سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

طرح سؤال از رئیس‌جمهور پس از اینکه با 100 امضا در روز 5 تیرماه به هیأت رئیسه ارسال شد بالاخره روز گذشته یعنی 18 بهمن ماه از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

مطابق اعلام مجلس در یکی از روزهای نیمه دوم اسفندماه رئیس‌جمهور برای پاسخگویی به 10 سؤالی که نمایندگان از وی دارند در مجلس حاضر خواهد شد. درخصوص فراز و فرودهای نهایی شدن این طرح با رضا حسینی قطب آبادی، سخنگوی طراحان سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اعلام وصول پس از 7 ماه، چه مقدار از خواسته‌های نمایندگان‌را برآورده است؟

نمایندگان طراح سؤال که 79 نفر هستند، هیچ کدام خواسته فردی یا حوزه انتخابیه‌ای نداشته و ندارند. خواسته نمایندگان طراح سؤال از رئیس‌جمهور یک خواسته ملی از سوی همه مردم است. خواسته نمایندگان این است که دولت در جاهایی که مصوبات مجلس را به تأخیر انداخته و اجرا نکرده، باید به قانون گردن نهد. دولت باید بداند که راه گریزی نیست و در مقابل تخطی‌هایش پاسخگو باشد.

  • اگر طرح سؤال همان 7ماه پیش عملیاتی می‌شد مزیت‌های بیشتری نداشت؟

بله. ما شاید به‌عنوان مثال می‌توانستیم مطالبات ‌ مترو را زودتر محقق کنیم.

  • پاسخ‌های نمایندگان دولت در قضیه مترو قانع کننده بود؟

دفاع‌های نمایندگان دولت در ارتباط با سؤالات کلیشه‌ای بود و حاوی نکته و پیام مهمی که باعث قانع شدن نمایندگان مجلس شود نبود. نمایندگان رئیس جمهور پیوسته می‌گفتند که اگر فلان جا رئیس‌جمهور فلان کار را انجام داده براساس اختیاراتش بوده است، یعنی محترمانه به ما می‌گفتند که چه ارتباطی به شما دارد؟! در قضیه مترو نمایندگان دولت فقط کلی‌گویی می‌کردند و می‌گفتند که رئیس‌جمهور به‌طور جدی دستور داده‌اند که بدهی‌ها پرداخت شود. جالب اینجاست که نمایندگان از یک سو عنوان می‌کردند که قانون ایراد دارد و از سوی دیگر می‌گفتند بانک‌ها حاضر نبودند به شهرداری وام بدهند! اینها تناقض گویی بود. ما به آنها گفتیم اگر شما سندی مبنی بر دستور رئیس‌جمهور برای پرداخت معوقات دارید ارائه کنید؛ ضمن اینکه اصلاً قرار نبود شهرداری از بانک تسهیلات بگیرد. در قانون آمده بود که دولت این تسهیلات را به مترو می‌دهد و خودش ضمانت و بازپرداخت می‌کند؛ اصلاً نیازی نبوده که شهرداری‌ها مراجعه کنند. جالب اینجاست که نمایندگان دولت نمی‌دانستند که قانون چنین چیزی را گفته است. ‌ نمایندگان دولت متأسفانه حتی حاضر نشده بودند قانون را مطالعه کنند تا ببینند قانون مصوب در ارتباط با اعتبارات مترو چه بوده است!

  • دلیل از نصاب افتادن امضاها چه بود؟

ما ابتدا 100 امضا داشتیم ولی لابی‌گری‌های دولت برای اینکه طرح عقیم بماند به‌شدت قوت گرفت و روی آن کار کردند. ما همان موقع نیز اعلام کردیم که این کار صحیحی نیست که دولت قانون را اجرا نکند و آنگاه وقتی دستگاه نظارتی اول کشور بخواهد او را بازخواست کند، برای مجلس مانع تراشی کند. این کار اخلاقی نبود. به خاطر همین لابی‌گری‌ها آرا ریزش پیدا کرد و طرح سؤال از حدنصاب خود افتاد؛ لذا ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه دوباره امضاها را برگردانیم. اتفاقات بعدی که در ارتباط با قانون گریزی‌های دولت مشاهده شد، بهانه خوبی شد تا همکاران دوباره طرح سؤال را به حدنصابش برسانند.

  • هیأت رئیسه مجلس نیز هدف این لابی‌گری‌ها بود؟

نه. آقای لاریجانی، چه در جلسات خصوصی با طراحان و چه در جلسات عمومی، همواره اعلام می‌کردند که به‌عنوان رئیس مجلس تنها قانون را اجرا می‌کنند؛ لذا لابی‌گری دولت با سایر نمایندگان مجلس بود.

  • اگر روز طرح سؤال، نمایندگان قانع نشدند، چه اتفاقی می‌افتد؟

در این حالت یک کارت زرد به رئیس‌جمهور داده می‌شود. ما امیدواریم ایشان توضیحاتی بدهند که مجلس قانع شود.

کد خبر 159783
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز