گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر رومانی پس از چند هفته اعتراض مردم به تدابیر ریاضت‌آمیز اقتصادی و بحران این کشور، استعفا کرد و به جمع رهبران یونان و ایتالیا پیوست که پیش‌تر به همین دلیل از قدرت کناره گرفتند.

ترایان باشسکو

کشته شدن دست‌کم 34 نفر بر اثر سرمای اخیر در این کشور نیز یکی دیگر از دلایل کناره‌گیری امیل‌بوک بود. به گزارش سی‌ان‌ان، بوک در تلویزیون رومانی اعلام کرد وی آدمی نیست که به قدرت بیاویزد و زمان آن است که جا را برای دولت دیگری خالی کند. وی به ارتکاب اشتباه اعتراف کرد و افزود مطمئن است رومانی آینده روشنی دارد.

ترایان باشسکو رئیس‌جمهور رومانی کاتالین پردویو وزیر دادگستری را به جانشینی موقت بوک منصوب کرد. هنوز معلوم نیست آیا پردویو دولت جدید تشکیل می‌دهد یا تا زمانی که باشسکو با تأمل، نخست‌وزیر دیگری را که مورد توافق تمام احزاب سیاسی باشد، برگزیند، ریاست دولت موجود را برعهده خواهد داشت. مقامات صندوق بین‌المللی پول که 20 میلیارد یورو کمک اقتصادی به شرط کاهش شدید بودجه دولت به رومانی داده‌اند، گفتند که بعید می‌دانند تغییر نخست‌وزیر تأثیری بر این توافق بگذارد. رومانی که در سال 2007 به اتحادیه اروپا پیوست، متعهد است در مقطعی یورو را به‌عنوان واحد پولی خود بپذیرد.

رومانی دومین کشور فقیر این اتحادیه به شمار می‌رود. مقبولیت بوک پس از کاهش حقوق کارمندان و افزایش مالیات فروش به کمتر از 20 درصد رسیده بود و هزاران نفر از مردم در هفته‌های پیش در سرمای سخت به سیاست‌های وی اعتراض کردند. موج سرمای شدید که در روزهای گذشته اروپای مرکزی را در برگرفته است، باعث مرگ دست‌کم 34نفر در این کشور و تشدید اعتراض‌های مردمی شده است.

کد خبر 159654
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز