان (900 نفر)، استرالیا و گرجستان (800 نفر)، رومانی (600 نفر) و دانمارک (460 نفر) است. اسپانیا، ایتالیا و اسلواکی نیز سربازان‌شان را از عراق خارج کرده‌اند، کره جنوبی و دانمارک نیز طرح‌های مشابهی را در دست بررسی دارند.

کد خبر 16289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز