گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس‌شورای اسلامی دیروز پرونده تخلف دولت از اجرای قانون بودجه سال‌جاری و واریز‌نشدن بخشی از درآمدهای نفتی به خزانه را به قوه‌قضاییه ارسال کردند تا با این اقدام مسئولیت دستگاه قضا برای جلوگیری از تکرار تخلفات اقتصادی قوه‌مجریه سنگین‌تر شود.

دیوان محاسبات کل کشور

 پیش از این هم قوه‌مقننه 5 پرونده تخلف دولت و دستگاه‌های دولتی را برای رسیدگی قضایی به قوه قضاییه ارسال کرده بود. به گزارش همشهری از صحن علنی روز گذشته مجلس، گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مبنی بر نادیده گرفته‌شدن بخشی از احکام قانون بودجه سال‌جاری با 113 رأی موافق و تنها 2 رأی مخالف و 22 رأی ممتنع مهر تأیید خورد تا علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کند که این گزارش به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

به گفته محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گزارش این کمیسیون تنها عملکرد بودجه‌ای دولت در نیمه ابتدایی سال‌جاری را شامل می‌شود که در نشست‌های متعدد این کمیسیون و البته با حضور وزرای نفت و اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی، معاونین معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و کارشناسان دیوان محاسبات کشور مورد بررسی قرار گرفت. مفتح اعلام کرد: ارزش نفت خام و میعانات گازی صادر شده طی مدت مذکور معادل مبلغ 2 /53‌ میلیارد دلار بوده و براساس اعلام بانک مرکزی مبلغی حدود 2 /51‌ میلیارد دلار تا پایان شهریورماه وصول شده است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: پس از کسر سهم نفت، صندوق توسعه ملی، دولت و مناطق محروم و نفت‌خیز در مبنای قانون بودجه سال 90 کل کشور و احتساب عدم‌وصول حدود 2میلیارد دلار از ارزش نفت صادراتی تا پایان شهریور ماه، باید معادل مبلغ حدود 4 /6 میلیارد دلار به‌عنوان مازاد درآمد نفتی به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز شود. مفتح افزود: بنا بر اعلام خزانه‌داری کل کشور تا پایان شهریور‌ماه معادل 4 /2‌میلیارد دلار از مازاد فوق به حساب خزانه واریز شده و مابقی به میزان حدود 4‌میلیارد دلار به حساب خزانه واریز نشده است. از مبلغ واریز شده به خزانه نیز تا تاریخ سوم آبان امسال، اعتباری برای موارد تعیین شده در قانون بودجه، تخصیص و پرداخت نشده است.

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید دارد که وزارت نفت می‌بایست در وصول مبلغ 2میلیارد دلار تسریع کند و همچنین با توجه به عدم‌وجود مبنای قانونی در برداشت مبلغ 4‌میلیارد دلار از درآمد مذکور از سوی بانک مرکزی، این بانک حداکثر ظرف یک هفته نسبت به واریز مبلغ مذکور به حساب خزانه اقدام کند، بدیهی است درصورت عدم ‌واریز یا عدم‌ارائه مستند قانونی ، تخلف بانک مرکزی در مراجع ذی‌ربط قابل پیگیری است.

کد خبر 162760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز