چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

رضا جوکار: «این بازی قابل پیش‌بینی نیست» این جمله را بارها و بارها قبل از هر داربی از زبان بازیکنان، کادر فنی و مدیران دو تیم شنیده‌ایم. اما شاید پیش‌بینی اینکه بعد از داربی چه می‌گویند چندان کار دشواری نباشد.

رویانیان - پرسپولیس

«این بازی قابل پیش‌بینی نیست» این جمله را بارها و بارها قبل از هر داربی از زبان بازیکنان، کادر فنی و مدیران دو تیم شنیده‌ایم. اما شاید پیش‌بینی اینکه بعد از داربی چه می‌گویند چندان کار دشواری نباشد.

البته با توجه به شرایط دو تیم در یکی‌دو سال گذشته برخی هم خیلی قاطع داربی را پیش‌بینی کردند چه قبل از داربی و چه بعد از داربی. پیش‌بینی ما در مورد اظهار نظر‌های بعد از داربی در شرایطی است که داربی حتما یک برنده داشته باشد.

در صورت برد پرسپولیس

رویانیان: مثل روز برای من روشن بود که این بازی را می‌بریم اما یک فرمانده خوب هیچ وقت باعث غرور کاذب نیروهایش نمی‌شود. ما می‌دانستیم که با توجه به شکست‌های قبلی پرسپولیس در 4داربی گذشته هوادارانمان در این بازی از ما برد می‌خواهند. به همین خاطر برای پیروزی در این بازی پاداش ویژه‌ای هم تعیین کردیم.

از روز اولی که به این تیم آمدم خودم را در قبال احساسات هواداران این تیم مسئول می‌دانستم و سعی کردم با آوردن آقای دنیزلی و پیروزی در داربی که خواسته هواداران‌مان بود به نوعی آن‌ها را خوشحال کنم. طرح‌هایی که برای خروج پرسپولیس از بحران در نظر گرفته بودیم رفته‌رفته جواب می‌دهد. به هواداران پیشنهاد می‌کنم اخبار چند روز آینده باشگاه را پیگیری کنند چرا که خبرهای خوبی در راه است.

فتح‌ا... زاده: ما قبلا 4 داربی را برده بودیم اما این بازی از این حیث که ما در کورس قهرمانی هستیم برای ما اهمیت خاصی داشت و‌گرنه بردن پرسپولیس برای ما تکراری شده بود. جدایی ناگهانی فرهاد مجیدی ضربه بزرگی به تیم ما زد اما ما هنوز هم مدعی اول قهرمانی هستیم و آقای مظلومی هنوز یک جام به ما بدهکار است. از فردا حضور زرینچه در تمرینات تیم پررنگ‌تر خواهد شد. البته ما تا آخر فصل از مظلومی حمایت خواهیم کرد.

دنیزلی: من خیلی خوب می‌دانستم پیروزی در این داربی برای هواداران ما چقدر مهم است به همین خاطر نهایت تلاش خودمان را انجام دادیم تا به این وسیله آن‌ها را خوشحال کنیم. هر بازی شرایط خاصی خودش را دارد و ما باید بازی به بازی پیش برویم.

هدف اصلی من حضور قدرتمندانه پرسپولیس در جام باشگاه‌های آسیاست. اما ما لیگ را هم به قدرت پیگیری می‌کنیم تا هفته به هفته به صدر جدول نزدیک‌تر شویم. از هواداران می‌خواهم در بازی‌های آینده هم مثل امروز ما را حمایت کنند.

مظلومی : همیشه که قرار نیست استقلال داربی را ببرد. مخصوصا با این وضعیتی که الان باشگاه دارد. بله من قول داده بودم که تا وقتی در استقلال هستم پرسپولیس را ببریم اما وقتی در نیم‌فصل بهترین بازیکن ما جدا می‌شود و ما جایگزین مناسبی هم برای او پیدا‌ نمی‌کنیم همین می‌شود. مصدومیت آندو را هم اضافه کنید به مشکلات مالی تیم تا شرایط تیم دست‌تان بیاید.

با این حال ما هنوز هم مدعی اصلی قهرمانی در لیگ برتر هستیم و نهایت تلاش‌مان را می‌کنیم تا به این مهم دست پیدا کنیم. اما از همین جا به افرادی که نمی‌خواهند مظلومی را در این تیم ببینند اعلام کنم مطمئن باشید اگر استقلال را قهرمان کنم دیگر در این تیم نمی‌مانم.

علی کریمی: به هر حال ما بعد از چند بازی توانستیم داربی را ببریم و خیلی خوشحالم که این بار شرمنده هواداران‌مان نشدیم. تیم ما رفته‌رفته شرایطش بهتر می‌شود و امیدوارم در بازی‌های آینده هم بتواند این روند را ادامه دهد ‌تا ببینیم در پایان فصل شرایط به چه شکلی اتفاق خواهد افتاد.

مجتبی جباری: ببینید ما امروز جلوی تیمی بازی کردیم که یک مربی بزرگ بین‌المللی دارد. به نظر من امروز به تفکرات دنیزلی باختیم و گرنه همه می‌دانند ما به لحاظ بازیکن هیچ کم و کسری ندارم.

من واقعا متاسفم اما باید بگویم نوع تمرینات ما نسبت به 4داربی گذشته هیچ فرقی نداشت من بازیکن تا کی باید تمرینات تکراری انجام بدهم. حسرت به دلم ماند که یک بار آقای مظلومی در حین تمرین سوت بزند و به من بازیکن بگوید این کار را بکن.

وقتی من گفتم استقلال روی خلاقیت مجیدی نتیجه می‌گیرد به آقایان برخورد و من را جریمه کردند اما می‌بینید که با جدایی مجیدی تیم به چه وضعی افتاد. می‌دانم که با این صحبت‌ها دوباره ممکن است که من را جریمه کنند اما بالاخره یک نفر باید این حرف‌ها را بزند.

حسین عسگری:‌داوری بازی به جز یکی دو صحنه که آن هم در نتیجه بازی آنچنان تاثیرگذار نبود خیلی خوب بود. در نیمه اول و در صحنه‌ای که بازیکنان پرسپولیس معتقد به پنالتی بودند، تصمیم داور مبنی برا ادامه بازی تصمیم به شدت درستی بود در نیمه دوم هم صحنه مشکوک آنچنانی نبود و کارت‌هایی هم که داور مسابقه‌ نشان داد به درستی بود. در مجموع قضاوت خوبی را شاهد بودیم.

ورزشگاه آزادی: دروغ چرا راستش را بخواهید به شخصه دوست داشتم در این بازی پایکوبی هواداران سرخ را ببینم. آخرین بار یادم هست که شوت کریم سکوهای من را به محل شادمانی سرخ‌ها تبدیل کرده بود.

طی ‌یکی دو سال گذشته این اتفاق نیفتاده بود اما در عوض سکوهای آبی مدام در حال پایکوبی بودند. البته نه این که فکر کنید بحث هواداری و این چیزها مطرح است، نه اما قبول کنید کنده شدن 37صندلی از من خیلی بهتر از 437 صندلی است.

به هر حال باخت پرسپولیس خسارت بیشتری برای من به دنبال دارد. راستی برای خود من برگزاری 4 داربی در 5 ماه تازگی داشت. وعده دوباره ما لیگ دوازدهم و احتمالا هفته هفتم تا نهم لیگ برتر.

در صورت برد استقلال

رویانیان: قبل از بازی هم احتمال می‌دادم که ما این بازی را واگذار کنیم، اما یک فرمانده خوب هیچ وقت با رفتارش باعث تضعیف روحیه نیروهایش نمی‌شود. من وقتی چند ماه پیش مسئولیت این تیم را قبول کردم معتقد بودم که این تیم نیاز به بازسازی کامل دارد و ما باید چند بازیکن جدید به خدمت بگیریم. الان هم همین اعتقاد را دارم. ما از همان موقع مذاکرات‌مان را شروع کردیم و این مذاکرات تا الان هم ادامه دارد.

برای ما خشنودی هواداران‌مان مهم است و من در مقابل احساسات این عزیزان خودم را مسئول می‌دانم. به هواداران توصیه می‌کنم اخبار چند روز آینده باشگاه را پیگیری کنند چرا که خبرهای خوشی در انتظار آن‌هاست.

فتح‌ا...زاده: من قبلا هم گفته بودم که استقلال با مظلومی حتی پرسپولیس دنیزلی را هم می‌برد. این برای اولین بار است که در طول یک فصل یک تیم سه داربی متوالی را می‌برد. ما برای داربی‌های قبل پاداشی در نظر نگرفته بودیم البته مثل بعضی از تیم‌ها پولی نداشتیم که به بازیکنان بدهیم اما این بازی چون از اهمیت بالایی ‌برخوردار بود برای بازیکنان پاداش ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم.

مظلومی قبلا هم نشان داده بود که بردن در داربی را خوب بلد است. این اتفاق برای ما تکراری شده اما مظلومی هنوز یک جام به ما بدهکار است و امیدوارم در پایان فصل این بدهی را با ما تسویه کند.

مظلومی: گفته بودم تا زمانی که من در استقلال هستم وضع همینه و پرسپولیس را با هر مربی‌ای می‌بریم. البته آقای دنیزلی مربی بزرگی هستند اما برای من ایشان با دیگر مربیان هیچ فرقی ندارند.

ما قبلا هم 4داربی را برده بودیم اما با توجه به مشکلاتی که داشتیم و جدایی فرهاد مجیدی و مصدومیت آندو پیروزی در این داربی از حسایت خاصی برای ما برخوردار بود چرا که ما در کورس قهرمانی هستیم و پیروزی در این داربی کمک زیادی به ما می‌کرد برای کسب قهرمانی. هدف من قهرمانی استقلال در لیگ‌ است و امیدوارم در آخر فصل به این مهم برسیم.

مصطفی دنیزلی: من واقعا متاسفم که نتوانستیم هواداران‌مان را خوشحال کنیم. با توجه به اینکه می‌دانستم پیروزی در این داربی چقدر برای آن‌ها مهم است. اما واقعا ما تو بعضی از پست‌ها‌ کمبود بازیکن داریم و باشگاه باید هرچه سریع‌تر این نواقص رو برطرف کند.

من قول می‌دهم فصل بعد در داربی‌ نتایج این فصل را جبران کنیم. هدف پرسپولیس باید حضور مقتدرانه در جام باشگاه‌های آسیا باشد. هر چند در لیگ هم ما باید به دنبال کسب رتبه بهتری باشیم.

علی کریمی: من فقط می‌توانم بگویم متاسفم. واقعا از این‌که دوباره شرمنده هواداران‌مان شدیم عذرخواهی می‌کنم. بازیکنان ما به هیچ عنوان کم‌کاری نکردند و بی‌غیرت هم نیستند اما وقتی ما تو یک سری از پست‌ها بازیکن سطح بالا نداریم همین می‌شود.

از مسئولان تیم و کسانی که تصمیم‌گیرنده هستند می‌خواهم که به وضعیت این تیم سر و سامانی بدهند چون واقعا خود من دیگر خسته شدم از بس از مردم عذرخواهی کردم.

مجتبی جباری: خیلی خوشحالم که دوباره توانستیم هواداران‌مان را خوشحال کنیم. استقلال آنقدر بازیکن دارد که غیبت یکی دو بازیکن در این تیم به چشم نیاید. امیدوارم که بتوانیم همین روند را حفظ کنیم تا در نهایت به قهرمانی لیگ برسیم.

10نکته تازه از دابی کهنه

می‌خواهیم نکاتی از داربی را مورد بررسی و دقت نظر قرار دهیم که کمتر در مورد آن صحبت شده است و جزو نکات آرشیوی و کلیشه‌ای محسوب نمی‌شود. توجه کنید:

ترکی به دنبال صالحی

طی 2سال اخیر محسن ترکی چهار بار قاضی داربی بوده‌. او براین اساس به یک قدمی رکورددار قضاوت در داربی یعنی محمد صالحی رسیده است. بزرگمرد داوری ایران، 5بار طی سال‌های 55 تا 67، داور ‌داربی بوده اما ترکی آنچنان که گفتیم در یک قدمی صالحی‌ است.

رکوردهای بازی‌ گذشته

برای دومین بار بازی 2تیم پرسپولیس و استقلال، به وقت اضافه کشیده شد. اتفاقی که در بازی گذشته 2تیم رخ داد. دیداری که در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی برگزار شد و منجر به برد 3-صفر استقلال شد. این برای اولین بار بود که در وقت اضافه در داربی گل به ثمر رسید.

رکورد گلزنی در کوتاه مدت!

حتی در داربی 6-صفر هم این موضوع سابقه نداشته‌. در داربی گذشته 3گل استقلال برابر پرسپولیس در زمانی کمتر از 25 دقیقه ثبت شد که رکوردی جالب بود.

بازی‌های پرقدرت استقلال

در جریان بازی، استقلال فقط 2بار پرسپولیس را 3-صفر برده است. یک بار در سال 1356 و در جریان لیگ پنجم تخت جمشید وبار دیگر در جریان مسابقات جام حذفی سال 1390. پرسپولیس هم 4 بار حریف را با نتیجه عالی برده است. 6-صفر سال 52، 4-یک سال 50 و 3-صفر سال‌های 1365 و 1376.

مردان مشترک در نسل متاخر

این هم از جمله پرونده‌های تکراری ‌است اما ما آن را به روز کرده‌ایم. مردانی که در 10سال اخیر به صورت مشترک در 2 تیم حضور داشته‌اند. حالا چه به عنوان مربی،‌چه کمک مربی،‌چه بازیکن و... ‌

1-مهدی صالح‌پور 2-علیرضا نیکبخت 3-محمدرضا مهدوی 4- بهزاد دادش‌زاده 5- علی انصاریان - علیرضا نیکبخت 7- علی علیزاده 8- فرزاد آشوبی 9- محمد محمدی 10- ژاک الونگ 11-حوار ملامحمد 12-تئودی یونگ 13-محمدعلی یحیوی 14-سراد‌ان گمالوویچ 15-میثم بائو 16-محمدرضا مولائی

غیبت آقای رکوردار

بهترین گلزن بازی‌های 2 تیم در دهه 80 فرهاد مجیدی است که با زدن 4گل رکورددار است. در بین بازیکنان امروز مجتبی جباری و هادی نورزی هم با زدن 3گل رکورددار هستند. علی کریمی هم 2 گل زده است. 2گل در دقایق پایانی که در سال‌های 79 و 87 پرسپولیس را از باخت نجات داده است.

دنیزلی پیش است

دنیزلی با تیم‌هایش راه برد برابر استقلال را به خوبی می‌داند، اما ما فقط به پرسپولیس کار داریم و از پاس دنیزلی می‌گذریم. سال 85 در بازی رفت، پرسپولیس 2-یک برد و در بازی برگشت یک-یک کرد. دیداری که پرسپولیس هم پنالتی از دست داد، هم به دیرک زد و هم مماشات داور، مانع اخراج سه یار استقلال شد و سرانجام اینکه گل‌های زیادی از کف پرسپولیس در آن بازی رفت.

حکایت 12

در دیدار برگشت لیگ 86-85، پرسپولیس 12 امتیاز از استقلال عقب بود. وقتی به مرفاوی سرمربی وقت استقلال گفتند پرسپولیس چرا اینقدر بهتر بود جواب داد مهم این است که 12 امتیاز از حریف پیش هستیم اما در ادامه بازی‌های پرسپولیس نه تنها امتیازات عقب افتاده را جبران کرد بلکه با یک امتیاز اختلاف نسبت به حریف در جدول رده‌بندی بالاتر ایستاد.

43 و 42

پورحیدری یک-صفر پیش است. اولین بار منصور پورحیدری در سال 47 با پیراهن تاج مقابل پرسپولیس ایستاد و خوردبین هم در سال 1348، برای اولین بار با پیراهن پرسپولیس برابر استقلال ایستاد. امروز این 2 قدیمی‌ترین از عناصر تیم‌های خود هستند. پورحیدری سابقه 43 ساله و خوردبین سابقه 42ساله حضور در داربی را دارند.

بعد از 13 سال 86 روز

آخرین بار مهدی مهدوی‌کیا در سال 1377 برابر استقلال بازی کرد. در روز 17 آبان 77، پرسپولیس یک-صفر برنده شد. مهدوی‌کیا، با پیراهن پرسپولیس 3 بار برابر استقلال بازی کرده و صاحب 3 برد شده.

27 مهر 75: پرسپولیس یک- استقلال صفر

20 تیر 76:پرسپولیس 3 -استقلال صفر

17 آبان 77: پرسپولیس یک- استقلال صفر

همشهری تماشاگر

کد خبر 159025

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز