گروه اقتصادی: با توجه به فرسوده بودن ماشین‌آلات بسیاری از کارخانجات نساجی کشور از سال‌های گذشته، پرداخت تسهیلات به منظور بازسازی و نوسازی این صنایع مورد توجه قرار گرفت.

این در حالی است که پرداخت این تسهیلات عملا قادر به رفع مشکلات این صنایع نبوده و تسهیلات ارزی در نظر گرفته شده برای نوسازی و بازسازی صنایع با استقبال چندانی مواجه نشده است.

با جمشید بصیری دبیر انجمن صنایع نساجی پیرامون وضعیت و روند بازسازی و نوسازی این صنایع گفت و‌گو کرده‌ایم.

***

  • تسهیلات بازسازی و نوسازی صنایع نساجی در بودجه سال جاری و لایحه بودجه سال آینده چگونه پیش بینی شده است؟

در سال جاری برای بازسازی و نوسازی صنایع نساجی کار خاصی صورت نگرفته است و در اعتبارات پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال آینده نیز هنوز مسئولین در این زمینه اعتباراتی را عنوان نکرده‌اند گرچه مباحثی در این زمینه مطرح است اما عملا هیچ تسهیلاتی در این زمینه در پرداخت یا پیش بینی نشده‌است.

از سوی دیگر به دلیل نامشخص بودن وضعیت اقتصادی کشور، مشخص نبودن وضعیت قانون کار و برخی قوانین اقتصادی کشور برای صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران و مباحث مطرح در زمینه مالیاتها و سرنوشت لایحه مالیات بر ارزش افزوده و مشکلات احتمالی تصویب نهایی این لایحه برای صنایع نساجی، سرمایه‌گذاری در این صنایع متوقف شده و سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا وضعیت نهایی این موضوعات مشخص شود. همچنین اکنون بیش از 11 بانک خارجی روابط بانکی خود با صنایع کشورمان را قطع کرده‌ و از پذیرش ال سی برای صنایع ایران خودداری می‌کنند.

  • با این روند وضعیت روند بازسازی و نوسازی صنایع نساجی در سال جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 گرچه در سال جاری یکی از بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه ( کویر ریس) در کشورمان افتتاح شد اما باید توجه کرد که افتتاح این کارخانه در نتیجه پروژه‌ها و سرمایه‌‌گذاری است که از سال‌های گذشته صورت گرفته است اما برنامه‌های جدید برای توسعه صنایع نساجی در سال آینده هنوز مشخص نیست. از سوی دیگر به دلیل افزایش نرخ یورو روند بازسازی و نوسازی صنایع نساجی در سال جاری متوقف شده است.

  • وزارت صنایع پرداخت مابه‌التفاوت نرخ یورو به صنایع نساجی را نیازمند بررسی مجلس می‌داند‌، نظر شما چیست؟

موافقت با این امر نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار بوده و با توجه به نظر مساعد رئیس‌جمهوری در این خصوص این شورا نیز مخالفتی در این زمینه نداشته است در ملاقات با رئیس جمهوری نیز ایشان موافقت خود با این موضوع را اعلام کردند اما از علت طولانی شدن تامین این اعتبارات بی اطلاع هستم.

صنایع نساجی 286 میلیون یورو تسهیلات ارزی با نرخ‌های متفاوت 480 و 740 تومان از دولت دریافت کرده است اما اکنون این تسهیلات باید با نرخ 1200 تومان باز پرداخت شود و از آنجا که طرح‌های مصوب با نرخ یورو به تصویب رسیده است بازپرداخت آن توسط صنایع نساجی یا هیچ یک از صنایع دیگر مقدور نیست.

کد خبر 15981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز