همشهری آنلاین: "آبی‌های خاموش" عنوان نمایشگاه عکس و چیدمان سارا دولت‌آبادی است که روز گذشته با حضور اهالی فرهنگ، هنر و ادب ایران در گالری محسن به نمایش درآمدند.

نمایشگاه

به گزارش همشهری آنلاین، دولت‌آبادی آثار این نمایشگاه را متأثر از مشاهدات، جست‌وجوها و دریافت‌­هایش از مردمان شهر و کشوری خلق کرده که بخشی از عمرش را در کنار آن­ها در چشم­‌اندازی رو به معرفت شرقی، باغ­‌های سنگی و سکوتی آبی گذرانده­‌ است.

در مراسم گشایش این نمایشگاه، محمود دولت آبادی، جواد مجابی، حسین ماهر و جمعی از اهالی هنر و ادبیات ایران حضور داشتند.

چهار عکس بزرگ در ابعاد ۱۲۰ در ۸۰ و هفت عکس ریتم‌دار در ابعاد ۳۰ در ۴۵ سانتی‌متری با دو ابژه‌ آبی نورانی در میانه‌ گالری اصلی و اتاق سفید، حاصل نگاه این هنرمند معاصر به مقوله‌ فراگیر انزوا، تنهایی، سکوت و سکون انسان است.

سارا دولت‌آبادی 33 ساله، دختر محمود دولت‌‌آبادی، نویسنده‌ شهیر ایرانی و خواهرزاده حسین ماهر نقاش چیره‌دست معاصر است.

او با اینکه باور دارد تنهایی نه اتفاق تازه و نه موضوع جدیدی است، می‌گوید: در روزگار زندگی در ژاپن، در گشت و سیرهایم، تنهایی خیابان خواب‌­هایی که هر شبشان را در رواندازهای آبی ­رنگ همگونی سپری می‌کردند، تا مدت‌ها تصویری تلخ و تصویری متفاوت را در ذهنم پرورش می­‌داد.

هر بار که کوشیدم به درون یکی از این حجم­‌های آبی چروک و بی­‌شکل، سر فرو برم، جز سکوت پاسخی نیافتم تا این آبی­‌های تنها، تنهایی‌شان در سنگواره‌­های آبی رنگ و آرامی تجسم یافت که بعدتر دریافتم در آفرینش آن­ها از باغ‌­های ژاپنی تأثیر گرفته بوده‌­ام: زندگی‌های خلاصه شده در سنگ­‌های آبی خاموش!

سارا دولت‌آبادی فارغ‌التحصیل نقاشی است، چهار سال را در ژاپن گذراند، در فرانسه زندگی می‌کند و این روزها را در تهران می‌گذارند؛ او نقاش است، اما در عین حال از هر ابزار بیانی دیگر، از طراحی گرفته تا چیدمان و عکس برای ارایه‌ آثارش استفاده می‌کند.

نمایشگاه­‌های انفرادی 1390 آبی خاموش، انستیتو فرهنگی فرانسه، توکیو، ژاپن 1388 پژواک، گالری می­زرما، توکیو، ژاپن 1387 میوه­‌های معمولی، گالری گلستان، تهران، ایران 1386استودیو طراحی کلودیو کلوچی، توکیو، ژاپن 1385 گالری اثر، تهران، ایران 1384 کینگستون گالری، نیویورک، آمریکا انتخاب نمایشگاه­‌های گروهی 1390 آرت­فر، استانبول، ترکیه 1388 هویت بدن، گالری نیچیدو توکیو، ژاپن 1388 فقدان، گالری توکیو، توکیو، ژاپن 1387 سرزمین هیچکس، توکیو، ژاپن 1387 اقامت (رزیدنسی)، TWS، توکیو، ژاپن در کارنامه‌ حرفه‌ا‌ی کار او ثبت شده است.

این نمایشگاه تا 11 اسفندماه جاری در گالری یادشده واقع در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 برپا است.

نشست نقد بررسی آثار سارا دولت‌آبادی دوشنبه 8 اسفندماه با حضور منتقدان هنر معاصر در محل گالری محسن برگزار خواهد شد.

 

کد خبر 160833

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز