همشهری آنلاین:‌ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: دولت هرساله اعتبار بخش عمرانی کشور را بیش از آنچه قابل جذب است پیش بینی می‌کند تا در پایان سال با برداشت از اعتبار مازاد آن بخش،‌ منبعی را برای جبران کمبود‌های بودجه‌ای خود تعریف کرده باشد که این امر قانونی نیست و مجلس با آن برخورد می‌کند.

"احمد توکلی" در گفتگو با خبرنگار اقتصادی همشهری آنلاین با بیان اینکه اعتبار 38 هزار میلیارد تومانی لحاظ شده در لایحه بودجه برای بخش عمرانی کشور کارشناسی نیست، گفت:‌ این بخش در بهترین شرایط ممکن خود توانایی جذب حداکثر 24 هزار میلیارد تومان اعتبار را دارد و اینکه دولت هر ساله بیش از این مقدار مشخص و ثابت شده را در بودجه پیش بینی می‌کند،‌سئوال برانگیز است. 

عملکرد عمرانی دولت 24 هزار میلیارد تومان می‌ارزد نه بیشتر

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: بهترین معیار برای سنجش میزان جذب اعتبار در هر بخشی عملکرد دولت و پتانسیل‌های زیرساختی آن بخش است و دولت در سال‌های گذشته و همین امسال نیز نشان داده است که همیشه کمتر از آنچه در لایحه بودجه پیش‌بینی شده توانایی عمل داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در سال آینده تعداد پروژه‌های عمرانی کشور افزایش داشته باشد تا در این صورت اعتبار در نظر گرفته شده برای این بخش متناسب فرض شود،‌ تصریح کرد: افزایش تعداد پروژه‌های عمرانی کشور نیازمند ظرفیت‌ مدیریت و مکانیزم سامان‌دهی است، سیمان می‌خواهد،‌ فرغون می‌خواهد،‌ ابزار و مصالح می‌خواهد که البته این‌ها در توانایی کنونی دولت نیست. 

دخل و خرج بدون اطلاع مجلس جرم است

این نماینده یادآور شد: هرگونه دخل و خرجی در اقتصاد کشور باید به اطلاع نمایندگان مردم در مجلس برسد و اگر دولت بخواهد اعتبار مازاد بخش عمرانی را بدون اطلاع مجلس در هر زمینه‌ای مصرف کند در واقع،‌ در بیت‌المال کشور تصرف کرده که شرعا حرام و قانونا جرم است.

کد خبر 160243
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز