گروه اقتصادی: در حالی که برخی معتقدند مجلس هشتم در زمینه جلوگیری از تخلفات پولی و مالی در بدنه دولت کارنامه قابل دفاعی از خود به جای نگذاشته اما یکی از اعضای این دوره کمیسیون برنامه و بودجه عملکرد 4سال گذشته را کاملا قابل دفاع و بهتر از ادوار قبلی مجلس می‌داند.

به گزارش همشهری، بروز اختلاس 3‌هزار میلیارد تومانی به‌رغم فعالیت کمیته تحقیق و تفحص از بانک‌ها و نیز افزایش شدید تخلفات بودجه‌ای دولت طی سال‌های متوالی نشان از این دارد که بهارستان‌نشینان از ابزارهای در اختیار خود به‌منظور جلوگیری از تداوم این تخلفات در دولت، به نحو کارآمدی استفاده نکرده‌اند.

علی قنبری نماینده ادوار پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی این دوره از مجلس را یکی از ضعیف‌ترین ادوار فعالیت قوه‌مقننه توصیف می‌کند و به خبرنگار ما می‌گوید: هم از بعد نظارتی و هم از بعد وضع قانون نمی‌توان نمره خوبی به مجلس داد. وی با اشاره به بروز بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران در زمان فعالیت این مجلس، ضعف نظارت را یکی از عوامل زمینه ساز این تخلف بزرگ عنوان و خاطرنشان کرد:

مطیع بودن مجلس در برابر قانون گریزی دولت یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های این دوره قوه‌مقننه به‌شمار می‌رود. اما از سوی دیگر موسی‌الرضا ثروتی نماینده کنونی مجلس عملکرد مجلس هشتم در این زمینه را مثبت و مطلوب ارزیابی می‌کند و معتقد است: تعداد قوانین پایه‌ای و اقتصادی در هیچ دوره‌ای به اندازه این مجلس نبوده است. وی مشخص شدن تخلفات بودجه‌ای را نتیجه عملکرد مثبت مجلس و دیوان محاسبات در بعد نظارتی عنوان می‌کند و با اشاره به تذکرات و سؤالات متعدد مجلس از دولت در این زمینه، خاطرنشان می‌کند: این قبیل اقدامات در دوره‌های قبلی با این دقت انجام نمی‌شد و نباید مشخص‌شدن تخلفات بودجه‌ای را به پای ضعف مجلس هشتم گذاشت.

کد خبر 159638
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز