همشهری آنلاین: فیلم "سزار باید بمیرد" از ایتالیا موفق به کسب خرس طلای جشنواره‌ فیلم برلین شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، شصت‌ودومین جشنواره‌ فیلم برلین شب گذشته (شنبه) با اعطای جایزه خرس طلا به فیلم "سزار باید بمیرد" ساخته‌ برادران "تاویانی" از ایتالیا به کار خود پایان داد.

این دو کارگردان سرشناس که در سال 1977 با فیلم "پدرسالار" موفق به کسب نخل طلای جشنواره کن شدند، در این فیلم داستان زندانیانی را به تصویر کشیده‌اند که به جرم عضویت در مافیا و قاچاق مواد مخدر یا قتل به حبس طولانی محکوم شده‌اند.

این زندانیان تحت تدابیر امنیتی شدید محافظت می‌شوند، اما اکنون این فرصت را یافته‌اند تا نمایشی را با هم تمرین و اجرا کنند.

نمایشی که این زندانیان در داخل سالن زندان برای تماشاگرانی از خارج از زندان اجرا می‌کنند، "جولیوس سزار" اثر ویلیام شکسپیر است.

فیلم "باربارا" از آلمان که شانس اصلی کسب جایزه‌ بهترین فیلم جشنواره برلین بود، جایزه‌ خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را برای "کریستین پتزولد" به همراه آورد.

جایزه‌ خرس نقره‌ای بهترین فیلم‌نامه به "راسموس هشتربرگ" و "نیکلای آرسل" برای فیلم "رابطه‌ شاهانه" تعلق گرفت.

این فیلم همچنین جایزه‌ خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را برای "میکل بوفولسگارد" به همراه آورد.

"راچل مووانز" برای فیلم "جادوی جنگ" خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن را از جشنواره برلین کسب کرد.

جایزه‌ "آلفرد بوئر" به فیلم "تابو" از پرتغال به کارگردانی "میگل گومز" اعطا شد. این فیلم همچنین موفق به کسب جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدین فیلم (فیپرشی) شد.

سینمای پرتغال در جشنواره‌ فیلم برلین همچنین موفق به کسب جایزه‌ خرس طلای بهترین فیلم کوتاه برای "رافا" شد.

"بودوین کول"، کارگردان هلندی جایزه‌ خرس نقره‌ای بهترین فیلم اول را برای "کابوی" دریافت کرد و فیلم "دشت آهوی سفید" از چین که در بخش رقابتی حضور داشت جایزه‌ بهترین دستاورد هنری را برای "لوتز ریت‌مایر"، فیلم‌بردار آلمانی آن به همراه آورد.

از نکات قابل‌توجه در شصت‌ودومین جشنواره‌ فیلم برلین این بود که به غیر از خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن، تمام جوایز این رویداد سینمایی معتبر به سینماگران اروپایی اعطا شد.

جایز‌ه‌ بزرگ هیات داوران به ریاست "مایک لی"، کارگردان سرشناس انگلیسی به فیلم "تنها باد" ساخته‌ "بنس فیلی‌گاف" اعطا کرد.

جایزه‌ "سینمای اروپا" به فیلم "برادرام شیطان" ساخته‌ "سالی الحسینی" اعطا شد.

این فیلم که در بخش پانوراما برلیناله نمایش یافت، اولین تجربه‌ این کارگردان انگلیسی است که زنگی دو جوان عرب در محله‌ خطرناک "هاکنی" لندن را به تصویر کشیده است.

جایزه‌ خرس بلورین بهترین فیلم کودک‌ونوجوان به "شب سکوت" ساخته‌ "ریس شلیک" از ترکیه تعلق گرفت.

این فیلم که به ازدواج‌های سنتی از پیش تعیین‌شده می‌پردازد، داستان دختر نوجوان 14 ساله‌ای است که مجبور به ازدواج با مردی می‌شود که به تازگی از زندان آزاد شده است و این درحالیست که آنها در مراسم عروسی برای اولین‌بار یکدیگر را می‌بینند.

امسال"مریل استریپ"، بازیگر نامدار سینمای آمریکا و جهان به پاس یک عمر دستاورد سینمایی جایزه‌ی خرس طلای افتخاری جشنواره‌ برلین را دریافت کرد.

اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی که با فیلم "جدایی نادر از سیمین" سال گذشته خرس طلای برلیناله را گرفت، امسال یکی از اعضای هیات داوران بخش رقابتی بود.

 

کد خبر 160942

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز