یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: چهارمین همایش آمریکا و جهان اسلام درحالی فعالیت خود را در دوحه، پایتخت قطر آغاز کرد که شیخ محمد بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در مراسم افتتاحیه این همایش خواستار پایان سیاست‌های یکجانبه در جهان شد.

این همایش 3 روزه را وزارت امور خارجه قطر با همکاری مرکز سیاست‌های خاورمیانه سابان در انستیتو بروکینگز آمریکا برگزار می‌کند.

در این همایش 230 شخصیت از کشورهای مختلف جهان چون شیخ یوسف القرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای اسلام، عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب، حامد الیار وزیر امور خارجه مالزی، یوسف بن علوی‌ وزیر مشاور در امور خارجی عمان، برهم صالح معاون نخست‌وزیر عراق و عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه افغانستان به‌علاوه شماری از اندیشمندان آمریکایی حضور دارند.

وزیر امور خارجه قطر که اولین سخنران مراسم افتتاحیه بود خواستار اشاعه و گسترش روح فعالیت دموکراتیک در سازمان‌های بین‌المللی شد.

او پیشنهادی متشکل از12بند را برای تبیین چارچوب گفت‌وگوی آمریکا و جهان اسلام مطرح کرد. مهم‌ترین بخش این پیشنهاد ‌را حل و فصل مسأله فلسطین و درگیری‌های خاورمیانه تشکیل می‌داد که به تصریح وی کماکان منشأ اصلی تنش و بی‌اعتمادی در خاورمیانه است.

قرضاوی دیگر سخنران این نشست بود که در اظهارات خود به‌شدت از دولت آمریکا به‌سبب تداوم تکروی و یکجانبه‌گرایی در جهان انتقاد کرد.

او با تأکید بر این‌که برگزاری کنفرانس‌های متعدد نتوانسته به بهبود روابط  ایالات متحده با جهان اسلام کمک کند، گفت: این رابطه نه‌تنها بهبود نیافته که بدتر هم شده است و راستگرایان افراطی در آمریکا مقاومت بر ضد اشغالگری را نیز بر ملت‌های تحت اشغال حرام کرده‌اند.

انتقادها از سیاست‌های ایالات متحده در خاورمیانه اولین روز برگزاری همایش آمریکا و جهان اسلام را آنچنان تحت‌الشعاع قرار داده بود که بسیاری از خبرگزاری‌ها از آن به‌عنوان برجسته‌ترین نکته در این مراسم یاد کردند.

عمروموسی، دبیرکل اتحادیه عرب و وزیر امور خارجه پیشین مصر که معمولا مواضعی محتاطانه در قبال واشنگتن اتخاذ می‌کند از دیگر سخنرانان این نشست بود که ضمن انتقاد از سیاست‌های آمریکا در منطقه از رهبران این کشور خواست برای جلب اعتماد ملت‌های منطقه در سیاست‌های خود تجدید نظر کنند.

کد خبر 16069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز