یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: حمله تشنجی دمی مور، بازیگر هالیوود و بستری شدن او در بیمارستان، جدا از شایعاتی که درباره آن منتشر شد، درست دو ماه پس از طلاق گرفتن او از شوهرش، آشتون کوچر، رخ داد؛ این رویداد یادآور آن است که طلاق ممکن است شما را بیمار کند.

Moore

نماینده مور در بیانیه‌‌ای در این هفته اعلام کرد:"با توجه استرس‌هایی که در حال حاضر در زندگی دمی وجود دارد او به دنبال کمک حرفه‌ای برای معالجه فرسودگی‌اش و بهبود بخشیدن به سلامت عمومی‌اش است."

گزارش‌های تاییدنشده حاکی از آن بود که عنوان "فرسودگی" او در واقع پوششی برای سوءمصرف مواد و سوءتغذیه است. دچار بودن به اختلال خورد و خوراک (بی‌اشتهایی)، تماس با اورژانس در دیروقت شب به دنبال حمله تشنجی و مصرف مفرط اکسید نیتریک (گاز خنده‌آور) از جمله شایعاتی بود که در اینترنت درباره وضعیت دمی مور منتشر شد.

اما درباره اینکه ناکامی مور در ازدواجش ممکن است در کانون مشکلات سلامت او قرار داشته باشد، کمتر سخن گفته شده است.

پژوهشگران دانشگاه آریزونا در مقاله مروری که این ماه منتشر کرده‌اند نشان دادند که افراد مطلقه نسبت به افراد متاهل در خطر بالاتر مرگ زودرس هستند. بر اساس این بررسی جدایی ممکن است به همان اندازه 15 نخ سیگار کشیدن در روز، اضافه‌وزن داشتن یا مشروبخواری مفرط برای سلامت فرد زیانبار باشد.

یک بررسی در سال 2006 نشان داد که به خصوص زنان میانسال طلاق‌گرفته نسبت به زنان ازدواج‌کرده همسن در معرض خطر بیشتر بیماری قلبی‌-عروقی هستند. سرطان و مشکلات حرکتی به عنوان عوامل دیگری که سلامت افراد را پس از جدایی در یک زندگی مشترک طولانی مدت به خطر می‌اندازد.

اما در روزها و ماه‌های اولیه پس از طلاق مشکلات سلامت روانی بیش از همه فرد را تهدید می‌کند.

به گفته کارشناسان هنگامی که در روزهای اول پس از طلاق به پایان یافتن زندگی مشترک‌تان می‌اندیشید، باید با احساسات پیچیده‌ای مانند اندوه، خشم، شرم و ترس کنار بیایید. احساس اندوه و ترس ممکن است خواب و خوراک شما را به هم بریزد و این وضعیت به نوبه خود بر سلامتی کلی شما اثر خواهد گذاشت و شما را در معرض بیماری‌ها قرار خواهد داد.

یک جدایی دردناک همچنین زمینه برای بازگشت فرد به عادات بد قبلی‌اش را فراهم می‌کند. اختلالات خورد و خوراک (بی‌اشتهایی یا پرخوری) که مدت‌‌ها تحت کنترل بوده‌اند، ممکن است در زمان استرس دوباره بروز کنند. از این مهمتر بر اساس "بررسی جهانی سلامت روانی" سازمان جهانی بهداشت سوءمصرف مواد روانگردان پس از طلاق در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد، و در مقابل مردان با احتمال بیشتری ممکن است منزوی و افسرده شوند.

البته تنها به این خاطر که طلاق ممکن است سلامتی را به خطر بیندارد، ادامه دادن به یک ازدواج پراختلاف گزینه سالمی به شمار نمی‌رود. یک بررسی دانشگاه آیوا نشان داده است که زوج‌هایی که از زندگی با یکدیگر راضی نیستند، نسبت به زوج‌های شاد دستگاه ایمنی ضعیف‌تری دارند و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا زخم‌های‌شان ترمیم شود.

برای محافظت از خودتان در دوران طلاق برای جلوگیری از افسردگی به ورزش بپردازید و به الگوی خواب و خوراک‌تان توجه داشته باشید. سپس به سیستم‌های حمایتی‌تان روی آورید: خانواده، دوستان، و در مواردی بسته به نیازهای‌تان روان‌درمانگران، و نهادهای حامی افراد مطلقه.

کد خبر 160730

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز