دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۳
۰ نفر

علی اصغر محمدی: امروز هشتم اسفند‌ماه روز امور تربیتی و تربیت اسلامی است. در 8 اسفند1358 با تدبیر شهیدان رجایی و باهنر، نهاد «امور تربیتی» در آموزش و پرورش با ساختار و اهداف نظام اسلامی بنیانگذاری شد.

 تأکید مکرر بنیانگذار جمهوری اسلامی بر تربیت صحیح جوانان و دانش‌آموزان در آن زمان، به نوعی مهر تأییدی بر تشکیل نهاد «امور تربیتی» در مدارس به شمار می‌رفت؛ با این همه این معاونت به بهانه تلفیق و تعمیم فعالیت‌های پرورشی و آموزشی در دولت هشتم منحل شد.

مصوبه‌ای که 5 سال است ابلاغ نشده

قانون احیای معاونت پرورشی در خرداد‌ماه سال85 به تصویب نهایی مجلس رسید. بر اساس این قانون کلیه وظایف، اختیارات و امکانات و پست‌های امور پرورشی و تربیت‌بدنی و سلامت دانش‌آموزان به این معاونت واگذار شد. همچنین طبق تبصره۷ قانون مذکور آموزش و پرورش باید ظرف 2ماه نسبت به تهیه آیین نامه‌های اجرایی اقدام کند که تاکنون آیین نامه‌های مورد نظر تصویب نشده است. در حوزه معاونت پرورشی پس از تصویب قانون یادشده هیچ تحول خاصی رخ نداده و تاکنون تنها به تفکیک بخش پرورشی از تربیت‌بدنی و سلامت بر خلاف مصوبه مجلس شورای اسلامی اکتفا شده است.

قانون احیای معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش با وجود گذشت 5سال از تصویب و ابلاغ آن هنوز اجرا نشده است و دولت‌های نهم و دهم تنها به تغییر پی‌درپی افراد در این پست اقدام کرده‌اند. وزیر آموزش و پرورش دولت دهم به جای پرداختن به احیای معاونت پرورشی در بدو ورود به سلیقه خود ساختار این معاونت را دچار دگرگونی اساسی کرد و فعالیت‌های جاذبه‌دار ورزشی را از آن جدا و در قالب پست قائم‌مقام وزیر در امور تربیت بدنی و سلامت تعریف کرد که اخیرا با مصوبه هیأت دولت به معاونت تربیت بدنی و سلامت ارتقا یافت. حاجی‌بابایی در مدت حضورش بر مسند وزارت تا کنون طی 3نوبت معاون پرورشی را تغییر داده و 2 فرد پیشین هیچ‌گاه فرصت ارائه طرح‌ها و برنامه‌های خود را پیدا نکردند. تلاطم مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش در دولت‌های نهم و دهم به حدی است که امکان برنامه‌ریزی و اجرای آن برای 5 فردی که پیش از این به سمت معاون پرورشی و تربیت بدنی منصوب شده‌اند مهیا نشده و فرد ششم نیز هنوز برنامه‌ای اعلام نکرده است.

ناکامی در احیای معاونت پرورشی

مجلسیان، به ویژه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز از این روند اجرای قانون ناخشنود هستند، این موضوع در سخنان عباسپور تهرانی‌فرد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات کاملا پیداست، «هر وزیری هم که در دولت‌های نهم و دهم به وزارت آموزش و پرورش منصوب شده‌اند نتوانستند با افرادی که خودشان به سمت معاونت پرورشی منصوب می‌کنند کنار بیایند.» البته مسئولان آموزش و پرورش در پاسخ به منتقدان اجرا نشدن قانون احیای معاونت پرورشی گزارش‌های بلند بالایی از برگزاری مسابقات قرآنی، اردوهای تفریحی و زیارتی و مسابقات ورزشی ارائه می‌کنند که در برهه‌ای از زمان که معاونت پرورشی وجود نداشت نیز انجام می‌شده است. با توجه به گزارش‌ها به این نتیجه می‌رسیم که با وجود قانون احیای معاونت پرورشی هیچ تغییری در برنامه‌ها و عملکرد آموزش و پرورش ایجاد نشده‌است.

هر چند هنگام تصویب قانون احیای معاونت پرورشی، ‌ وزیر کنونی آموزش و پرورش در کسوت نمایندگی مجلس در خانه ملت حضور داشت و جالب اینکه وی همواره یکی از منتقدان آموزش و پرورش بود اما او اکنون بر مسند وزارت انتقادها را بر نمی‌تابد. به هر روی روند کنونی مطلوب نیست و مطمئنا این تغییرات مکرر به صلاح نخواهد بود.

کد خبر 161877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز