گروه ادب‌و‌هنر - مایا شرفی: چهارمین ساخته سینمایی مهدی کرم‌پور را می‌توان پیشنهاد سینمای حرفه‌ای برای جذب مخاطب از طریق تولید اثری استاندارد دانست.

 «پل‌چوبی» به گفته کارگردانش یک اثر عاشقانه است؛ عاشقانه‌ای که البته دارای زمینه اجتماعی نیز هست و در ساختش کوشیده شده تا اصطلاحاً کم گذاشته نشود. جدای از حضور بازیگران شاخص در فیلم، باید به کیفیت استانداردش نیز اشاره کرد که معمولا در فیلم‌های پرستاره خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ پل‌چوبی از این منظر هم فیلم قابل‌توجهی است.

  • با توجه به اینکه چند روز از برگزاری سی‌امین جشنواره فیلم فجر می‌گذرد، ارزیابی‌تان از جشنواره امسال چیست؟

فکر می‌کنم هنوز برای قضاوت کردن زود است. به‌دلیل اینکه هنوز روزهای اول جشنواره است و تمام فیلم‌ها را ندیده‌ایم. اما جشنواره امسال هم مانند هر سال به شکل خوبی برگزار می‌شود. تا به حال چندین فیلم خوب دیده‌ایم و امیدواریم که تعداد این فیلم‌های خوب بیشتر هم بشود ولی یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال نظم خیلی خوبی است که دارد و برنامه‌هایی که به درستی اجرا می‌شوند، مخصوصا در مراسم افتتاحیه شاهد این بودیم که همین کارهای کم و کوچک چه تأثیرات بزرگی داشت؛ اقداماتی مانند آیین استقبال از هنرمندان و نظم در اجرای برنامه‌ها که فکر می‌کنم این امر برای مردمی که در مراسم شرکت می‌کنند خیلی مهم باشد. به‌نظرم اینها ویژگی‌های مثبت جشنواره است.

  • با توجه به اینکه بیشتر فیلمسازان شرکت‌کننده در جشنواره امسال جوان هستند، رقابت در این فضا چه احساسی به شما می‌دهد؟

به‌نظرم این اتفاق خیلی خوبی است که نسل جدید و جوان فیلم‌های بیشتری را در جشنواره امسال به خود اختصاص داده‌اند. این اتفاق به معنی زنده ماندن، بودن و تداوم سینمای ایران است و فکر می‌کنم این اتفاق به نفع همه است. من هم افتخار می‌کنم که به‌عنوان یک فیلمساز جوان توانسته‌ام قسمتی از این رقابت باشم.

  • پل چوبی تقریبا در یک سکوت خبری ساخته شد چرا؟

خواست ما این بود که مردم خودشان فیلم را ببینند، در موردش نظر بدهند و تصمیم بگیرند. امیدوارم که ما با تبلیغات نخواهیم «پل چوبی» را به مردم معرفی کنیم چراکه معتقدم مشک آن است که خود ببوید... و ما نباید زیاد در مورد این فیلم صحبت کنیم.

  • فضای پل چوبی به کدام‌یک از فیلم‌هایی که تا به حال ساخته‌اید نزدیک‌تر است؟

از لحاظ تماتیک در ادامه سایر آثاری است که تا به حال ساخته‌ام اما از نظر روایت شبیه هیچ‌کدام از فیلم‌های دیگرم نیست. نوع روایت پل چوبی، خطی و کلاسیک است و یک عاشقانه است؛ یک عاشقانه سرراست.

  • چه چیزی در این سوژه دیدید که تمایل به ساختش پیدا کردید؟

مفاهیم و در حقیقت علقه‌ها و دغدغه‌های همیشگی من در پل چوبی وجود دارد و بسیار هم به قصه‌‌اش علاقه‌مندم. فکر می‌کنم این بار با این فیلم می‌توانم با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کنم.

  • یکی از نکات برجسته فیلم شما که زیاد هم در موردش صحبت می‌شود حضور بازیگران نام آشنا و در واقع سوپر استارهای سینماست. در مورد چگونگی این انتخاب‌ها و اینکه چطور به این ترکیب رسیدید، بگویید.

به هر حال بازیگران و سایر عوامل فیلم خودشان تصمیم می‌گیرند که در کاری حضور داشته باشند یا نه. ما فقط می‌توانیم مانند هر فیلم دیگری از این دوستان دعوت به کار کنیم اما در این میان ما این شانس را داشتیم که این افراد دعوتمان را پذیرفتند. البته موضوع حرفه‌ای بودن تنها به بازیگران پل چوبی محدود نمی‌شود بلکه تک‌تک عوامل پشت دوربین هم کاملا حرفه‌ای بودند.

من همیشه علاقه‌مند به کارکردن با عوامل حرفه‌ای بوده‌ام و همیشه هم این کار را انجام داده‌ام. فکر می‌کنم باید به مخاطب احترام گذاشت و بسته‌بندی خوبی را به او ارائه داد. مخاطبی که امروز می‌تواند دی وی دی‌های آثار درجه یک دنیا را از کنار خیابان به قیمت 1500 و 1000‌تومان تهیه کند حتما باید انگیزه‌ای داشته باشد که بتواند به تماشای فیلم‌های ایرانی بنشیند. من فکر می‌کنم همه ما باید در بهترین شکل و به‌صورت حرفه‌ای کارمان را به مخاطب ارائه بدهیم؛ مسئله‌ای که خودمان هم سعی کردیم در پل چوبی لحاظ کنیم.

  • فکر می‌کنید پل چوبی چه بازخوردی را با خود همراه کند؟

تا امروز که فوق‌العاده بوده و در تمامی سینماهای نمایش‌دهنده به سئانس‌های فوق‌العاده رسیده است. در آرای مردمی هم نتیجه خوبی تا اینجای کار گرفته است. مهم‌ترین نکته هم این است که مخاطبان هنگام خارج شدن از سالن سینما راضی هستند و وقتی با مردم صحبت می‌کنیم نسبت به فیلم خیلی اظهار رضایت می‌کنند. تصور می‌کنم دستمزد ما اگر همین قدر هم باشد، کافی است.

  • به فیلم شما هم مانند برخی از آثار، اصلاحیه‌هایی خورد تا اجازه نمایش و حضور در جشنواره به آن داده شد.

به هر حال اصلاحیه‌هایی به این فیلم خورد که ما هم آنها را اعمال کردیم. همیشه دوست دارم طبق قوانین جاری کشورم فیلم بسازم. برای فیلم‌هایم پروانه ساخت و پروانه نمایش می‌گیرم و به‌نظرم فیلم سینمایی در یک پروسه با تماشاچی و دیده شدن است که کامل می‌شود. فکر می‌کنم فیلم‌هایی که بخواهند ساخته شوند و آنها را در قوطی بگذاریم فیلم‌هایی نیستند که تولید و نمایش‌شان تکمیل شده باشد. تا به حال هم تمام فیلم‌های آوانگارد و ساختار شکنی که ساخته‌ام همگی اکران شده‌اند. اصولا به نمایش آثارم اعتقاد دارم و دلم می‌خواهد که همیشه فیلم بسازم. دوست ندارم در موقعیتی قرار بگیرم که فیلم‌هایم نتوانند امکان نمایش پیدا کنند، بنابراین طبق قوانین کشورم کارهایم را انجام می‌دهم.

  • از دیدگاه یک کارگردان وقتی به پل چوبی و در کنارش به سایر آثاری که تا به امروز به نمایش درآمده‌اند نگاه می‌کنید، فکر می‌کنید پل چوبی چقدر این شانس را دارد که پدیده جشنواره امسال شود؟

من خیلی در این رابطه تعیین‌کننده نیستم و بیشتر این مردم، منتقدان و مخاطبان پل چوبی هستند که باید تعیین کنند. البته یک مقدار شانس و عنایت الهی نیز باید در کنار هم قرار بگیرند تا این اتفاق بیفتد، چراکه تنها یک پارامتر در این مسئله مؤثر نیست. ممکن است پل چوبی پدیده امسال جشنواره باشد.

کد خبر 159677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز