گروه اقتصادی - محمد رضایی: یک مقام صندوق تأمین اجتماعی سوءاستفاده کلان برخی کارفرمایان از قانون تخفیف حق بیمه را تأیید کرد.

اشتغال

روزنامه همشهری چندی پیش در گزارشی از سوء‌استفاده برخی کارفرمایان از طرح تخفیف حق‌بیمه کارفرمایی پرده برداشت. در آن گزارش اعلام شد که کارفرمایان در سال‌جاری و با اجرایی شدن برنامه پنجم توسعه اقدام به اخراج کارگران شاغل کرده و سپس با به‌کارگیری مجدد آنها از کانال کاریابی‌ها راهی برای استفاده غیرمجاز از تخفیف حق بیمه نیروی کار جدید پیدا می‌کنند.
مدیرکل درآمد حق بیمه صندوق تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تایید این سوءاستفاده گفت: تا پیش از این قرار بود که تعداد نیروی کار هر بنگاه اقتصادی براساس بالاترین آمار بیمه شدگان سال قبل منظور شود.

به گفته محمدحسن زدا، در سال‌جاری جذب هر تعداد نیروی کار مازاد بر آن تعداد، مشمول استفاده از تخفیف حق بیمه کارفرما می‌شود. او در عین حال تأکید کرد: در تبصره4 ماده4 تصویب نامه هیأت دولت آمده است: هر بنگاهی که به هر دلیلی تعداد نیروی کار خود را به کمتر از این تعداد برساند از شمول این قانون خارج می‌شود.

زدا علت اخراج صوری کارکنان با وجود تصویب چنین قانونی را با ذکر مثالی اینگونه توضیح داد که کارفرمایی در سال قبل در بیشترین حالت 10 نفر نیروی کار داشته و امسال با جذب 20 نیروی کار جدید تعداد شاغلین خود را به 30 نفر رسانده است، ولی برای 20 نفر حق بیمه کمتری پرداخت می‌کند.

او ادامه داد: حال این کارفرما با اخراج 10نفر شاغل قبلی خود تعداد نیروی کار بنگاه خود را به 20نفر تقلیل می‌دهد اما کماکان بیش از 10نفر نیروی کار دارد و می‌تواند با به‌کارگیری مجدد افراد اخراج‌شده از کانال کاریابی‌ها، حق‌بیمه آن 10نفر را هم با تخفیف پرداخت کند. مدیرکل درآمد حق بیمه صندوق تأمین اجتماعی گفت: همین سوءاستفاده‌ها از قانون باعث بروز اختلالاتی در اجرای قانون تخفیف حق بیمه کارفرما شده است که در همین راستا سازمان تأمین اجتماعی با ارسال نامه‌ای به هیأت دولت خواستار اصلاح موضوع شده است.

وی تأکید کرد: درصورت تصویب این پیشنهاد، دیگر امکان بروز چنین تخلفاتی وجود نخواهد داشت؛ به‌نحوی که کارفرما موظف است تحت هر شرایطی به تعداد اشتغال پایدار بنگاهی که دارد، حق بیمه را به‌صورت کامل پرداخت کند. زدا همچنین با تأکید بر اجرای کامل این قانون در سراسر کشور پس از آماده‌سازی‌ نرم افزار و تأمین اعتبار از سوی دولت، گفت: این قانون هم‌اکنون برای 6ماهه دوم سال در حال اجراست و در آینده نزدیک بستانکاری کارفرمایان برای 6 ماهه نخست سال هم پرداخت خواهد شد.

کد خبر 161152
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز