همشهری آنلاین: دانشمندان با الهام از سوراخ بینی شتر قصد دارند به یکی از غیرممکن‌ترین کارها پرداخته و در میان صحرا یک جنگل برپا کنند

شتر

به گزارش ایسنا، گلخانه عظیم 5.2 میلیون دلاری در قطر که قرار است حیات گیاهی را به یکی از خشک‌ترین نقاط زمین بیاورد از بینی این پستاندار کوهان‌دار الهام گرفته است.

پروژه جنگل صحرا با الهام از یک حقه طبیعت از آب سطحی و آب سرد به دست آمده از عمق 200 متری زیر سطح شن‌ها برای تغذیه درختان،‌ گیاهان و جلبک‌ها استفاده خواهد کرد. سیستم آبیاری این پروژه به شیوه مشابه بینی شتر کار کرده که به طور مداوم آبی که در طول روز، حرارت، به بخار تبدیل کرده را متراکم می‌سازد.

در زمان بازدم شتر،‌ بینی این حیوان به سرعت آن را به داخل کشیده و آب موجود را متراکم می‌کند. این کار باعث زنده ماندن این حیوان در بیابان می‌شود. سوراخ‌های بینی شتر همچنین به مکش آب از هوای مرطوب شب‌های گرم صحرا می‌پردازد تا سطح بینی را آبدار باقی نگهدارد.

محققان با الهام از این موضوع اظهار کرده‌اند که پروژه 10 هزار متر مربع آنها از ایده مشابه استفاده خواهد کرد که طی آزمایش‌ها با موفقیت روبه‌رو بوده است. محققان با استفاده از نیروی خورشیدی به پمپاژ آب از میان سازه‌های عظیم شیشه‌ای خواهند پرداخت.

هوای داغ کویر، آب‌های سطحی را که در طول شب ایجاد شده‌اند به بخار تبدیل می‌کند اما با قرار دادن پرچین‌های راهبردی در این مناطق می‌توان پیش از فرار این ماده به سوی آسمان، آن را سرد کرده و به این شکل دمای مناسب را برای این گلخانه روباز فراهم کرد.

با جریان پیدا کردن این هوای مرطوب خنک‌تر در اطراف این واحه، این هوا با لوله‌های سرد حاوی آب پمپاژ شده از اعماق زمین برخورد کرده و دوباره متراکم می‌شود. این موضوع می‌تواند به ارائه یک منبع دائم رطوبت برای تغذیه و رشد تمام گیاهان محیط بپردازد.

مایکل پاولین، معمار ارشد این پروژه که همچنین پروژه عدن کورنوال را نیز برعهده دارد، این پروژه را به دلیل بهره‌برداری از تفاوت دمای بین سطح آب دریا، کاملا دوستدار محیط زیست خواند.

از گیاهان و جلبک‌های پرورش یافته در این گلخانه می‌توان بعدها برای تولید زیست توده استفاده کرد. برنامه‌های کنونی نشانگر اجرایی شدن این گلخانه تا ماه ژوئیه بوده که بازدیدکنندگان می‌توانند در طول نشست‌های آب‌وهوای COP18 در دوحه قطر از آن بازدید کنند.

کد خبر 162589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز